kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۶۱۴
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۵

 نخست وزیر جدید انگلیس: ویرانه تحویل گرفتم


 
 نخست‌وزیر انگلیس طی سخنرانی برای مردم این کشور با اشاره به اینکه «همه‌چیز بدتر از آن چیزی است که تصور می‌کردیم» از اتخاذ تصمیم‌های ناخوشایند خبر داد.
پس از رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا یا برگزیت، اقتصاد بزرگ انگلیس با مشکلات متعددی از جمله افزایش تورم و همچنین کمبود راننده مواجه شد (راننده‌های زیادی در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا و برگزیت از این کشور خارج شدند). جنگ اوکراین و ناتوانی دولتِ محافظه‌کار پیشین بر حل مشکلات چنان بر مشکلات اقتصادی این کشور افزود که حالا دولت جدید باور دارد که با یک گره کور مواجه است.
«کِر استارمر»، نخست‌وزیر انگلیس از حزب کارگر، روز سه‌شنبه خطاب به مردم انگلیس گفت که «تصمیم‌های ناخوشایند» در کنار بودجه «دردناک» در راه است. استارمر هنگام سخنرانی در لندن هشدار داد که «قبل از اینکه اوضاع بهتر شود بدتر خواهد شد.» وی خاطرنشان کرد که در حالی که بودجه اکتبر «دردناک خواهد بود»، کشور باید «درد کوتاه‌مدت برای خیز بلندمدت» را پشت‌سر بگذارد.
استارمر گفت که همه‌چیز در حال حاضر «بدتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کردیم» و افزود که وقتی «پوسیدگی عمیق» در مرکز یک سازه وجود دارد، باید به ریشه آن رسیدگی شود. آن‌طور که باشگاه خبرنگاران جوان نوشته است، وی ضمن تمجید از دولت جدید ادعا کرد که حزب کارگر در هفت هفته گذشته بیشتر از دولت قبلی در هفت سال انجام داده است. با این وجود، او هشدار داد که تغییرات نمی‌توانند «یک‌شبه» اتفاق بیفتند.
گفتنی است، پیش از این بلومبرگ گزارش داد دولت جدید انگلیس با سخت‌ترین بحران پرکردن بودجه دولتی از دهه ۱۹۵۰ مواجه خواهد شد. «پل جانسون»، مدیر مرکز تحلیلی مؤسسه مطالعات مالی انگلیس، معتقد است برای حل این مشکل، دولت باید از میان سه گزینه انتخاب کند: «کاهش دردناک مخارج خدمات عمومی، افزایش بار مالیاتی، که تقریباً به بالاترین حد خود در ۸۰ سال گذشته رسیده است یا به وام‌های جدید دولتی متوسل شود.»