kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۵۶۸
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۴
گزارش کیهان از انتصاب‌های خطرناک و هشدارهایی که شنیده نمی‌شود

گواهی عدم سوءپیشینه برای همه الزامی است غیر از دولت چهاردهم

سریال انتصابات مسئله‌دار در دولت چهاردهم با شدت بیشتری در حال ادامه است، انتصاباتی که ابتدائی‌ترین شیوه‌های گزینش و جذب نیرو را هم نقض کرده و باعث تعجب افکار عمومی شده است.
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
افرادی که در آزمون‌های استخدامی شرکت دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرائی شرکت کرده و به مرحله گزینش برای جذب و استخدام در سازمان‌های دولتی راه پیدا کرده‌اند، در این مرحله، در کنار مصاحبه علمی، با بخش‌های متنوع، مصاحبه عقیدتی، تحقیقات محلی و همچنین استعلامات امنیتی مندرج در قانون رو‌به‌رو شده و تنها پس از کسب معیار و امتیاز لازم در این مرحله موفق به استخدام و جذب در دستگاه‌های اجرائی دولتی می‌شوند، مراحلی که در آن بعضا شاهد سخت‌‌گیری‌های بیش از حد و بی‌موردی نیز هستیم که مردم را آزرده خاطر کرده و بعضا کشور را از ظرفیت افراد محروم می‌کند.
حتی بیرون از سازوکار دولتی و در ساده‌ترین شغل‌های در دسترس مردم همچون تاکسی‌های اینترنتی نیز ارائه سوء‌پیشینه یکی از مدارک الزامی مورد نیاز برای ثبت‌نام
است.
در برابر این روند ما شاهد این هستیم که در دولت چهاردهم، افرادی به مناصب مهم و کلیدی وزارتخانه‌ها و نهادهای ذیل ریاست جمهوری منصوب شده‌اند که حتی قادر به ارائه اولین اصل گزینش یعنی ارائه گواهی عدم سوءپیشینه نیز نیستند، از سویی دیگر شاهد این هستیم گرچه سطح استعلامات به تناسب جایگاه سازمانی فرد بکارگرفته شده بالاتر می‌رود، ولی انتصابات اخیر در دولت، این ظن را به ذهن متبادر می‌کند که فرآیند استعلامات که برای به‌کارگیری پایین‌ترین جایگاه سازمانی امری عادی به شمار می‌رود برای تصدی مناصب عالیه و بلندپایه دولتی انجام نمی‌شود و یا توسط مسئولان و مدیران ارشد دولتی به آن وقعی نمی‌نهند.
در روزهای اخیر نیز به‌کارگیری افرادی که علاوه‌بر سوابق علنی دشمنی و عناد با نظام و انقلاب، محکومیت‌های امنیتی نیز داشته‌اند، نگرانی را در میان دلسوزان دولت، نظام و انقلاب بیشتر از پیش کرده است.
در همین راستا انتصاب افراد مسئله‌دار و محکومان امنیتی در مناصبی همچون سرپرست امور اطلاع‌رسانی دولت و سرپرست اداره کل حوزه سخنگوی دولت، سؤالات بسیاری را درباره فرآیند به‌کارگیری این افراد، اخذ یا عدم اخذ استعلامات لازم و همچنین توجه تصمیم‌گیران به استعلامات از نهادهای ذی ربط در سطح افکار عمومی مطرح کرده است.
افراط برای مردم، تفریط برای مسئولان
بدون شک این استاندارد دوگانه، افراط در فرآیند گزینش مردم عادی و تفریط دولت در گزینش افراد در مناصب عالیه دولتی مردم را ناراحت و همچنین علاقه‌مندان به انقلاب و نظام را متعجب کرده است.
در کنار اشتباه بودن سختگیری‌های بی‌مورد در فرآیند گزینش دستگاه‌های دولتی که در سال‌های ابتدای انقلاب نیز مورد نقد امام راحل(ره) قرار گرفت، تفریط و سهل‌گیری بیش از حد دولت چهاردهم در انتصاب افراد و مدیران میانی دولت نیز روی دیگری از اشتباه در حوزه انتصابات است.
