kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۳

ورشکستگی مهم‌ترین بندر صهیونیست‌ها تنها گوشه‌ای از نتایج عملیات انصارالله‌

 
 
امین‌الاسلام تهرانی
 
اشاره: زیدی‌‌ها شاید هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند که نه تنها بتوانند روزی دوباره سرنوشت خود در یمن را بازیابند، بلکه بتوانند در دریاها کاری کنند که قدرت‌های بزرگ دریانوردی را دچار سردرگمی و مشکل کنند و حالا یکی از تأثیرگذارترین حامیان فلسطین شناخته شوند. در واکنش به بیش از هفت دهه اشغالگری و نسل‌کُشی تدریجی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی، نیروهای مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه 1402 برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای را با نام «طوفان الاقصی» علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس انجام دادند و ضربه‌ای مهلک به این رژیم زدند. این رژیم که ناتوان از جلوگیری از این عملیات بود برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بست و شروع به بمباران این منطقه کرد تا انتقامش را از کودکان غزه بگیرد. حمایت غرب از رژیم صهیونیستی به بهانه دفاع از خود، عملاً چراغ سبز و مجوزی برای تل‌آویو در ادامه کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی است. اما حزب‌الله لبنان و مقاومت اسلامی عراق از همان فردای عملیات در حمایت از مردم غزه وارد گود شدند و رژیم آپارتاید اسرائیل و حامی اصلی آن، یعنی آمریکا، را زیر فشار بردند. بعد هم مقاومت اسلامی یمن به جریان عملیات‌های علیه رژیم آپارتاید اسرائیل پیوست تا فشارها مضاعف شود که از قضا ورودی طوفانی و تأثیرگذار داشت.
سرویس خارجی
 
تمام شاخه‌های مقاومت از همان آغاز جنگ غزه فعال بوده اند؛ از زمان آغاز حملات به غزه و نسل‌کُشی رژیم آپارتاید اسرائيل در غزه، جنبش مقاومت در یمن، «انصارالله»، که غربی‌ها آن‌ها را «حوثی‌ها»‌ می‌خوانند در حمایت از مردم غزه به کشتی‌های اسرائيلی و آن‌هایی که به سمت اراضی اشغالی در حرکت هستند حمله می‌کند. این حملات شرایط را چنان برای اسرائیل سخت کرد که صحبت از ائتلافی به اصطلاح بین‌المللی علیه انصارالله مطرح شد؛ بالاخره خبر آمد که 10 کشور به رهبری آمریکا توافق کرده‌اند که به طور مشترک گشت‌زنی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن انجام دهند تا از کشتی‌های تجاری در برابر حملات انصارالله محافظت کنند که البته خلل از همان ابتدا در ارکان این به اصطلاح ائتلاف بود و بعد هم برخی اعلام کردند که از ائتلاف خارج می‌شوند. به هر حال آمریکا خودش را «پلیس آبی» منطقه کرد و عملاً وارد رویارویی با مقاومت یمن شد. اما باز هم حملات یمن به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل می‌رفتند ادامه داشت و عملاً ائتلاف نافرجام ماند و تیر پلیس دریایی به هدف نخورد.
رهبر انصارالله یمن در گزارشی از عملیات‌های حمایتی یمن از غزه هم گفت که در هفته جاری، با ۱۰ موشک بالستیک عملیات انجام دادیم. تاکنون، ۱۵۵ کشتی آمریکایی، اسرائیلی و انگلیسی توسط یمن هدف قرار گرفته‌اند. (البته در بعد از این گزارش نیز چند کشتی مورد حمله قرار گرفته‌اند.) حرکت کشتی‌های آمریکا و انگلیس در ماه اخیر کم شده، ولی حرکت کشتی‌های اسرائیلی تقریبا متوقف شده است. یکی از مهم‌ترین عملیات‌های جبهه یمن در این هفته، هدف قرار دادن یک کشتی آمریکایی در شمال شرق جزیره سقطری بود. آمریکایی‌ها می‌گویند: «ناو هواپیمابر آماده جنگیدن با قدرت‌های بزرگ بود، اما در حال نبرد با یک گروه چریکی زمینی است که هیچ قدرت دریایی ندارد.» برخی آمریکایی‌ها فرار ناو هواپیمابر آیزنهاور را به فرار فیل از دست موش تشبیه کردند. ما می‌گوییم فیل شما از یک موش فرار نکرد، بلکه از یک شیر غران‌گریخت.
