kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۵۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳

عراقچی: برجام قابل احیا نیست

 
 
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در خود برجام هم بعضی از تاریخ‌هایی که وجود داشته گذشته و لذا برجام به آن شکل که وجود دارد قابل احیا نیست. به تعبیری حتما باید این سند دوباره باز شود و قسمت‌هایی از آن  مورد تغییر واقع شود.
سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما، اظهار داشت: تامین منافع ملی، امنیت ملی، عزت ملی سه ماموریت عمده وزارت امور خارجه است که همه فعالیت‌های وزارت امور خارجه و سیاست خارجی ما در ذیل یکی از این سه قرار خواهد گرفت.
عراقچی در تشریح ماموریت اول گفت: ما دنبال این هستیم که منافع ملی کشور را تامین کنیم، عمدتا هم این منافع منافع اقتصادی است ولی غیر از اقتصاد هم منافع دیگری متصور هستیم.
 به گزارش ایرنا؛ وزیر امور خارجه ادامه داد: ماموریت دوم ما کمک به امنیت ملی کشور است، تحکیم امنیت ملی کمک به قدرت بازدارندگی کشور از طریق دیپلماسی است و ماموریت سوم بالا بردن عزت و حیثیت کشور و تامین منزلت بین‌المللی برای کشور و سربلندی ایران و ایرانی است.
وی در تشریح اولویت‌های وزارت امور خارجه اظهار داشت: اولویت اول همسایگان هستند منطقه پیرامونی ما سرشار از فرصت‌های زیاد است هم در حوزه منافع ملی هم حوزه امنیت ملی و حرکتی که در دوره دولت شهید آیت‌الله رئیسی شروع شده با قوت ادامه می‌یابد.
وزیر امور خارجه در توضیح اولویت دوم و سوم گفت: اولویت دوم گسترش میدان دیپلماسی به حوزه‌های آفریقا، آمریکای لاتین شرق آسیا و دیگر مناطقی است که شاید کمتر به آنها توجه شده است. در این مناطق هم فرصت‌های بسیار زیادی وجود دارد که قابل بهره‌برداری برای ماست. اولویت سوم نیز کشورهایی هستند که در زمان سختی‌ها کنار جمهوری اسلامی بودند و در حوزه تحریم‌ها به ما کمک کردند و امروز روابط بسیار ویژه با آنها داریم به طور مشخص چین و روسیه و کشورهای دیگری که کشورهای دوست ما در زمان سختی بودند ما روابط با اینها را مستحکم خواهیم کرد و با قوت بیشتری ادامه خواهیم داد.
وی بیان کرد: اولویت بعدی قدرت‌های نوظهور هستند که در عرصه بین‌المللی ایفای نقش می‌کنند، کشورهایی مثل هند، آفریقای جنوبی، برزیل و تا حدی ترکیه و کشورهای دیگری که به عنوان اقتصادهای نوظهور یا قدرت‌های نوظهور شناخته می‌شوند.
عراقچی در ادامه تاکید کرد: بعد از اینها کشورهایی هستند که در حقیقت فعلاً در اولویت ما نیستند مانند کشورهای اروپایی؛ چرا که روابط ما با کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر فراز و نشیب زیادی داشته است. آنها نسبت به ما سیاست‌های نادرست و بعضاً خصمانه‌ای را اتخاذ کردند. ما با اینها یک تعامل عزتمندانه و فرصت‌محور و بر اساس احترام متقابل و از موضع برابرخواهیم داشت. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند اگر این سیاست‌های نادرست و غلط و خصمانه خودشان را کنار بگذارند دوباره در اولویت‌های ما قرار خواهند گرفت.
دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: بعد از این بحث آمریکا است. ما به دنبال رفع تخاصم با آمریکا و رفع تنش‌ها با آمریکا نیستیم. چون خیلی از این تنش‌های ناشی از یک‌ سری اختلاف دیدگاه‌های مبنایی هست و اصولاً فایده‌ای برش متصور نیست. ما به دنبال مدیریت تخاصم هستیم. اگر این تخاصم وجود دارد ولی لزومی ندارد که هر هزینه‌ای را ملت ایران به خاطرش پرداخت کند. ما در سیاست خارجی وظیفه داریم که هزینه‌های این تخاصم را تا حدی که می‌توانیم کاهش بدهیم و فشارهای آن را بر مردم کم کنیم و اجازه ندهیم که اجماع بین‌المللی علیه ما شکل بگیرد. 
عراقچی تصریح کرد: اعتقاد دارم که در درون این تهدید و خصومتی که آمریکا علیه ما در طول سال‌ها داشته فرصت‌های بسیار زیادی هم پدید آمده که جمهوری اسلامی از خیلی از این فرصت‌ها استفاده کرده و اکنون در موضعی قرار گرفته که تراز راهبردی نسبت به سال‌های گذشته تراز بسیار بالاتری است.
