سقوط ارزش سهام بوئینگ پس از اعتصاب 33 هزار نفر در این شرکت
سرویس خارجی-
سهام شرکت «بوئینگ» در بحبوحه اعتصاب حدود ۳۳هزار نفر از کارکنان آن بهعنوان راهی برای بیان نارضایتی خود از توافقنامه کاری، چهار درصد سقوط کرد.
مشکلات «بوئینگ» تمامی ندارد. این شرکت هواپیمایی طی چند سال اخیر حوادث متعددی- از سقوط گرفته تا فرودهای اضطراری- پشتسر گذاشته است. در سالهای 2018 و 2019 بر اثر سقوط 2 هواپیمای «بوئینگ ۷۳۷ مکس» دستکم 346 تن کشته شدند و به دنبال آن نیز هواپیماهای این شرکت شاهد سوانح متعدد هوائی بودهاند. اما اعتصاب دهها هزار تن از کارکنان دردسر تازهای برای بوئینگ ایجاد کرده است. بر اساس گزارش رسانههای آمریکایی حدود ۳۳هزار کارگر در کارخانههای این شرکت در سیاتل و پورتلند ایالت اورگان پس از رد آخرین پیشنهاد مسئولین برای دستمزد و شرایط بهتر، رأی به کنار گذاشتن کار از نیمهشب جمعه گذشته دادند. همزمان با انتشار این گزارشها و زیان چندصد میلیون دلاری به دنبال این اعتصاب ارزش سهام شرکت بوئینگ نیز چهار درصد سقوط کرد.
به گزارش ایسنا علاوهبر این، آژانسهای رتبهبندی اعتباری مانند مودیز و فیچ نیز درباره عواقبی که این اعتصاب در صورت تداوم طولانیمدت میتواند برای شرکت ایجاد کند، هشدار دادند. مؤسسه رتبهبندی فیچ اعلام کرد در صورت تداوم اعتصابات، این مؤسسه ممکن است رتبه بوئینگ را کاهش دهد. این مؤسسه بیان کرد اگر اعتصاب فعلی یک یا ۲ هفته طول بکشد، بعید است که بر رتبهبندی فشار بیاورد اما فیچ توضیح داد که خطر کاهش رتبه را افزایش میدهد. آژانس رتبهبندی اعتباری هشدار داد در سناریویی که اعتصابهای طولانیمدت انجام شود، این شرکت هوافضا احتمالا باید «به منابع نقدینگی جدید دسترسی پیدا کند تا به اهداف نقدی خود پایبند باشد».
این اعتصاب برای اولینبار در 16 سال گذشته اتفاق میافتد. کارگران بوئینگ به دنبال افزایش ۴۰درصدی دستمزدها، احیای طرح بازنشستگی با مزایای تعریفشده هستند که در سال ۲۰۱۴ حذف شد.
مروری بر کارنامه سیاه بوئینگ
شرکت هواپیمایی «بوئینگ» طی چند سال اخیر حوادث متعددی- از سقوط گرفته تا فرودهای اضطراری- پشتسر گذاشته است. در سالهای 2018 و 2019 بر اثر سقوط 2 هواپیمای «بوئینگ ۷۳۷ مکس» دستکم 346 تن کشته شدند و به دنبال آن نیز هواپیماهای این شرکت شاهد سوانح متعدد هوائی بودهاند. پس از آن، اداره هوانوردی فدرال آمریکا دستور بازرسی بیش از ۱۰۰ هواپیمای «بوئینگ ۷۳۷ مکس» را صادر کرد. این دستور باعث زمینگیر شدن ۱۷۱ فروند از این هواپیماها شد. این نهاد دولتی اخیرا نیز دستور ممیزی خطوط مونتاژ یکی از کارخانههای بوئینگ در نزدیکی سیاتل را صادر کرده است؛ جایی که مدلهای مشابه بوئینگ هواپیمایی آلاسکا را میسازد. خبرها حاکی است به دنبال بروز حوادث متعدد در چند سال اخیر برای هواپیماهای بوئینگ، «دیوید کالهون» مدیرعامل این شرکت در پایان سال جاری میلادی از سمت خود کنارهگیری خواهد کرد. چندی پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در اینباره نوشته بود: شرکت بوئینگ اعلام کرد «استن دیل»، رئیس و مدیرعامل بخش هواپیماهای تجاری این شرکت نیز، بازنشسته خواهد شد!
گمانهزنیهای متعددی درباره علت بروز این حوادث در رسانهها مطرح است. یک روزنامه آمریکایی در این زمینه نوشته است که کارخانه هواپیماسازی بوئینگ، بهدلیل فقدان یک قطعه اصلی که روسیه آن را تامین میکند، قادر به تولید یکی از محصولات مهم خود نیست! روزنامه والاستریتژورنال نوشته است که شرکت هواپیماسازی بوئینگ به دلیل فقدان یکی از قطعات اصلی هواپیمای پهنپیکر «۷۸۷ دریملاینر» که با همکاری مشترک یک شرکت آمریکا و یک شرکت روسی ساخته میشود، قادر به تولید این مدل هواپیما نیست و به دردسر افتاده است. والاستریتژورنال نوشته است: مبدل حرارتی که در سیستم کنترل محیطی هواپیما استفاده شده و دمای قطعات الکترونیکی آن را تنظیم میکند، پیشتر با همکاری مشترک شرکت آمریکایی «کالینز اروسپیس» و شرکت «اچاس- نائوکا» مستقر در مسکو ساخته میشود. با این حال، این همکاری مشترک مارس ۲۰۲۲ (اسفند1400) و اندکی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، به عنوان بخشی از تحریمهای آمریکا علیه روسیه، متوقف و خط تولید قطعات تنظیم دما به کارخانه جدید «کالینز اروسپیس» واقع در آمریکا و انگلیس منتقل شد. آنها در ابتدا موفق به تامین تقاضای بوئینگ بودند اما حالا با کمبود این قطعه روبهرو شدهاند زیرا بوئینگ تصمیم به افزایش تولید «دریملاینر» گرفته است. تولید ماهانه بوئینگ ۷۳۷ مکس نیز به دلیل مشکلات این شرکت در رفع نواقص فنی(جدا شدن دریچه روی بال یک فروند هواپیمای خطوط هوائی آلاسکا در ماه ژانویه) تکرقمی شده است. این مدل سابقه طولانی در حادثهآفرینی دارد به طوریکه حوادث رخداده برای این مدل ناشی از نقص فنی، در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به مرگ بیش از ۳۴۰ نفر منجر شد.
اما آنچه که به مسئله سوانح هوائی بوئینگ رنگ و بوی سیاسی و امنیتی و جنائی میدهد، مرگ مرموز 2 افشاگر شرکت بوئینگ طی دو ماه گذشته است. اواسط اردیبهشت، الجزیره اعلام کرد: «جاشوآ دین» کارمند سابق شرکت «اسپیریت ائروسیستمز» که برای بوئینگ قطعه هواپیما تولید میکرد، در بحبوحه کشمکش حقوقی با این شرکت، پس از طرح اتهام علیه آن مبنی بر چشمپوشی از نقص قطعات تولیدی، به طور ناگهانی فوت کرده است. «دین» شرکت بوئینگ را به عدم رعایت استانداردهای سطح بالا متهم و اعلام کرده بود که این شرکت به تلافی این پروندهسازی، او را اخراج کرده است.