حالا خبر می‌رسد که پایگاه اطلاع‌رسانی «کشتیرانی جهانی» در گزارشی از ورشکستگی بندر ام‌الرشاش در سرزمین‌های اشغالی در نتیجه عملیات نیرو‌های مسلح یمن خبر داد. «گیدئون گیلبرت»، مدیر بندر ام‌الرشاش، در گزارش هفت جولای (۱۷ تیر) خود به کمیته اقتصادی کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که این بندر در هشت ماه گذشته، فعالیتی نداشته و در نتیجه درآمدی نیز کسب نکرده است. 
پایگاه اطلاع‌رسانی «کشتیرانی جهانی»، علت ورشکستگی بندر ام‌الرشاش را ممانعت انصارالله یمن از تجارت دریایی دیگر کشور‌ها با رژیم اشغالگر اعلام کرد. براساس این گزارش، تبادل بار در بندر ام‌الرشاش به میزان ۸۵ درصد کاهش داشته که این موضوع باعث شده تا مسئولان بندر برای تامین هزینه‌های نگهداری از تاسیسات، از کابینه درخواست کمک مالی کنند. روزنامه عرب زبان «رای الیوم» نیز اخیرا نوشته بود: عملیات پشتیبانی نیرو‌های مسلح یمن از گروه‌های مقاومت و محاصره دریایی رژیم صهیونیستی به شدت تل‌آویو را تحت فشار قرار داده است. بر اساس این گزارش، عملیات نیرو‌های مسلح یمن به افزایش قیمت محصولات به ویژه مایحتاج اساسی غذایی این رژیم منجر شده است. رای الیوم به هزینه‌های حدود ۲۰۰ میلیارد شیکلی (هر دلار معادل حدود چهار شیکل است) جنگ رژیم اشغالگر علیه غزه و کاهش قدرت خرید صهیونیست‌ها و آسیب دیدن بخش ساخت و ساز و فناوری این رژیم، بعد از عملیات طوفان الاقصی اشاره کرد و نوشت: عملیات نیرو‌های مسلح یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ، تنها گلوگاه تجاری آن یعنی بندر‌ام الرشراش را که گذرگاه حیاتی این رژیم و بزرگ‌ترین بندر واردات آن است، را به تعطیلی کشانده است.
در ابتدای عملیات انصارالله پیش از آتش‌بس چند روزه چند حمله و توقیف کشتی‌های اسرائیلی توسط مقاومت یمن صورت گرفته بود. پس از اتمام آتش‌بس نیز سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد كه یک کشتی صهیونیستی را در حمایت از مردم فلسطین توقیف کرده‌اند‌ و نیز خبر آمد که کشتی باری مرتبط با اسرائیل مورد اصابت موشک یمنی در دریای سرخ قرار گرفته است. حتی پنتاگون نیز از حمله یمنی‌ها به ناوشکن آمریکایی و چند کشتی تجاری در دریای سرخ خبر داد. همچنین روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت خبر داد یکی از کشتی‌هایی که توسط یمن هدف قرارگرفته درحال غرق شدن است. و تمام این‌ها تنها آغاز ماجرا بود که همچنان نیز ادامه دارد. چندی پیش نیز در این شرایط که حملات مکرر مقاومت یمن صهیونیست‌ها را مستأصل کرده است عکسی منتشر شد که نشان می‌داد دانشجویان یمنی روی کشتی توقیف‌شده رژیم صهیونیستی جشن فارغ ‌التحصیلی برگزار کردند تا بیش از پیش رژیم آپارتاید اسرائیل توسط یمنی‌ها تحقیر شود. این حملات همچنان ادامه دارد. این شاخه از مقاومت همچنین چندین بار بند ایلات در اراضی اشغالی را مورد هدف قرار داده است.