علت اصلی این روند اشتباه و عجیب دولت در به‌کارگیری افراد را باید بیش از هرچیز در سازوکار شورای سابق راهبری انتخاب کابینه دید.
انتصاب افراد مسئله‌دار و زاویه‌دار با محکومیت‌های امنیتی و همچنین سابقه‌های عیان دشمنی با نظام و انقلاب، نتیجه سازوکار افرادی در شورای راهبری بود که خود در مجموع 26 سال محکومیت امنیتی داشته‌اند.
علاوه‌بر این در دولت جدید مسئولیت اداره امور گزینش کشور به فردی سپرده شده است که خود به احتمال زیاد مردود روندهای گزینشی است که برای مردم عادی در استخدام دستگاه‌های دولتی به‌کار بسته
می‌شود.
معیارهای رهبری و عملکرد دولت چهاردهم 
رهبر حکیم انقلاب، 31 تیرماه در دیدار با نمایندگان مجلس درباره ملاک‌های تعیین کابینه فرمودند: «آن کسی را باید میداندار کرد که امین باشد، صادق باشد، متدین باشد، از بُن دندان به جمهوری اسلامی معتقد باشد. امید به آینده و نگاه مثبت به افق. آنهائی که افق به نظرشان تاریک است، [می‌گویند] کاری نمی‌‌شود کرد، نمی‌شود به اینها مسئولیت‌‌های اساسی و کلیدی داد. متشرّع بودن یکی از معیارهای مهم است. اشتهار به پاکدستی، به صداقت، یک معیار است... نگرش ملی داشته باشند. یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی نشوند... این معیارها باید رعایت بشود. هم رئیس‌جمهور محترم اینها را رعایت کنند، هم مجلس رعایت کند.»
رهبر انقلاب همچنین پنجم تیرماه مصادف با عید غدیر نیز خطاب به نامزدهای انتخابات فرمودند: «من به نامزدهای محترم انتخابات عرض می‌کنم با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفق شدید و توانستید مسئولیتی به دست بیاورید:
1- کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذره‌ای با انقلاب زاویه دارند. آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذره‌ای زاویه داشته باشد به درد شما نمی‌خورد و همکار خوبی برای شما نخواهد بود.
۲- آن کسی که دلبسته‌ آمریکا باشد و تصور کند که بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت در کشور، برای شما همکار خوبی نخواهد بود. او از ظرفیت‌های کشور استفاده نخواهد کرد و خوب مدیریت نخواهد کرد.
۳- آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بی‌اعتنایی قرار دهد او با شما همکار خوبی نخواهد بود. 
کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد. اگر شما نامزدهای محترم یک چنین عهدی با خدای خودتان ببندید بدانید که کارهایی که برای انتخابات می‌کنید همه‌اش حسنه خواهد بود.»
بررسی روند انتصابات و به‌کارگیری افراد در مدت زمان کوتاهی که از شروع دولت چهاردهم می‌گذرد، نشان می‌دهد که دولت جدید نه تنها به این معیار‌ها توجهی نکرده که بعضا در جهت عکس این اصول افراد و مدیران خود را به‌کارگیری کرده است.
پیش از این نیز بارها و از سر دلسوزی برای شخص رئیس‌جمهور، ایشان را از به‌کارگیری افرادی که به دلیل میل به حاشیه بحران‌آفرینی بیش از همه به ایشان و موفقیت دولتشان ضربه خواهد زد، برحذر داشته و رئیس‌جمهور محترم را مجددا از چاه ویلی که مدعیان اصلاحات برای وی تدارک دیده‌اند، انذار می‌دهیم ولی متاسفانه انتصاب افراد مسئله‌دار در طی روزهای گذشته و مدت زمان کوتاهی که از عمردولت چهاردهم می‌گذرد سیری صعودی به خود گرفته است.