kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۳۶۸
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۹
خانه صمت اعلام کرد

رشد ۷۱ برابری صادرات ایران به عراق طی ۲۰ سال

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: صادرات غیرنفتی ایران به عراق طی 20 سال ۷۱ برابر شده است.
 
 
 
 
 
 به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید  روح‌الله لطیفی، همزمان با سفر رئیس‌جمهور به عراق اظهار داشت: عراق، اولین مقصد زوار و دومین مقصد صادرات غیرنفتی کالا‌های ایرانی است. تجارت با این کشور از سال 84 روند افزایشی پیدا کرد و در سال‌های 88، 91 و 96 جهش‌های محسوسی را شاهد بوده است صادرات غیرنفتی ایران به عراق در سال ۸۳ به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار بود و این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۱۰ میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار رسید که نسبت به آن زمان ۷۱ برابر شده است.
او افزود: در سال 98 صادرات غیرنفتی کشورمان به 9 میلیارد دلار نزدیک شد و در سال 1401 شاهد حدنصاب 10 میلیارد و 238 میلیون دلار بودیم که این روند در سال 1402 کمی کاهشی شد اما در پنج ماهه نخست امسال با ثبت چهار میلیارد و 600 میلیون دلار مجددا پرشتاب شده است.
سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت، درباره اهمیت صادرات به کشور عراق گفت: کشور عراق، به دلیل صادرات 100 میلیاردی نفت کشوری ثروتمند به شمار می‌آید که به واسطه تجربه سه جنگ، اشغال آمریکا و غرب و همچنین بحران‌های ناشی از تروریسم و داعش صدمات زیادی دیده و با وجود ثروت زیاد، در حال حاضر بسیاری از نیازمندی‌های خود را وارد می‌کند.
لطیفی افزود: محصولات ما به کشور چین محصولات نیمه‌خام، خام و فرآوری شده است اما چون عمده محصولات صادراتی ایران به خاک عراق، دارای زنجیره کامل است ضمن ایجاد اشتغال بیشتر منجر به ایجاد زنجیره کامل تولید، تامین و ارزش می‌شود.
عراق، شریک راهبردی ایران
گفتنی است، صادرات ایران به جهان در سال 1402 به حدود 49 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال 1401 کاهش هشت و 9 دهم درصدی را تجربه کرد. در این میان، عراق با واردات 9 میلیارد و 216 میلیون دلار از ایران و سهم 18 و هفت دهم درصدی از کل صادرات کشور، در صدر فهرست مقاصد صادراتی ایران قرار گرفت. پس از آن، امارات، ترکیه و پاکستان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. بر اساس آمار، صادرات ایران به عراق در این سال، بدون احتساب گاز، بالغ بر هفت میلیارد و 298 میلیون دلار بوده است.
بررسی فهرست کالاهای صادراتی ایران به عراق در سال 1402 نشان از تنوع و گستردگی این محصولات دارد. در صدر این فهرست، گاز طبیعی با ارزشی بالغ بر یک میلیارد و 917 میلیون دلار قرار دارد. پس از آن، میله‌های آهنی یا فولادی با 703 میلیون دلار جایگاه دوم را به خود اختصاص داده‌اند.
از سوی دیگر، واردات ایران از عراق در سال 1402 به حدود 580 میلیون دلار رسید که نسبت به سال 1401 (263 میلیون دلار) افزایش 180 درصدی را نشان می‌دهد. در میان کالاهای وارداتی از عراق، سنگ‌ها و فلزات گرانبها با 364 میلیون دلار بیشترین سهم را دارند.
افزایش صادرات غیرنفتی در ۵ ماهه امسال
به گزارش خبرگزاری تسنیم، صادرات غیرنفتی به عراق در پنج ماهه سال جاری با 27 و نیم درصد افزایش به رقم چهار میلیارد و 600 میلیون دلار رسید. همچنین میزان وزنی صادرات غیر‌نفتی به عراق تا مرداد ماه 13 میلیون و 100 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 27 درصد افزایش نشان می‌دهد.  ضمن اینکه در پنج ماهه امسال 43 هزار تن کالا به ارزش 246 میلیون دلار از عراق وارد کشور شد که به لحاظ وزن هفت و نیم درصد کاهش و از حیث ارزش 56 درصد افزایش داشته است.