از منظر نظامی و ژئوپلیتیکی، مداخله رسمی یمن در جنگ، نقطه عطفی بسیار مهم تلقی می‌شود، زیرا این مداخله نشان‌دهنده ناتوانی یا عدم تمایل کشورهای عربی برای کمک واقعی به مردم فلسطین است. در زمانی که کشورهای ثروتمند عربی و اسلامی از تحریم اسرائیل یا اعمال فشار بیشتر بر متحد خود، ایالات متحده، برای تصویب آتش‌بس یا حتی باز کردن گذرگاه رفح برای رساندن کمک‌های بشردوستانه خودداری می‌کنند، کشور فقیر و جنگ زده یمن، جبهه مقاومت جدیدی در برابر اسرائیل گشوده است.
از آن زمان یحیی السریع (سخنگوی ارتش یمن) تبدیل به ابوعبیده دیگری شده و دنیا منتظر اظهارات اوست و حساب کاربری او را در شبکه‌های اجتماعی زیر نظر دارد زیرا او هنرمندانه می‌تواند قواعد بازی را به نفع محور مقاومت تغییر دهد و شگفتی‌سازی یمنی‌ها را توصیف کند. علی‌رغم تحلیل‌های سطحی برخی تحلیلگران که ورود یمن به جنگ را تنها یک موضوع نمادین می‌دانستند و همچنین کسانی که در توانایی موشک‌های یمنی برای رسیدن به اسرائیل تردید داشتند، ارتش یمن به یک برنامه استراتژیک جامع و تدریجی برای مقابله مجهز شده است. یمن جنگ خود علیه اسرائیل را با پرتاب موشک‌های بالستیک و پهپادهای هدایت شونده دقیق آغاز کرد. موشک‌های انصارالله برای رسیدن به سرزمین‌های اشغالی باید بیش از 1600 کیلومتر را طی می‌کردند. ارتش یمن همچنین با عبور از دریای سرخ و عبور از خلیج عقبه برای فرار از پدافند هوائی مصر و عربستان تلاش می‌کند. در واقع، این حملات خسارات جانی و مادی هنگفتی را در شهر ایلات اسرائیل به بار آورده است اما ماشین سانسور رژیم صهیونیستی اجازه مخابره اخبار صحیح را نمی‌دهد.
در ادامه طرح نظامی یمن در رویارویی با اسرائیل، نیروی دریایی یمن کشتی اسرائیلی «گلکسی لیدر» متعلق به تاجر صهیونیست و از نزدیکان یکی از عناصر کلیدی موساد یعنی «رامی اونگر» را توقیف کرد. این کشتی به سواحل یمن منتقل شد و تمام خدمه آن بازداشت شدند. کاری که حوثی‌ها انجام دادند، طبق قوانین بین‌المللی دریانوردی، دزدی دریایی یا تروریستی محسوب نمی‌شود، زیرا یحیی السریع چند روز قبل از توقیف کشتی اعلام کرده بود که ارتش یمن کشتی‌های اسرائیلی را در آب‌های سرزمینی هدف قرار می‌دهد، او همچنین به کشورهای دیگر توصیه کرد، اتباع آنها که در دریای سرخ حضور دارند از کشتی‌های اسرائیلی دوری کنند. بنابراین، توقیف این کشتی در یک زمینه صرفاً نظامی انجام می‌شود و اسرائیل نمی‌تواند نظریه اخلال در تجارت بین‌المللی یا تهدید ناوبری دریایی در دریای سرخ را مطرح کند. رژیم جعلی صهیونیستی ابتدا طبق روال گذشته، از طریق وزارت جنگ خود مالکیت این کشتی تجاری و همچنین حضور شهروندان اسرائیلی در آن را رد کرد. این حادثه ما را به یاد حادثه هدف قرار دادن ناو اسرائیلی توسط پهپاد انتحاری در سواحل عمان در جولای 2021 می‌اندازد که جان دو خدمه کشتی اسرائیلی را گرفت. نکته عجیب در مورد اظهارات سخنگویان رژیم صهیونیستی این است که اگر این کشتی متعلق به اسرائیل نبود پس چرا این همه تهدید و اظهارات اسرائیل علیه یمن مطرح می‌شود؟ به نظر می‌رسد انکار مستمر اسرائیل از مالکیت کشتی‌هایی که در خلیج‌فارس، دریای سرخ یا باب المندب مورد حمله قرار می‌گیرند، پناهگاهی برای فرار از پاسخ نظامی به این هدف قرار دادن‌ها برای اسرائیل فراهم می‌کند. در هر صورت به نظر می‌رسد که انصارالله از تمامی جزئیات اطلاعاتی این کشتی و سایر کشتی‌های اسرائیلی که از دریای سرخ و تنگه 
باب‌المندب عبور می‌کنند اطلاع دارد که این موضوع در بیانیه وزیر اطلاعات دولت نجات ملی بیان شده است. «ضیف‌الله الشامی»، تأیید کرد صنعا اطلاعاتی درباره همه کشتی‌های اسرائیلی دارد که از دریای سرخ عبور می‌کنند. بر اساس مطالب فوق، انصارالله به خوبی می‌داند اکثر کارگران کشتی‌های اسرائیلی با تابعیت مضاعف و دارای ملیت‌های خارجی دیگر هستند.
