kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۶

حسرت جام جهانی بر دل جوانان بسکتبال

 
 
تیم بسکتبال جوانان ایران با ارائه یک بازی بسیار ضعیف، از کسب سهمیه مسابقات جام جهانی ۲۰۲۵ سوئیس بازماند.
تیم ملی بسکتبال جوانان ایران در مرحله یک‌چهارم نهائی مسابقات کاپ آسیا زیر ۱۸ سال آسیا ۲۰۲۴- اردن، مقابل تیم ملی نیوزیلند ۸۷- ۶۱ شکست خورد و از صعود به مرحله نیمه‌نهائی این رقابت‌ها بازماند.
شاگردان سرجان در این دیدار نتوانستند عملکرد خوبی را به نمایش بگذارند و کوارترهای اول تا چهارم را به ترتیب با نتایج ۱۷-۱۵، ۲۴-۱۳، ۲۴-۱۳ و ۲۲-۲۰ واگذار کردند تا در مجموع، با ۲۶ امتیاز اختلاف تن به شکست دهند.
در ثبت این باخت اما چند نکته آماری و عملکرد ضعیف بازیکنان ایران کاملا توی ذوق می‌زند؛ آماری که جای تامل بسیاری دارد و کمتر آن را در بسکتبال روز جهان می‌بینیم.
در این بازی بازیکنان تیم ملی ایران ضمن ثبت ترن‌اورهای زیاد (اشتباهات و از دست دادن توپ)، در بحث پرتاب‌های سه امتیازی نیز یکی از بدترین آمارهای این رقابت‌ها را به ثبت رساندند. در ترن‌اورها شاگردان سرجان ۱۶ اشتباه مقابل
۱۱ اشتباه تیم نیوزیلند به ثبت رساندند که باعث شد نیوزیلند از این طریق ۱۶ امتیاز به دست آورد. در حالی که ایران از روی اشتباهات حریف تنها ۹ امتیاز کسب کرد.
نکته مهم‌تر عملکرد بسیار ضعیف در پرتاب‌ها و خصوصا پرتاب‌های سه امتیازی است. بازیکنان ایران در این بازی سرنوشت‌ساز تنها ۱۰.۵۳ درصد پرتاب‌های سه امتیازی خود را تبدیل به امتیاز کردند که آمار بسیار ضعیفی است. در سمت مقابل اما نیوزیلند آمار ۳۲ درصد موفقیت را به ثبت رساند.
در پرتاب‌های دو امتیازی نیز کفه ترازو به سود نیوزیلند سنگینی می‌کند. ایران در پرتاب‌های دو امتیازی ۴۵.۲۴ درصد موفقیت را به ثبت رساند اما نیوزیلند ۵۷.۷ درصد موفقیت را در پرتاب‌های دو امتیازی ثبت کرد که این عوامل روی هم رفته دلایل باخت سنگین ایران بودند.
طبق اعلام فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA)، چهار تیم راه یافته به مرحله نیمه‌نهائی کاپ آسیا ۲۰۲۴ اردن، جواز حضور در جام جهانی ۲۰۲۵ را کسب می‌کردند که به این ترتیب جوانان ایران از کسب سهمیه جام جهانی بازماندند.
گفتنی است در دو سال و نیم گذشته‌، موجی از ناکامی‌ها و شکست، بسکتبال ایران را احاطه کرده و متاسفانه با سیاست‌های غلط اتخاذشده از سوی مسئولین فدراسیون- که ادامه‌دار نیز هست- جایگاه این رشته ورزشی در میادین بین‌المللی به شدت تضعیف شده است. امیدواریم پیشکسوتان و نخبگان بسکتبال، طرحی نو در انداخته و کشتی پرتلاطم این رشته دانشگاهی را دوباره به ساحل آرامش برسانند.