kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۸۱۳
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱
رحیمی: برای المپیک بعدی قوی‌تر حضور پیدا خواهم کرد 

کسب اولین مدال توسط کاروان «فرزندان ایران» دختر 15 ساله کشورمان نایب قهرمان پارالمپیک شد

 
 
 
 
سرویس ورزشی-
اولین مدال کاروان ایران در پارالمپیک پاریس 2024 توسط زهرا رحیمی دختر 15 ساله پاراتکواندو به‌دست آمد.
آخرین مبارزه روز نخست از رقابت‌های پاراتکواندو هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک را زهرا رحیمی از کشورمان با 15 سال سن برابر «اولان بایار» از مغولستان در فینال وزن ۵۲- کیلوگرم برگزار کردند که در نهایت این مبارزه با برتری ۵ بر ۲ حریف مغولستانی به پایان رسید و رحیمی به مدال نقره رسید. این اولین مدال نقره تاریخ پاراتکواندو بانوان ایران و اولین مدال کاروان ورزش ایران در این دوره از بازی‌هاست.
رحیمی پنجشنبه در مبارزه نخست «شائو گیان» از چین را ۱۳ بر ۲ شکست داد و سپس با برتری ۶ بر ۴ مقابل «ماچادو» از برزیل راهی نیمه نهائی شد. وی در مبارزه نیمه‌نهائی برابر «چاپاریدزه» از گرجستان ۶ بر صفر پیروز شد و به دیدار پایانی راه یافته بود. جالب آنکه مدال زهرا رحیمی توسط جکی چان بازیگر معروف هنگ‌کنگی اهدا شد.
دیگر نماینده ایران در این رقابت‌ها‌، مریم عبدالله‌پور بود که پس از یک دور استراحت، نتیجه را به «اسپینوزا» از پرو دارنده مدال طلای دوره قبل بازی‌های المپیک واگذار کرد و به گروه شانس مجدد رفت. وی در اولین مبارزه خود در این جدول باید با نماینده مکزیک مبارزه می‌کرد که این حریف به دلیل ضربه خطا در بازی قبلی خود از جدول مسابقات حذف شد. عبدالله‌پور در دیدار رده‌بندی به حریفی از تایلند باخت و از دست‌یابی به مدال بازماند. مسابقات تکواندو در این دوره از بازی‌های پارالمپیک با حضور ۱۲۰ پارانکواندوکار از ۴۲ کشور در کاخ «گرندپله» شهر پاریس برگزار خواهد شد.
رحیمی: حریف فینال فنی‌تر بود
زهرا رحیمی جوان‌ترین عضو کاروان ایران پس از کسب مدال نقره پارالمپیک ۲۰۲۴ اظهار داشت: سطح مسابقات خیلی بالا و حریفان باتجربه و قدرتمند بودند. در بازی فینال هم حریفان مغولی باتجربه‌تر و فنی‌تر از من بود و متاسفانه نتوانستم به پیروزی برسم. وی ادامه داد: من جوان هستم و قطعا کم نمی‌آورم و برای المپیک بعدی قدرتمندتر حضور پیدا خواهم کرد.
ملی‌پوش پاراتکواندو درخصوص اینکه اولین مدال کاروان فرزندان ایران را کسب کرد، گفت: خیلی خوشحالم که اولین مدال کاروان را من گرفتم، اما اگر طلا بود، خیلی خوشحال‌تر بودم و قول می‌دهم که جبران کنم. رحیمی درخصوص اینکه به خاطر سن کم آیا جو سالن و مسابقه فینال روی او تاثیر داشت یا خیر، گفت: قبل از بازی فینال از ناحیه زانو آسیب دیدم و نتوانستم آن‌طور که توانایی‌اش را داشتم، بازی کنم.
تشریح عملکرد دختران پاراتکواندو در روز نخست
اما عاطفه کشاورز سرمربی تیم ملی پاراتکواندو زنان ایران در پایان رقابت‌های روز نخست پاراتکواندو پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس درباره عملکرد شاگردانش اظهار داشت: کسب مدال نقره زهرا رحیمی را به مردم ایران تبریک می‌گویم و امیدوارم با این مدال ذره‌ای لبخند بر لبانشان نقش بسته باشد. دختران ایران برای این مسابقات بسیار زحمت کشیدند و در کنار آنها نیز خیلی‌های دیگر کمک کردند. این پارالمپیک دومین دوره‌ای بود که پاراتکواندو در آن حضور داشت و نسبت به پارالمپیک قبلی در توکیو سطح آن بسیار بالا و متفاوت بود.
وی افزود: دختران ما بازی‌های سنگینی داشتند. عبدالله‌پور با پرو قهرمان دوره قبلی پارالمپیک در دور اول بازی کرد که ۲ بار او را شکست داده بود اما در این میدان بزرگ تجربه حرف اول را می‌زند و حریف باتجربه‌تر بود. زهرا رحیمی جوان‌ترین ورزشکار کاروان اعزامی ایران به پاریس بود که با رنک ۲ و ۴ جهان و قهرمان بازی‌های پاراآسیایی ‌هانگژو مبارزه کرد و عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. در فینال حریف رحیمی بازیکن باتجربه‌ای بود و تجربه‌اش بر رحیمی چربش داشت. با این وجود خوشحالم که مدال گرفت و امیدوارم در مسابقات و پارالمپیک‌های بعدی جبران کند.
کشاورز درباره افت پاراتکواندوکار ایران در بازی آخر و گام پایانی بیان کرد: بازیکنان ما جوان هستند و هر چه مسابقات به سمت مبارزات پایانی و فینال می‌رفت، جو سالن سنگین‌تر می‌شد و برای بازیکنان ما که کم‌تجربه هستند، تحمل و مدیریت آن سخت بود. در کل از عملکرد ملی‌پوشان ایران راضی هستم.
پیام تبریک وزارت ورزش
ارزش بالای اولین مدال کاروان ورزشی فرزندان ایران در پاریس موجب شد وزارت ورزش و جوانان در پیامی این موفقیت را تبریک بگوید. در متن پیام وزارت ورزش و جوانان آمده است: «خدواند را شاکریم که اولین مدال کاروان ورزشی فرزندان ایران در بازی‌های پارالمپیک پاریس با درخشش زهرا رحیمی مبارز جسور، جوان و با اراده‌ کشورمان در رشته‌ تکواندو با ارمغان مدال نقره همراه بود تا فدراسیون تکواندو همچنان پیام‌آور شادی برای ملت ورزش‌دوست ایران باشد.
پیروزی‌های سزاوارانه‌ این جوان 15 ساله کاروان ورزشی بر روی شیاپ‌جانگ در رویارویی با حریفانی از چین، برزیل و گرجستان او را به فینال رساند و در مبارزه‌ فینال نیز جوانمردانه حضور یافت تا چراغ مدال‌آوری این کاروان بااراده در این رویداد عظیم، روشن شود. با تبریک به عضو جوان و اولین مدال‌آور کاروان، مسئولان فدراسیون تکواندو و مردم قدردان ایران اسلامی، امیدواریم روزهای باعزت و اقتداری پیش‌روی ورزش ایران در این عرصه‌ باشد.»