در سطور فوق به طرح راهبردی و یکپارچه انصارالله و مداخله آنها در جنگ علیه دشمن صهیونیستی اشاره شد که این طرح با هدف 
قرار دادن بندر ایلات با موشک و پهپاد آغاز شده و توقیف کشتی برای تکمیل اختلال در بندر ایلات و خطوط دریایی منتهی به آن انجام شده است. همه جهان و به‌ویژه آمریکا از اهمیت تنگه باب‌المندب و آب‌های دریای سرخ برای تجارت جهانی آگاه هستند، زیرا روزانه حدود 6.2 میلیون بشکه نفت خام از این آبراه عبور می‌کند. حدود 30 درصد از تجارت جهانی گاز طبیعی از طریق این تنگه عبور می‌کند. به همین دلایل، جنبش انصارالله به عنوان چالشی برای آمریکاست چراکه نیروهای ارتش یمن با امکانات اولیه و نه چندان پیشرفته، کشتی صهیونیست‌ها را توقیف کردند و کاری از دست ناوهای آمریکایی بر نیامده است.
علاوه ‌بر تأثیر جهانی این عملیات، تأثیرات اقتصادی جدی بر اسرائیل وجود دارد که نشان‌دهنده توانایی انصارالله در مختل کردن مسیرهای تأمین کالاهای اساسی اسرائیل از دریای سرخ و تنگه باب المندب است. اگر توانایی ایجاد اختلال در بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی که حیاتی‌ترین بندر اسرائیل محسوب می‌شود وجود داشته باشد، پس ایجاد اختلال در بندر حیفا نیز می‌تواند به‌عنوان گزینه بعدی انصارالله در نظر گرفته شود.
به طور کلی اسرائیل پنج کریدور دریایی برای تأمین واردات نفت، گاز و کالاهای اساسی خود دارد که مهم‌ترین این کریدورها از تنگه 
باب المندب می‌گذرد که تحت کنترل ارتش یمن است. اولین کریدور استراتژیک که ستون فقرات اقتصاد اسرائیل محسوب می‌شود، کریدوری است که هند را به اسرائیل متصل می‌کند و از 
خلیج عدن، باب المندب و دریای سرخ می‌گذرد و به بندر ایلات در جنوب ختم می‌شود. 30 درصد از واردات اسرائیل (به ارزش حدود 30 میلیارد دلار) از این کریدور انجام می‌شود. کریدور دوم، آبراهی است که آمریکای جنوبی و اسرائیل را به هم متصل می‌کند که از اقیانوس اطلس و سپس خلیج عدن، باب المندب و دریای سرخ نیز می‌گذرد و به بندر ایلات می‌رسد.
