kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۷۴۶
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷

اسرائیل و رؤیای بازدارندگی (نگاه)

 
 
سید محمد امین‌آبادی
328 روز از جنگ غزه می‌گذرد و در این میان مهم‌ترین پرسشی که ذهن سران رژیم صهیونیستی را به خود درگیر کرده این است که جنگ قرار است تا چه زمانی ادامه یابد‌، در حالی که هیچ چشم‌انداز روشنی برای تحقق اهداف اولیه دیده نمی‌شود؟ اسرائیل در زمان آغاز جنگ به صراحت اعلام کرده بود که هدف از جنگ غزه نابودی حماس و رهبران آن و بازگرداندن گروگان‌ها است؛ اما هیچ‌کدام از این اهداف تاکنون محقق نشده است. 
به گفته کارشناسان و اندیشکده‌های غربی‌، اسرائیل به هدف نابودی حماس حتی نزدیک هم نشده است. شماری از اندیشکده‌های غربی نیز بر این باور هستند که حماس بعد از پایان جنگ با کینه و نفرتی که اسرائیل در دل ملت فلسطین کاشته بسیار قوی‌تر ظاهر خواهد شد و نسل جدید نیروهای حماس که از دل ویرانه‌های غزه بلند خواهد شد‌، بسیار قوی‌تر و با انگیزه‌های مضاعفی پرچم مبارزه با اسرائیل و آزادی فلسطین را حمل خواهد کرد.
با ورود حزب‌الله به جنگ‌، جدای از دغدغه نحوه پایان دادن به جنگ غزه، سران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی گرفتار این چالش اساسی شده‌اند که چگونه باید بازدارندگی با حزب‌الله را احیا کنند. در دومین روز جنگ‌، نتانیاهو دستور تخلیه همه شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی هم‌مرز با لبنان را صادر کرد. 
همه این شهرک‌نشین‌ها در هتل‌های سراسر فلسطین اشغالی و از جمله تل‌آویو اسکان داده شدند. در آن زمان تصور بر این بود که این یک اقدام موقتی است و با اتمام جنگ همه این شهرک‌نشین‌ها به نوار مرزی باز می‌گردند‌، اما کسی تصور نمی‌کرد که بعد از نزدیک به 11 ماه این شهرک‌نشین‌ها هنوز در هتل اقامت کنند. 
گزارش رسانه‌های صهیونیستی نشان می‌دهد که حزب‌الله با قدرت آتش خود همه شهرک‌های صهیونیست‌نشین شمال فلسطین اشغالی را نابود کرده است به طوری که دیگر امکان زندگی در آنها وجود ندارد. چندی پیش رسانه‌های صهیونیست اعلام کردند که «حزب‌الله شمال اسرائیل را به عصر حجر بازگردانده است». 
شهرک‌نشین‌های شمال فلسطین اشغالی حاضر و قادر به بازگشت به شمال و نوار مرزی با لبنان نیستند‌، چرا که به‌شدت از حزب‌الله وحشت دارند. 
بر اساس گزارش منابع عبری، هر صهیونیستی که تصمیم بگیرد به شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی بازگردد باید با پای پیاده بیاید چرا که خودروهای سواری از ترس حملات حزب‌الله جرأت تردد در این مناطق را ندارند. آنها نگرانی دیگری هم دارند. اگر 7 اکتبر و عملیات طوفان الاقصی به جای غزه و توسط حماس در شمال و از سوی حزب‌الله شروع می‌شد آنها چه سرنوشتی پیدا می‌کردند؟ برآورد مقامات اطلاعاتی رژیم صهیونیستی این است اگر حزب‌الله دست به این عملیات می‌زد ارتش اسرائیل تنها می‌توانست در بندر حیفا مقابل نیروهای حزب‌الله خط دفاعی تشکیل دهد. 
مقامات اسرائیل و البته مقامات و کارشناسان غربی به‌خوبی واقف هستند که نابودی حزب‌الله غیر ممکن است‌، بنابراین آنها باید روی مدلی از بازدارندگی بین دو طرف کار کنند. به نوشته فارین افیرز «برخی از سیاستمداران و ژنرال‌های اسرائیلی بر این باورند که با تشدید فشارهای نظامی چند روزه بر حزب‌الله، این گروه از ترس جنگ همه‌جانبه و ویرانی‌هایی که بر لبنان وارد می‌شود از جنگ خودداری کرده و از مرز عقب‌نشینی می‌کند اما این یک خیال‌بافی خطرناک است.» 
صحت تحلیل «فارن افیرز» در حمله بامداد روز یکشنبه حزب‌الله در واکنش به ترور «فؤاد شکر» به‌خوبی معلوم شد. حزب‌الله در بامداد روز یکشنبه و در «عملیات اربعین» در مرحله اول عملیاتِ واکنش به ترور «فؤاد شُکر» با شلیک ۳۲۰ موشک و ده‌ها پهپاد حداقل 11 پایگاه نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را در هم کوبید. مهم‌ترین پایگاهی که روز یکشنبه در «عملیات اربعین» هدف قرار گرفت  مقر یگان 8200 وابسته به شعبه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان) در پایگاه نظامی گلیلوت بود. 
پایگاه «گلیلوت» یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین پایگاه‌های نظامی رژیم اشغالگر به‌شمار می‌رود؛ زیرا شامل مقر مرکزی بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، یعنی بزرگترین آژانس اطلاعاتی و جاسوسی این رژیم و مقر مرکزی برجسته‌ترین یگان‌های اطلاعاتی اسرائیل می‌شود. «یائیر کوهن» فرمانده سابق یگان 8200 که 33 سال در این یگان فعالیت داشته است، می‌گوید که 90 درصد داده‌های اطلاعاتی اسرائیل از این یگان دریافت می‌شود و هیچ عملیات بزرگی از جانب موساد یا هیچ سرویس جاسوسی اسرائیل وجود ندارد که یگان 8200 در آن شرکت نکرده باشد. جدای از اهمیت بسیار راهبردی این پایگاه اطلاعاتی حضور آن در 1500 متری تل‌آویو و 11 کیلومتری مرز لبنان است. 
رسیدن پهپادهای حزب‌الله به اصلی‌ترین و مهم‌ترین پایگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در نزدیکی تل‌آویو و هدف قرار دادن آن به‌خوبی نشان می‌دهد که احیای بازدارندگی رژیم اسرائیل مقابل حزب‌الله سرابی بیش نیست و این گروه این توانایی و ظرفیت و البته جرات، جسارت و شجاعت را دارد که در صورت لزوم تل‌آویو را نیز در هم بکوبد. 
جنگ غزه بدون دستیابی به اهداف نظامی، سیاسی و اطلاعاتی برای رژیم صهیونیستی ادامه دارد. بازدارندگی این رژیم مقابل نیروهای مقاومت در داخل سرزمین‌های اشغالی از بین رفته است؛ حزب‌الله نیز نشان داده است که حاضر به پذیرش معادلات تحمیلی نیست. بنابراین چگونگی احیا و تثبیت بازدارندگی برای رژیم اسرائیل تبدیل به یک معمای لاینحل و در شرایط کنونی به هدفی تبدیل شده است که صهیونیست‌ها فقط می‌توانند آن را در خواب ببینند؛ آنها باید شرایط جدید منطقه و جهان را بپذیرند‌، اسرائیلی که در فلسطین و منطقه بازدارندگی آن به طور کامل از بین رفته و در سطح جهان نیز در نزد افکار عمومی جهانی به رژیمی نسل‌کش، منفور و مطرود تبدیل شده است.