وی در توضیح مذاکرات احیای برجام در اواخر دولت دوازدهم اظهار داشت: اواخر سال ۹۹ وقتی که آقای ترامپ شکست خورد و آقای بایدن رئیس‌جمهور شد آمریکا ابراز علاقه کرد که به برجام برگردد. این درخواست از طرف ایران رد نشد بلکه شرایطی برایش گذاشته شد، شرایطی که معروف شد به مواضع قطعی نظام که خود مقام معظم رهبری هم در سخنان خودشان به صراحت فرموده بودند. مجلس محترم شورای اسلامی هم قانون اقدام راهبردی را در همان حوالی تصویب کرده بود.
وزیر امور خارجه ادامه داد:  از زمان درخواست آمریکایی‌ها مذاکرات مربوط به احیای برجام در اوایل سال ۱۴۰۰ شروع شد. در چارچوب مواضع قطعی نظام و در چارچوب قانون اقدام شش دور از مذاکرات را بنده انجام دادم که بعدا در زمان شهید رئیسی ادامه پیدا کرد و مراحلی طی کرد که به هر حال به سرانجام 
نرسید.
اکنون احیای آن مذاکرات
 به آسانی گذشته نیست
عراقچی تاکید کرد: اکنون احیای آن مذاکرات به آسانی گذشته نیست این را باید همه بدانیم که شرایط بین‌المللی عوض شده است. در این فاصله جنگ اوکراین پیش آمده که تاثیرات عمیقی را بر نگاه امنیتی اروپایی‌ها و به اصطلاح ترتیبات امنیتی بین‌المللی گذاشته است. جنگ غزه و  کشتاری که در آنجا صورت گرفته پیش آمده و شرایط منطقه را کاملا دگرگون کرده است. در خود برجام هم بعضی از تاریخ‌هایی که وجود داشته گذشته و لذا برجام به آن شکل که وجود دارد قابل احیا نیست. به تعبیری حتما باید این سند دوباره باز شود و قسمت‌هایی از آن  مورد تغییر واقع شود.
وی با تاکید بر اینکه احیای برجام و مذاکرات کار آسانی نیست گفت: وقتی یک سندی باز می‌شود دوباره جمع کردنش کار بسیار سختی است. مذاکرات ۱۴۰۰ مربوط به نحوه بازگشت به برجام بود. خود برجام هیچ مذاکره‌ای نداشت اما الان یک مقدار شرایط متفاوت شده است. دیگر آنها به آن شکل نمی‌تواند دوباره مورد اجرا واقع شود. مذاکرات جدیدی باید شکل بگیرد. شرایط البته در اروپا سخت است. آمریکا گرفتار انتخابات است و کار آسانی نخواهد بود ولی ما همه تلاش خود را خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: این را یک ماموریت و تکلیف برای خودمان می‌دانیم که برای کاهش هزینه‌های تحریم‌ها بر مردم و برای رفع تحریم‌ها هم تلاش بکنیم. ان‌شاءالله در دستور کار قرار خواهیم داد که از همه استعداد علمی و علمی کشور اعم از سیاسی و حقوقی استفاده خواهیم کرد و امیدوار هستیم که بتوانیم گام مثبتی در این جهت برداریم.
عراقچی بیان کرد: قطعا حمایت از مردم لبنان، حمایت از مردم مظلوم فلسطین به خصوص در غزه و حمایت از مردم در یمن، حمایت از مردم در هر جای دیگر جهان اسلام به خصوص در حوزه محور مقاومت جزء سیاست‌های تغییرناپذیر دولت چهاردهم 
خواهد بود.
نباید کشورهایی 
مذاکرات مربوط به آتش‌بس را 
بدون توجه به خواست ملت فلسطین 
و مواضع ایران پیش برند 
وزیر امور خارجه درخصوص طراحی برخی کشورها درخصوص مذاکرات آتش‌بس غزه بدون توجه به خواست مردم فلسطین و بدون توجه به مواضع ایران گفت: سیاست خارجی ما تلاش خواهد کرد که در این زمینه به طور فعال وارد شود.
 من از همکاران خودم در وزارت امور خارجه خواستم که در این زمینه طراحی داشته باشند و ان‌شاءالله طرح مشخصی را داشته باشیم و بر اساس آن طرح حرکت بکنیم. 
همان‌طور که همه دنیا به نقش میدانی ایران اذعان می‌کند باید به حضور و نقش سیاسی ما هم اعتراف بکنند و ما در این زمینه هم حرکت خواهیم کرد.
عراقچی با اشاره به این موضوع که چین و روسیه دوستان نزدیک ما هستند گفت: همکاری‌های ما با آنها همکاری‌های راهبردی است. این دو کشور در زمان سختی‌ها و در زمان تحریم‌ها در کنار ما بودند و کمک کردند. کشورهای دیگری هم هستند که در شرایط سخت به ما کمک کردند حتما این کشورها را نه تنها فراموش نمی‌کنیم بلکه روابط با آنها را محکم‌تر خواهیم کرد و گسترش خواهیم داد و سعی می‌کنیم که ضوابط درست و معقولی هم برای آنها طراحی کنیم. ما یک برنامه یعنی چشم انداز ۲۵ ساله با چین طراحی کردیم و امضا شده که در حقیقت یک چشم اندازی را به ما می‌دهد. 