حالا کار به جایی رسیده است که هفته نامه اکونومیست در گزارشی نوشت که چهار شرکتی که عملیات نقل و انتقال خود در دریای سرخ را متوقف کردند، ۵۳ درصد مجموع تجارت کانتینری جهان را تشکیل می‌دهند. تصمیم «شرکت کشتیرانی مدیترانه» (ام. اس. سی) سوئیسی-ایتالیایی و شرکت فرانسوی سی. ام.‌ای سی. جی.‌ام پس از آن اعلام شد که دو شرکت بزرگ کشتیرانی دیگر یعنی مرسک نروژ و «هاپاگ-لوید» آلمان گفتند که در پی حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ انتقال محموله‌های باری خود از طریق دریای سرخ را متوقف کرده‌اند. به دنبال حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، دو شرکت بزرگ کشتیرانی دانمارکی مولر-مرسک و شرکت آلمانی‌هاپاگ-لوید اعلام کردند که فعالیت‌های خود را در این منطقه به حالت تعلیق موقت درآوردند.‌ یک مقام دفاعی آمریکا گفت مبدأ حملات به دو کشتی تجاری که با پرچم لیبریا در تنگه باب‌المندب تردد می‌کردند مناطق تحت کنترل شورشیان حوثی در یمن است. بی‌جهت نیست که دکتر «لقاء مکی»، تحلیلگر مرکز مطالعات الجزیره، در مصاحبه‌ای تلویزیونی می‌گوید که «کشتی‌های عازم اسرائیل دیگر می‌ترسند ادامه مسیر دهند كه ضررهاي مالی، لجستیکی و روانی برای اسرائیل در پی دارد.» این تحلیلگر عرب همچنین می‌افزاید که یمنی‌ها رژیم اسرائیل را محاصره کرده‌اند و حتی آمریکا نیز قادر به شکستن این محاصره نیست.
«عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه رأی الیوم، نیز در گزارشی نوشته بود: «ارتش یمن و دولت صنعا با محاصره دریایی نظامی و تجاری رژیم صهیونیستی و حامیانش از جمله آمریکا و بستن باب المندب و تمام دریای سرخ و بحر العرب در برابر تمام کشتی‌های رژیم صهیونیستی و کشتی‌هایی که به سمت بنادر اراضی اشغالی در حرکت هستند، قوی‌ترین حمایت را از مقاومت فلسطین در نوار غزه و مقابله با جنگ نسل کشی و پاکسازی نژادی 
دو میلیون فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا به عمل آورد.» او همچنین گفته بود: «ارتش یمن با هدف قرار دادن کشتی‌های رژیم صهیونیستی و ناوهای آمریکا و فرانسه تنها بیشتر دولت‌ها و ارتش‌های عربی که در برابر جنگ رژیم صهیونیستی در غزه سکوت کرده‌اند، در تنگنا قرار نداده، بلکه احتمالا شکست این تجاوز و پایان دادن به آن را در یک چالش جسورانه علیه محاصره غزه توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا سرعت می‌بخشد.»
پیشتر نیز شرکت کشتیرانی «زیم» وابسته به رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود در سایه حملاتی که از یمن انجام می‌شوند، هزینه جابه‌جایی از آسیا به دریای مدیترانه را افزایش می‌دهد؛ اقدامی که در نتیجه آن هم هزینه‌های کشتیرانی و هم مدت آن بیشتر خواهد شد. شرکت کشتیرانی «زیم» وابسته به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که با توجه به تهدید امنیتی مستمر در دریای سرخ و خلیج عدن به دلیل حملاتی که از یمن انجام می‌شوند، در اسرع وقت هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل از آسیا به دریای مدیترانه را افزایش خواهد داد.
«گدئون گلبر»، مدیرکل بندر ایلات در اراضی تحت اشغال رژیم آپارتاید اسرائیل، نیز تأیید کرده بود که تهدیدات یمن در راستای جلوگیری از حرکت کشتی‌ها به سمت سرزمین‌های اشغالی ۸۰ تا ۸۵ درصد سود بندر را از بین می‌برد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از گلبر اعلام کرده بود که تهدیدهای نیروهای مسلح یمن از ۱۵ نوامبر (24 آبان) تاکنون مانع از ورود کشتی‌های حامل ۱۴ هزار خودرو به بندر ایلات شده‌است. وی ادامه داد: «اسرائیل نگران بسته شدن تنگه باب المندب به روی حرکت کشتی‌های تجاری است که از طریق دریای سرخ یا کانال سوئز به بندر ایلات منتقل می‌شوند؛ چراکه این امر باعث طولانی‌تر شدن پنج هفته‌ای زمان سفر کشتی‌های باری از شرق به اسرائیل می‌شود.» گدئون همچنین تصریح کرده بود که به این دلیل، کشتی‌های باری مجبور خواهند شد قاره آفریقا را در دماغه «امید نیک» دور بزنند و از تنگه جبل الطارق به دریای مدیترانه منتقل شوند.
