kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۴۳۶
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶

اشک‌ها و لبخندهای المپیک پاریس در قاب رســانه ملی

 
 
رسول شمالی ورزنده
پوشش رسانه‌ای رقابت‌های المپیک 2024 فرانسه از روز افتتاحیه این رقابت‌ها در دستور کار سازمان صداوسيما قرار گرفت؛ شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی رسانه ملی آماده پوشش کامل دیدارهای رشته‌های مختلف ورزشی المپیک پاریس به‌ویژه بازی‌های ورزشکاران ایرانی بودند. همچنین صداوسيما با اعزام گزارشگران و خبرنگاران دفتری را در پاریس برپا کرد و توانست علی رغم همه مشکلاتی که در این دوره از بازی‌های المپیک و بخصوص از سوی میزبان مسابقه‌ها (فرانسه) بود لحظات ناب و شیرینی را برای مردم کشورمان و ایرانی‌های سراسر جهان رقم بزند. یکی از نشانه‌های موفقیت صداوسیما در پوشش این دوره از بازی‌های المپیک نیز افزایش آمار مخاطبان نسبت به دوره قبلی المپیک است. بنابر گزارش رسانه‌ها، تلوبیون، سکوی پخش اینترنتی صداوسیما، اعلام کرد بیش از ۵میلیون و ۵۰۰هزار کاربر برای مشاهده مسابقات المپیک به این سامانه مراجعه کرده‌اند و پربازدیدترین رویداد، مسابقات مربوط به کشتی حسن یزدانی با رقیبانش بوده است.شبکه‌های رادیویی نیز در این پوشش رسانه‌ای سهم بسزایی را ایفا کردند. 
یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های پوشش رسانه‌ای این رویداد عظیم ورزشی به تصویر کشیدن لحظات تلخ و شیرین نبرد قهرمانان و ورزشکاران ایرانی در برابر رقبای‌شان بود که در برخی از صحنه‌ها شاهد پیروزی‌های بسیار بزرگ ورزشکاران دلاورمان در آوردگاه المپیک پاریس بودیم که اشک شوق ما را به همراه داشت. مانند شیرزنان تکواندوکارمان، 
‌ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده که به‌ نشان نقره و برنز دست یافتند و تکواندو کار بسیار جوان و شیر مرد کرمانشاهی مان، آرین سلیمی که با شکست دادن قهرمان جهان نشان طلای المپیک را به عنوان جوان‌ترین ورزشکار به گردن آویخت و موجب افتخار آفرینی شد تا سرود زیبای ملی کشورمان در پاریس طنین انداز شود و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران به اهتزاز در آید. از طرفی هم طلایی شدن دو کشتی‌گیر ملی‌پوش ما در میدان رقابت‌ها و پیروزی سایر کشتی‌گیران و کسب نشان‌های رنگارنگ که از قاب تلویزیون به تصویر کشیده شد شادی‌بخش بود. ثبت لحظات تلخ هم از دیگر نکات برجسته‌ای بود که شبکه‌های تلویزیونی رسانه ملی بخصوص شبکه‌‌های سه و ورزش با به نمایش گذاشتن آن‌ها از برخی از ‌ناداوری‌ها و ظلمی که به قهرمانان کشورمان شد پرده برداشتند؛ همه ایرانی‌ها در سراسر ایران و جهان شاهد حق کشی داوران نسبت به برخی ورزشکاران ایرانی بودند. 
همچنین در المپیک پاریس برای اولین بار رسانه ملی صحنه‌های ناب و زیبایی از همدلی و همراهی همه ایرانی‌ها را به تصویر کشید؛ حضور تماشاگران ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی ایران در سالن مسابقات و تشویق و حمایت‌شان از قهرمانان رشته‌های ورزشی کشورمان و نمایش حمایت معنوی و ملی آنان از قاب تلویزیون خود یک نماد وحدت و انسجام ملی بین ایرانیان بود. 
