kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۴

کاهش قیمت‌ها و رکود معاملات در بازار خودرو

 
 
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با بیان اینکه بازار خودرو در رکود به سر می‌برد، افزود: قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار کاهش یافته است. 
اسد کرمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت خودرو در بازار تهران، اظهار داشت: بازار خودرو در رکود به سر می‌برد ضمن اینکه روند قیمت خودرو در بازار کاهشی شده است. خودروهای خارجی حدود پنج درصد و خودروهای داخلی نیز حدود هفت درصد در بازار کاهش قیمت داشته است. 
او افزود: خودروهای چینی هم در بازار مشتری چندان ندارد و قیمت این خودرو‌ها در بازار نسبت به خودروهای دیگر کاهش قیمت بیشتری دارد؛ چرا که قطعات خودروهای چینی در بازار تقریبا کمیاب است و لذا اگر قطعه‌ای از یک خودروی چینی خراب شود دارنده خودرو به سختی می‌تواند آن قطعه را پیدا و جایگزین کند. به همین دلیل خودروهای چینی چندان در بازار مشتری ندارد. 
قیمت‌های بالا؛ دلیل رکود
گفتنی است، دلیل رکود بازار خودرو، قیمت‌های بیش از توان خرید مردم است؛ چه خودروی خارجی که عمدتاً متناسب با توان طبقه برخوردار وارد شده و چه خودروی داخلی که معلوم نیست برای کدام دهک درآمدی تولید می‌شود چرا که پولدارها، خودروی داخلی خریداری نمی‌کنند و طبقه متوسط و کم درآمد هم توان خرید محصولات بی‌کیفیت داخلی را ندارند.
علی آبادی؛ وزیر صمت، سال گذشته گفته بود توان خرید خودروی طبقه متوسط یک میلیارد تومان است که حاکی از ناآشنایی او با وضع قدرت خرید مردم بود. توان طبقه متوسط در سال جاری هم به این عدد نرسیده است. ضمن اینکه خودروهای مناسب طبقات متوسط و کم درآمد در کمپانی‌های خودروسازی جهان معمولاً به‌صورت اقساطی و گاه بدون پیش دریافت فروخته می‌شود.
اغلب کارشناسان، واردات خودرو را موجب شکسته شدن انحصار و رقابتی شدن و در نتیجه افزایش کیفیت، کاهش قیمت، بهبود خدمات فروش و پس از فروش همچون اقساطی شدن فروش می‌دانند؛ چرا که یک تجربه بدیهی بشری است اما تعارض منافع در ایران، مانع آن است که گاه تبدیل به دروغ‌های شاخدار می‌شود.
به عنوان مثال اخیرا ابهاماتی از سوی ذی‌نفعان فعلی بازار خودرو، درباره ارزبری ۱۲۰۰ میلیارد دلاری واردات خودروهای کارکرده مطرح شده که این شبهه با واقعیت بازار خودرو سازگار نیست. این در حالی است که کل تولید ناخالص داخلی اسمی کشور به 500 میلیارد دلار هم نمی‌رسد. احتمالاً نگارنده این عدد، تفاوت 1200 میلیون دلار (2/1 میلیارد دلار) با 1200 میلیارد (2/1 تریلیون دلار) را متوجه نشده یا از فرط مخالفت با واردات خودرو، دچار خطای نگارش شده اما عده‌ای بر اساس همین عددسازی‌ها خواستار توقف یا ابطال مصوبه واردات خودروهای کارکرده شده‌اند.
شروط واردات خودروی کارکرده
علی بهادری جهرمی؛ سخنگوی دولت روز چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد: امروز آخرین گام برای واردات خودروی دست دوم برداشته شد و به شرط مدل ۲۰۱۹ به بالا برای همه ایرانیان آزاد شد که آیین‌نامه آن در دولت تصویب شد. واردات خودروهای پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی در این آیین‌نامه مورد تاکید است.
بر اساس آیین‌نامه اجرائی واردات خودروهای کارکرده، سن این خودروهای باید بین سه تا پنج سال باشد و شخص واردکننده تا پنج سال حق واگذاری و فروش آن را ندارد. همچنین ترخیص خودرو منوط به ارائه گواهی اسقاط است و واردات خودرو با حجم موتور بالاتر از 2500 سی‌سی ممنوع است. خودروهای وارداتی باید ژاپنی، کره‌جنوبی یا ساخت کشورهای اروپایی باشند و اشخاص حقیقی صرفاً به منظور استفاده شخصی و مشروط به عدم امکان واگذاری خودروی وارداتی تا پنج سال می‌توانند از طریق ثبت آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.
بررسی قانون و آیین نامه اجرائی واردات خودروهای کارکرده نشان می‌دهد منشاء ارز واردات خودرو باید به تایید بانک مرکزی برسد. ضمن اینکه به گفته احمد آقایی؛ سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت ارز واردات خودرو کارکرده توسط اشخاص حقیقی باید منشأ خارجی داشته باشد.