البته پایگاه خبری «سمافور» به نقل از مقامات دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش داد که در پی افزایش حملات انصارالله یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، پنتاگون در حال بررسی این گزینه است که به مواضع انصارالله حمله کند. این در حالی است که مقامات آمریکایی به شکلی فزاینده از حملات انصارالله نگران شده‌اند؛ حملاتی که به باور پنتاگون با حمایت ایران صورت می‌گیرد. با این‌ وجود، در این گزارش آمده است که پنتاگون می‌داند انجام چنین عملیاتی می‌تواند به یک جنگ بزرگ‌تر با ایران و گروه‌های مقاومت منطقه منجر شود. همچنین خبر رسید که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که ناو هواپیمابر آیزنهاور نیروی‌دریایی ارتش تروریست آمریکا در حال حرکت به سوی خلیج عدن یمن یا دریای سرخ می‌باشد. طبق اخباری که اخیراً منتشر شد، «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا، در سفر خود به خاورمیانه، ایجاد کمپین بین‌المللی دریایی علیه تهدیدات یمن در دریای سرخ را با نام «عملیات نگهبان رفاه» اعلام می‌کند. از طرف دیگر، منابع آگاه در آمریکا می‌گویند که در پی ادامه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، وزارت دفاع آمریکا به ناو هواپیمابر یواس‌اس جرالد دستور داده تا چند هفته دیگر هم در دریای مدیترانه باقی بماند.
در مقابل یک عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن با اشاره به اینکه عملیات‌های ضدصهیونیستی ارتش این کشور ادامه خواهد داشت، به آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره هرگونه اقدام خصمانه علیه این کشور هشدار داد. ر حالی که عملیات‌های ارتش یمن علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و همچنین کشتی‌های مرتبط با این رژیم در دریای سرخ و تنگه باب المندب شدت گرفته است، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن گفته بود که این عملیات‌ها تا زمان «تحقق پیروزی» و همچنین «اضمحلال اشغالگران» ادامه خواهد داشت. در این‌باره، «علی القحوم»، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن، بامداد شنبه به شبکه المیادین گفت: «عملیات‌های بزرگ، مؤثر و راهبردی یمن به‌منظور هدف قرار دادن اسرائیل و حمایت از فلسطین تا پیروزی و زوال اشغالگران ادامه خواهد داشت.» عضو ارشد انصارالله در پایان و با تاکید بر قدرت یمن، تهدید کرد که «هر اقدام خصمانه علیه یمن، عواقب وخیم و هزینه سنگینی خواهد داشت.»
سرتیپ «محمد القادری»، فرمانده دفاع ساحلی یمن، با اشاره به هدف قرار گرفتن کشتی «آلانیا» در غرب جزیره «حنیش» در دریای سرخ، اعلام کرد عملیات‌ها علیه کشتی‌هایی که عازم سرزمین‌های اشغالی هستند و به هشدارها پاسخ ندهند، ادامه خواهد یافت. فرمانده دفاع ساحلی یمن همچنین در واکنش به تهدیدات آمریکا، تاکید کرد این لفاظی‌ها آن‌ها را نمی‌ترساند و آن‌ها آماده مقابله با هر تجاوزی علیه یمن هستند. او گفت ارتش یمن تحرکات آمریکایی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن را رصد می‌کند و همچنین تاکید کرد نیروهای مسلح این کشور تنها کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و یا کشتی‌هایی که عازم بنادر این رژیم هستند را هدف قرار می‌دهند. همچنین فرمانده دفاع ساحلی یمن تأکید کرد نیروهای مسلح این کشور تسلیحات مناسب برای غرق‌کردن این کشتی‌ها را در اختیار دارند. القادری همچنین به تل‌آویو هشدار داد: «اگر حملات علیه غزه را متوقف نکند، مرحله سومی هم وجود خواهد داشت که برای اسرائیل سخت خواهد بود.» القادری که با شبکه المسیره گفت‌وگو می‌کرد همچنین گفت مواجهه با این کشتی با هدف جلوگیری از عبور آن‌ها به سمت بنادر اسرائیلی بوده و برخورد با آن‌ها در عملیات‌های گذشته با هدف بازدارندگی و نه غرق‌کردن کشتی‌ها صورت گرفته است.