وی تصریح کرد: با روسیه یک برنامه
۱۰ ساله داریم و الان درحال مذاکره برای یک برنامه ۲۰ ساله هستیم. با این دو سند در ارتباط با چین و روسیه یک چشم انداز طولانی خواهیم داشت که در هر شرایطی تعاملات ما با آنها ادامه پیدا خواهد کرد و این سیاست ما هم 
خواهد بود.
وزیر خارجه دولت چهاردهم با اشاره به استفاده از سازوکارهای بین‌المللی نظیر شانگهای و بریکس گفت: مباحث مهم ما بحث دیپلماسی اقتصادی هست و دیپلماسی اقتصادی قطعاً بخش مهمی از فعالیت وزارت امور خارجه و حرکت سیاست خارجی ما را در بر 
خواهد گرفت.
عراقچی با بیان اینکه من معتقد هستم که وزارت امور خارجه و سیاست خارجی ما باید در مدار پیشرفت اقتصادی کشور قرار بگیرد تصریح کرد:  پیشرفت اقتصادی یعنی در چه مدار و محوری طراحی شده باشد که دستگاه دیپلماسی کشور هم در همان جهت حرکت 
کند.
وی افزود:  این امر وظیفه سنگینی را برای ما ایجاد می‌کند و باید دقت داشته باشیم وزارت امور خارجه قرار نیست وارد فعالیت‌های اقتصادی شود و نخواهد شد اما باید راه را برای فعالان بخش اقتصادی چه در حوزه بخش دولتی چه در بخش خصوصی باز کنیم، موانع را رفع کرده و تسهیلات ایجاد کنیم.
وزیر امور خارجه در این راستا ادامه داد:  باید بازارهای جدید را پیدا کرده و معرفی کنیم،  فضاهای سیاسی مطلوبی را ایجاد بکنیم که فعالان اقتصادی در این فضا حرکت کرده و از آن استفاده کنند.
دیپلماسی، میدان و رسانه
 این سه  باید با هم حرکت کنند 
عراقچی در ارتباط با دوگانه‌سازی‌ها درخصوص میدان و دیپلماسی عنوان داشت: گرچه بعضا بحث میدان و دیپلماسی پیش می‌آید ولی من  واقعا معتقدم و در برنامه خود نیز به صراحت آوردم که هیچ تفاوتی بین میدان و دیپلماسی قائل نیستم و این دو را یک واحد یکپارچه می‌دانم که با هم در جهت اهداف مشخص حرکت می‌کنند، هر کدام دیگری را تکمیل کرده و  هر کدام وظایف خودش را انجام می‌دهد. 
وزیر امور خارجه در ادامه افزود: من  ضلع سومی را به این دو تا اضافه می‌کنم  و آن ضلع رسانه است.
عراقچی خاطرنشان کرد: این اعتقاد شخصی خودم و حاصل تجربه ۴۰ ساله در حوزه سیاست خارجی است. رسانه روایت سازی می‌کند و رسانه هست که تصویر را ارائه می‌دهد، این رسانه هست که ممکن است  شکستی را پیروزی و  پیروزی را شکست جلوه دهد.
وی تصریح کرد: نمونه‌های متعددی وجود دارد که چه در حوزه میدان و چه در حوزه دیپلماسی موفقیت‌های به دست آمده ولی رسانه نتوانسته 
پا به پا حرکت کند و این رسانه‌های دشمن بود که پیروزی را شکست جلوه داده است.
عراقچی در گفت‌وگو با کیودو ژاپن: 
مدیریت تنش با آمریکا و بازسازی روابط با اروپا مشروط به تغییر رویکرد خصمانه آنها است
سیدعباس عراقچی در مصاحبه با خبرگزاری کیودو ژاپن گفت: وزارت امور خارجه ایران در دوره جدید وارد عمل خواهد شد تا تنش‌ها با واشنگتن را مدیریت کرده، روابط با کشورهای اروپایی را بازسازی نماید - البته تنها در صورتی که آنها دست از رویکرد خصمانه خود بردارند- و هدف وزارت خارجه احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم‌ها خواهد بود. من در تبیین سیاست خارجی خود در مجلس شورای اسلامی بر هدف حیاتیِ لغو تحریم‌ها، به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه، از طریق مذاکراتِ جدی، متمرکز و زمان‌مند در عین پایبندی به اصول بنیادین کشور تأکید کردم.
حضور عراقچی بر سر مزار شهید امیرعبداللهیان
سید عباس عراقچی روز شنبه در آستان مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی‌(ع) در گفت‌و‌گوی کوتاهی با خبرنگاران تصریح کرد: مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد و عجله و تاخیر بی‌جهتی مربوط به تحریم‌ها صورت نخواهد گرفت. وی گفت: در تعامل و روابط با جهان، کشورهای همسایه و اوراسیا در اولویت ما قرار دارند.
عراقچی در این برنامه ضمن زیارت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی‌(ع) با حضور در مزار شهید «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه فقید در شبستان امام خمینی(ره) با نثار گل و قرائت فاتحه با این شهید خدمت تجدید میثاق کرد.