kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۴۱۵
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱
صالحی مطرح کردیی

جمهوری اسلامی نظامی مردم‌سالار و «اقبال مردم» برایش مهم است(اخبار ادبی و هنری)

 
 
 
وزیر ارشاد گفت: در کشورهایی که «مردم‌سالاری» وجود ندارد دغدغه «اقبال مردم» را ندارند، اما جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم‌سالاری دینی است و اقبال مردم برایش مهم است.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کرد و گفت: با توجه به مسیری که رئیس‌جمهور قبل و بعد از انتخابات طی کرد، نتیجه رأی اعتماد را دور از دسترس نمی‌دیدم. رئیس‌جمهور بحث وفاق ملی را مطرح کرد که گرچه در فضای انتخابات شعار ساده بود ولی شعاری فطری و تأثیرگذار بود که دعوا و نزاع نکنیم.
وی افزود: شعار وفاق ملی به ظاهر شعار ساده‌ای بود اما با مجموع مسائل اجتماعی پیوند خوبی برقرار کرد چراکه حس نخبگان و جامعه ما این بود که در ده سال اخیر ابَر مسئله‌هایی را پیدا کردیم که آنها را کشف کردیم اما حلش نکردیم، چرا؟ به دلیل اینکه یا در مسیر تصمیم‌سازی به وفاق نرسیدیم و یا اگر تصمیم گرفتیم در مسیر اقدام نتوانستیم به وفاق عمل کنیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شعار ساده‌ فطری «دعوا نکنیم» که رئیس‌جمهور در ایام انتخابات مطرح می‌کردند صادقانه بود و صادقانه هم آن را دنبال می‌کردند و بعد از انتخابات هم ایشان این شعار را فراموش نکرد.
صالحی با اشاره به به تلاش‌های رئیس‌جمهور در جهت ایجاد وفاق ملی در انتخاب کابینه، گفت: رئیس‌جمهور در مسیر انتخاب کابینه از راه‌های مختلف تلاش کرد وفاق حاصل شود، یک مسیر از مسیر کمیته‌ها و کار گروه‌ها بود که مسیر خود را طی کرد، یک مسیر از طریق حوزه‌ گروه‌ها و احزاب و جریان‌های ذی‌نفوذ کشور بود و یک مسیر هم از طریق گفت‌و‌گو با ارکان نظام بود؛ ایشان وفاق را در یک معدل ترکیبی می‌دید و این معدل ترکیبی در حقیقت برای ایشان
 مهم بود.
وی افزود: ترکیب ایجاد شده در کابینه چهاردهم این‌گونه بود که معاون اول از دولت آقای خاتمی، چند وزیر از دولت آقای روحانی و چند وزیر هم از دولت شهید خدمت آیت‌ا... رئیسی و چند عنصر جدید انتخاب شد. دولت چهاردهم با شکل‌گیری اکنون خود، نه دولت حزبی و نه دولت ائتلافی است چراکه دولت ائتلافی به جریان‌ها سهام می‌دهد و مسیر خاص خودش را دارد و کابینه امروز در واقع دولت وفاق بود به این معنا که از مجراهای مختلف به یک معدل رسید و معدل را تقدیم مجلس کرد.