چندی پیش بود که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش کرد، تحلیلگران بر این باورند که انصارالله یمن با شلیک موشک به سمت اسرائیل و حمله به کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کردند در سراسر غرب آسیا محبوبیت به دست آورند و یک قدرت منطقه‌ای ایجاد کردند که می‌تواند به گسترش قدرت آن‌ها در داخل کشورشان کمک کند. نیویورک‌تایمز همچنین گزارش کرد که انصارالله حملات موشکی و پهپادی به جنوب اراضی اشغالی انجام دادند و ماه گذشته نیز یک کشتی تجاری را ضبط کردند. در سراسر غرب آسیا که جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، به شهادت هزاران غیرنظامی فلسطینی که اکثرشان زن و کودک هستند، منجر شده است، خشم زیادی نسبت به تل‌آویو و آمریکا برانگیخته شده است و در این شرایط مردم این منطقه، انصارالله را به عنوان یکی از تنها نیروهای منطقه‌ای که نه فقط با زبان تند بلکه با تقابل، رژیم صهیونیستی را به چالش کشیده است، مورد ستایش و تقدیر قرار می‌دهند.
پیش از پایان گزارش جالب است که به پیشینه سلحشوری یمنی‌ها نیز توجهی کنیم. از دیرباز حمل سلاح توسط مردم یمن و قبایل این کشور به‌عنوان یک سنت پذیرفته شده رواج داشته است. گفته می‌شود تعداد سلاح در یمن بیش از سه برابر جمعیت این کشور است. این امر به دلیل شرایط بحرانی یمن در سال‌های اخیر بیش از پیش تقویت شده و حتی کودکان یمنی بدون هیچ محدودیتی قادر به حمل و استفاده از سلاح هستند. حوثی‌ها به‌عنوان یکی از قبایل مرزنشین یمن که هم سابقه حکومتداری طولانی را در کارنامه دارند و هم در دهه‌های اخیر در چالش و منازعه‌ مداوم با دولت علی عبدالله صالح و عربستان قرار داشته‌اند، به ناچار سطح بالاتری از آمادگی نظامی و تسلیحاتی را در مقایسه با دیگر قبایل یمن رقم زده‌اند، به نحوی که امروز در زمینه موشک و پدافند نیز قابلیت خود را نشان داده و با توانمندی بومی خود، ائتلاف غربی را در باتلاق یمن گرفتار کرده و با نفوذ به عمق خاک دشمن موازنه موجود را به نفع خود تغییر داده‌اند. در ساختار قدرت کشورهای عربی از جمله یمن، قبایل نقش برجسته‌ای دارند. قبایل ضمن این‌که نفوذ گسترده سیاسی در این کشورها دارند، از قابلیت دفاعی نیز برخوردار هستند. به عبارت دیگر، ساختار قبیله‌ای عاملی است که سبب توزیع زیاد سلاح در بین مردم یمن می‌شود. در یمن رسم است هر پسری که بالغ می‌شود یک کلاشنیکوف و یک چاقو به او هدیه می‌کنند. همین مسئله نشان می‌دهد که اکثر مردان یمنی جنگجوهای حرفه‌ای هستند. از قدیم‌الایام گفته می‌شد که سه برابر جمعیت یمن فقط کلاشنیکوف در این کشور وجود دارد. از سوی دیگر، قبل از شروع جنگ علیه یمن، این کشور به بهشت قاچاقچیان بین‌المللی اسلحه شهرت داشت. تجارت اسلحه در یمن آن‌قدر رونق داشت که برخی عنوان می‌کنند هر سلاحی را می‌شد از این کشور تهیه کرد. به‌طورکلی گفته می‌شود یمن جامعه به شدت مسلحی است. نکته حائز اهمیت نیز این است که وابستگی حاکمان به حمایت رؤسای قبایل سبب می‌شد عملاً دولت یمن با داشتن سلاح توسط مردم مخالفتی نداشته باشد.
