kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴
در همراهی اقلیم کردستان با ایران صورت گرفت

آوارگی تروریست‌های تجزیه‌طلب کومله در اقلیم کردستان

همزمان با خلع سلاح و جابه‌جایی مقرِ اولین گروه از اعضای سه گروهک تروریستی تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان، مسئول بخش ایرانی گروهک تروریستی «پ.ک.ک» در اقلیم کردستان به هلاکت رسید.
 
 
 
 
پنجشنبه هفته گذشته (15/6/1403) سرکرده‌های گروهک تروریستی کومله دستور تخلیه اردوگاه‌های خود در مناطق مرزی مشترک اقلیم کردستان با ایران را صادر کردند و در مرحله اول بخشی از این اعضا از اردوگاه «زرگویز» به «سورداش» منتقل شدند. این اقدام بر اساس توافقی که در سال 1402 میان ایران و عراق صورت گرفته بود، پیش از سفر رئیس‌جمهور (دکتر پزشکیان) به عراق عملی شد. همزمان با این انتقال مسئول میز ایران در گروهک تروریستی پ.ک.ک (صالحه آقابیگ) در سلیمانیه عراق به هلاکت رسید.
اسفند ماه 1401 بود که یک قرارداد با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و «دریابان علی شمخانی» دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق به امضاء رسید.
ایران در این قرارداد خواهان خلع سلاح و جابه‌جایی مقر گروهک‌های تروریستی ضدایرانی و تجزیه‌طلب شد. بر اساس همین توافق، عراق تا 28 اردیبهشت 1402 باید نسبت به این مسئله اقدام می‌کرد با این وجود اولین مرحله آن، هفته گذشته اجرائی شد. 
«محمدکاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق درخصوص این توافق گفته بود: «در این توافقنامه سه بند مهم وجود دارد که شامل کنترل مرزها توسط دولت مرکزی، خلع سلاح معارضین و تبادل مجرمین است و در آن بر انتقال این نیروهای معارض از کنار مرزها به عمق خاک عراق تاکید شده است؛ سه اردوگاه در اربیل و یک اردوگاه نیز در سلیمانیه در این ارتباط در نظر گرفته شده است. در منطقه سلیمانیه محل تجمیع این نیروها، توسط نیروهای اتحادیه میهنی اقلیم کردستان در حال دیوارچینی است که در واقع این نیروها محصور شوند.»
سفیر ایران در عراق در رابطه با معنا و مفهوم خلع سلاح گفت: «خلع سلاح به این معنا که سلاح‌های نیمه سنگین از آن‌ها گرفته شود، انجام شده است اما اینکه بگوییم سلاح‌های سبک از آن‌ها گرفته شده باید به این موضوع توجه داشت که بیشتر مردم عراق به نحوی در خانه خودشان یک کلاشینکف و سلاح گرم دارند ولی این نیروها مجاز نیستند که این سلاح را داشته باشند و با تدابیری که در اقلیم کردستان طراحی شده است، بناست که آن‌ها حضور مسلحانه در اقلیم نداشته باشند.»
خشم تروریست‌های تجزیه‌طلب 
این اقدام اقلیم کردستان، خشم و عصبانیت سرکرده‌های گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب را در پی داشت. 
در همین رابطه، عبدالله مهتدی، سرکرده گروهک تروریستی کومله گفت: «این تصمیم زیر فشار ایران انجام شده، این یک جنگ روانی برعلیه احزاب کرد بخصوص کومله است» این مطالب درحالی بیان می‌شود که «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق در مراسم قدردانی از نقش شهید قاسم سلیمانی در امنیت و بقای کردستان عراق گفته بود: «شالوده عراق جدید و روابط امروز فیمابین برآمده از همکاری مبارک ایران و عراق است و لذا ایران برای ما صرفاً یک همسایه نیست. اگر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نبود، معلوم نبود حرکت کُرد امروز چه سرنوشتی داشت. رعایت حرمت این همکاری‌ها و تعاملات خط قرمزی است که ما هرگز از آن عبور نخواهیم کرد». در همین راستا، قباد طالبانی، معاون نخست‌وزیر اقلیم کردستان روز جمعه تأکید کرد که «کومله باید مطیع اوامر ما باشد و براساس مفاد توافقنامه ایران و عراق عمل کند».