kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۹۹۵
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴

رفراندوم برجامی سایت غربگرا و 75 درصدی که «نه» گفتند (خبر ویژه)

یک سایت اجاره‌ای غربگرا مدعی شد انتخابات، رفراندومی درباره برجام بود(!)
 
 
 
«عصر ایران» در حالی ادعا کرد انتخاب پزشکیان با حمایت ظریف، به معنای رفراندوم و موافق عمومی مردم با برجام در نهمین سالگرد انعقاد آن بوده، که 75 درصد واجدان حق رای، به آقای پزشکیان (ظریف به تعبیر عصر ایران!) رای نداده‌اند و به این معنای مورد ادعای عصر ایران، به برجام «نه» گفته‌اند.
این سایت غربگرا نوشت: برجام 9 ساله شد. توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی (1+5) با نام اختصاری «برجام»، 23 تیر ماه 1394 (14 ژوئیه 2015) در شهر وین اتریش، اعلام شد. برجام و خالق آن یعنی ظریف، در انتخابات تیر 1403 حضور داشتند و مخالفت یا حمایت با برجام به یکی از موضوعات کلیدی این رقابت بود. برجام در حالی 9 ساله شد که خالق این توافق به چهره اصلی انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران تبدیل شد. به جرات می‌توان گفت اگر ظریف وارد انتخابات نشده بود شاید نام پزشکیان از صندوق خارج نمی‌شد. انتخابات ایران این فرصت طلایی را در اختیار ظریف قرار داد تا رأی‌گیری 15 تیرماه دوباره مثل انتخابات ریاست جمهوری 1396 به رفراندومی درباره حامیان و مخالفان برجام تبدیل شود. در این رفراندوم برجام، برای دومین بار، تایید اکثریت را کسب کرد.
عصر ایران می‌افزاید: «هرچقدر دوره برجامی (93 تا 97)  دولت روحانی قابل افتخار است اما دوره بعد از خروج ترامپ یعنی  از سال 97 تا 1400‌، قابل قبول و قابل دفاع نیست. ترامپ با خروج از برجام‌، آن را از حیز انتفاع خارج کرد. درخواست اصلی ترامپ هم مذاکره دوباره با ایران بر سر برجام و تغییر متن آن بود که با مخالفت ایران، در نهایت به خروج او از برجام منتهی شد. ایران هم با رد مذاکره با ترامپ، بر مقاومت در برابر تحریم‌ها تاکید کرد.
 اشتباه بزرگ دولت روحانی و ظریف این بود: تاثیرات خروج ترامپ از برجام را اندک تصور می‌کردند. دولت روحانی و ظریف باید مانع از خروج ترامپ از برجام می‌شدند تا سیل خسارت نصیب ایران و ایرانیان نمی‌شد. در این راه حتی اگر به صورت مستقیم یا در قالب گروه 1+5  با ترامپ مذاکره می‌شد حتی اگر دوباره درباره محتوای برجام مذاکره می‌شد؛ تغییراتی به خواست ترامپ انجام می‌شد و توافق جدید (برجام ترامپی) شکل می‌گرفت باز هم هزاران برابر گزینه بهتری در برابر خروج ترامپ از برجام و روانه شدن خسارت اقتصادی سیاسی علیه منافع دولت و ملت ایران بود. حالا در تیر ماه 1403‌، ترامپ ضدبرجامی خود را برای انتخابات آمریکا در آبان آینده آماده می‌کند. حالا کمترین شکی وجود ندارد که با روند فعلی به ویژه ترور ناکام ترامپ، او پیروز انتخابات آینده است. در صورت بازگشت ترامپ، اندک امیدها برای احیای برجام از بین می‌رود. راه‌حل چیست؟ از هم اکنون که او به کاخ سفید راه نیافته و نسبت به آینده، در موضع ضعف است باید مذاکرات غیررسمی را با او آغاز کرد. آنچه می‌توان پیشنهاد کرد: مذاکره با ترامپ برای دست‌یابی به توافق جدید هسته‌ای (برجام ترامپی) با هدف جلوگیری از اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران و سختگیری در اعمال تحریم موجود علیه تهران و رفع تحریم‌های فعلی آمریکا علیه ایران».
پیشنهاد سفیهانه کانال اجاره‌ای در حالی است که مذاکره با فرد غیر مسئول آن هم دیوانه‌ای مثل ترامپ فاقد کمترین وجاهت عقلی و حقوقی است، ضمن این که ترامپ بیش از 13 مطالبه از دولت روحانی داشت و همین خط البته به شکل فریبکارانه‌تری در دولت بایدن دنبال می‌شد. خطی که ایران را بدهکار توافق برجام می‌دانست و باج‌های جدید می‌خواست تا دوباره وعده بفروشد!