در چند سال اخیر، قدرت نظامی انصارالله یمن تحت رصد و بررسی رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و صهیونیست‌ها با دقت تسلیحات مورد استفاده رزمندگان انصارالله یمن را آنالیز و بررسی می‌کنند. برآورد صهیونیست‌ها این است که انصارالله یمن، یکی از تهدیدات کاملا جدی برای رژیم صهیونیستی در آینده نه چندان دور است. یکی از وب سایت‌های عبری زبان چندی پیش در گزارشی نوشته بود که اگرچه نیروهای حوثی در یمن بیش از ۱۰ سال است که در معرض جنگ داخلی بوده و مورد حمله ائتلاف متجاوز به رهبری رژیم سعودی قرار گرفته‌اند، اما توانسته‌اند به یک قدرت منطقه‌ای مؤثر و تأثیرگذار تبدیل شوند و اکنون از قابلیت‌های نظامی بسیار بالایی برخوردارند. به ویژه در زمینه موشک‌های دوربرد یا در زمینه پهپادها، پایگاه خبری المیادین حزب‌الله می‌نویسد که در ضربه زدن به دشمنان یمن مانند عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس بسیار مؤثر بوده است. بر اساس گزارش مراکز تحقیقاتی غربی، گروه انصارالله یمن از نظر تعداد پهپادها پس از حزب‌الله لبنان در میان نیروهای نیابتی ایران در منطقه در رتبه دوم قرار دارد. اولین پهپادهایی که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شدند «رقیب، راصد و هدهد ۱» بودند که همگی پهپادهای کوچک و سبک بودند که در انجام مأموریت‌های شناسایی تخصص داشتند. یک سال بعد یمن پهپاد قاصف ۱ 
که اولین پهپاد تهاجمی یمنی‌ها برای پاسخ به تجاوزات بود را رونمایی کرد و سپس پهپاد دیگری از همین نوع به نام «قاصف ۲» معرفی شد. در تابستان چهار سال قبل مدل جدیدی از پهپاد به نام صماد رونمایی شد که شامل سه نوع صماد ۱ 
برای عملیات شناسایی، صماد ۲ برای عملیات رزمی میان برد و صماد ۳ برای عملیات تهاجمی با سطح کیفیت بالا بود. علاوه‌بر این، یک پهپاد «صماد ۴» وجود دارد که می‌تواند مسافت ۲۰۰۰ کیلومتر را پرواز کند و موشک‌های هوا به زمین را حمل می‌کند که قادر به حمله به سایت‌های مستحکم زمینی است.
در پایان نیز می‌توان به این مسئله پرداخت که این حملات، چه معنایی برای گسترده شدن جنگ در منطقه دارد؟ و آیا بازدارندگی مطلوب جبهه مقاومت را در پی خواهد داشت؟در این خصوص ذکر چند نکته قابل‌تأمل است: نکته اول این‌که بخش زیادی از پیروزی‌های انصار‌الله در جنگ یمن و جنگ اخیر، ریشه در اعتقادات زیدی و خصوصاً تفسیر انقلابی حسین الحوثی(مؤسس جنبش) از قرآن داردکه مبارزه و تحمل محدودیت‌ها را برای پیروانش آسان کرده و همین اعتقاد موجب شده تا در جنگ اخیر، مشکلاتی را برای رژیم اسرائیل و آمریکایی‌ها به وجود آورد. نکته دوم ناشی از راهبرد نامتقارن این جبهه است که اساساً به این شکل مفهوم‌پردازی و عملیاتی شده است. ارسال پیام هشدار و ایجاد بازدارندگی راهبرد اصلی جبهه مقاومت و در شرایط کنونی جنبش انصار‌الله و نیروهای مسلح یمنی است. البته این وضعیت منوط به تصمیم اسرائیل برای ادامه عملیات گسترده زمینی در غزه است. با قطعی شدن این تصمیم راهبرد یمنی‌ها نیز طبیعتاً می‌تواند دستخوش تغییر شود. نکته سوم توجه به این موضوع است که آمریکا برای حفظ منافع و اینکه امنیت پایگاه‌های نظامی‌اش در منطقه با خطر مواجه نشود، به دنبال تنش جدی با گروه‌های مقاومت ازجمله انصار‌الله نیست. با توجه به نکات فوق می‌توان چنین اظهار داشت که قدرت بازدارندگی انصار‌الله با ادامه جنگ وارد مراحل جدیدتری خواهد شد و به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی و غرب در واکنش به حملات انصار‌الله، به اقداماتی محدود بسنده کنند تا از این طریق هم جبهه جدیدی را بازنمایند و هم بتوانند تنش‌های ناشی از اقدامات انصارالله را مدیریت نمایند.
* منابع در دفتر روزنامه موجود است.