شاید یکی از صحنه‌های بیادماندنی و ناب این دوره از رقابت‌های المپیک پاریس مبارزه دلاورمرد کشتی کشورمان حسن یزدانی بود که در آخرین مبارزه خود در برابر حریف نامدارش به‌خاطر مشکلی که در کتف دست راست وی به‌وجود آمده بود که موجب ناراحتی و غم همه ایرانی‌ها و حتی خارجی‌های حاضر در سالن شد و او نتوانست طلایی شود.‌ این دلاورمرد مازنی با همان کتف مصدوم خود و با غیرت ایرانی و پهلوانی‌اش تا پایان این مسابقه نفسگیر صحنه مبارزه را علی رغم هشدار پزشک ترک نکرد و تا آخرین لحظه جنگید؛ تصاویری که رسانه ملی از این نبرد جانانه و نابرابر پخش کرد و حاشیه‌های پیرامون آن از ناب‌ترین صحنه‌هایی بود که تماشاگران و بیننده‌های تلویزیونی رسانه ملی شاهد آن بودند و حسرت‌هایی که به تصویر کشیده شد جاودانه ماند. همچنین یکی از کارهای بسیار خوب رسانه ملی که طی چند سال اخیر شاهدش هستیم گزارش‌های زنده از محفل خانوادگی قهرمانان در زادگاهش‌شان در حین مسابقه آنها در میدان‌های جهانی‌، آسیایی و المپیک بود. این بار هم صداوسيما همزمان با انجام رقابت‌های قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی در المپیک پاریس گزارش‌های زنده‌ای را از دورهمی خانواده‌های آنها در شهر و دیارشان به روی آنتن برد که با شور و هیجان اعضای خانواده و دوستان و همشهری‌های این قهرمانان همراه بود و جذابیت زیادی را برای مخاطبان و بیننده‌های تلویزیونی به همراه داشت. در واقع این حرکت صداوسيما درجهت وحدت و انسجام بیشتر و تعصب ملی بین همه مردم ایران شد و شادی را برای مردم به ارمغان آورد. 
همچنین پخش زنده تحلیل و تفسیر رقابت‌های المپیک و دیدارهای ورزشکاران و قهرمانان ایرانی در المپیک نیز هرشب در ویژه برنامه‌ای که از استودیوی رسانه ملی در شهر پاریس روی آنتن شبکه سه سیما رفت برای تماشاگران این برنامه به تصویر کشیده شد که با نگاهی تخصصی‌تر و حرفه‌ای و نیز در گفت وگو با مسئولین ورزش ایران و سایر قهرمانان ورزشی ایران به موضوعات ورزشی ایران پرداخته شد که در نوع خودش کم‌نظیر بود.
از آنجا که امسال و در المپیک پاریس با توجه به جنایاتی که رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌گناه غزه و فلسطین طی چندماه گذشته انجام داده است، پیش‌بینی می‌شد که براثر فشارهای سیاسی و حقوق بشری از سوی نهادهای بین‌المللی، از حضور کاروان ورزشی رژیم جنایتکار اسرائیل در المپیک پاریس جلوگیری شود اما کشور فرانسه و همچنین مسئولین بین‌المللی المپیک با بی‌توجهی به این امر از جنایتکاران صهیونیستی استقبال کردند و این در حالی بود که این حضور از نخستین روز افتتاحیه المپیک پاریس با اعتراض شدید ورزشکاران و قهرمانان دنیا رو‌به‌رو شد و ورزشکاران جهان حاضر در المپیک پاریس در تمامی مسابقه‌ها و صحنه‌های رقابتی ضمن تشویق و احترام به ورزشکاران فلسطین، کاروان ورزشی رژیم خونخوار صهیونیستی را مورد نکوهش قرار داده و هو کردند و نیز خواستار اخراج آنها از المپیک پاریس شدند. 
همه این روایت‌ها را رسانه ملی به خوبی به تصویر کشید که یکی از نکات مهم و قابل تامل بود که از جمله آنها می‌توان به عدم حضور ورزشکار الجزایری در دیدار با ورزشکار صهیونیستی بود و نیز ورزشکار خانم ایرانی که پس از پایان مسابقه‌اش با پرچم‌های ایران و فلسطین که به هم پیوند خورده بودند در مقابل دوربین‌ها قرار گرفت که نشان از وحدت و انسجام بین دو ملت ایران و فلسطین و سرنگونی رژیم صهیونیستی بود؛ همچنین در این دوره از رقابت‌های المپیک پاریس شاهد حضور تماشاگرانی از سراسر جهان بودیم که با پرچم فلسطین در برخی از رقابت‌های میدانی در استادیوم‌ها و سالن‌های ورزشی آمدند و شعار ضدصهیونیستی سر دادند که رسانه ملی این لحظات ناب و ماندگار تاریخی را برای جهان به تصویر کشید.