kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۲۹۵
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷

شکست خط تحریم و سرشکستگی مدعیان تقلب (خبر ویژه)

شبکه‌های فارسی‌زبان معاند، شامل VOA، رادیو فردا، BBC‌، دویچه‌وله، رادیو فرانسه و شبکه اینترنشنال (وابسته به موساد که توسط معاون متواری «وزیر ارشاد دولت خاتمی» اداره می‌شود)، ظرف روزهای منتهی به انتخابات، تلاش بسیاری را به کار بستند تا خط تحریم انتخابات را جا بیندازند و مشارکت مردم را کمرنگ کنند. اما مشارکت چشمگیر مردم، «نه» به دشمنان ایران و جمهوری اسلامی بود.
 
 
 
دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز در حالی در کشورمان برگزار شد که مقامات آمریکایی، انتخابات در جمهوری اسلامی را زیر سؤال برده و رسانه‌های وابسته، به همراه گروهک‌های مزدور به علاوه برخی بازداشتی‌های فتنه 1401 و برخی دست‌اندرکاران فتنه 88، خواستار تحریم انتخابات شده بودند.
مقام آمریکایی گفت: انتخابات جمهوری اسلامی، تغییر اساسی در جهت‌گیری رژیم ایجاد نمی‌کند.
به گزارش VOA، وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران اعلام کرده بود: نتیجه نهائی هرچه باشد، متأسفانه دولت بایدن انتظار ندارد تغییر اساسی در جهتی که ایران می‌رود رخ دهد یا رژیم ایران به حقوق شهروندان بیشتر احترام بگذارد. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا گفته بود: از نظر دولت بایدن، انتخابات در ایران آزاد و عادلانه نیست.
آبرام پیلی، قائم‌مقام نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران نیز پیش از این در شبکه «ایکس» نوشته بود: «در حالی که رژیم ایران برای انتخابات ریاست‌جمهوری خود آماده می‌شود، متأسفانه ایالات‌متحده به هیچ‌وجه انتظار ندارد انتخابات آزاد و عادلانه برگزار شود یا در مسیر ایران تغییری به وجود آید. البته که کاندیداها را شورای نگهبان دستچین کرده است، اما این را هم می‌دانیم که مردم ایران حتی به ابتدائی‌ترین آزادی‌ها که از ویژگی‌‌های ضروری هر دموکراسی‌ است، دسترسی ندارند.»
موضع سیاسی مقامات آمریکایی در حالی است که بالاترین نقض حقوق انسانی در لایه‌های گوناگون آن در آمریکا و برخی متحدانش در منطقه غرب آسیا انجام می‌شود.
انتخابات در حالی برگزار شد که گروهک‌های وابسته به آمریکا و اسرائیل و انگلیس از جمله ورشکستگان سلطنت‌طلب و تروریست‌های منافقین، خواستار تحریم انتخابات شده بودند. در همین حال، مهدی محمودیان، عضو حزب مشارکت و حزب اتحاد، دیروز خبر داده بود که مصطفی تاجزاده، عبدالله مؤمنی، محمد نجفی، علیرضا بهشتی شیرازی، رضا شهابی، رسول بداقی، بهزاد قربانیان‌نژاد، نرگس محمدی، فائزه هاشمی، ویدا ربانی، سپیده قلیان، گلرخ ایرایی و مریم یحیوی، انتخابات را تحریم کرده و شرکت نکرده‌اند.
در این میان و در حالی که مهدی کروبی دیروز رای داد، موسوی با جریان تحریم خارجی همراهی کرده و حاضر به مشارکت در انتخابات نشد. شیرین عبادی و نرگس محمدی دو تن از پادوهای اپوزیسیون هم که قبلا خوش‌خدمتی خود به آمریکا و غرب را ثابت کرده بودند، از جمله حامیان تحریم انتخابات بودند. 
از سوی دیگر شبکه صهیونیستی اینترنشنال در تحلیلی نوشت که همه نامزدها با رهبر جمهوری اسلامی نزدیک هستند و توقع تغییرات بنیادین از آنها نمی‌توان داشت. 
در این میان خاتمی و برخی گروه‌های عضو جبهه اصلاحات، در انتخابات مجلس گذشته، در بازی دشمنان افتادند و با عدم شرکت در انتخابات، پازل دشمنان را کامل کردند. آنها این‌بار در انتخابات شرکت کردند و با همین حضور، به خیانت بزرگ خویش در سال ۱۳۸۸ شهادت دادند. مشارکت، یعنی اعتماد به سلامت انتخابات در جمهوری اسلامی، و امانتداری نظام، و اعتراف به دروغ بودن ادعای تقلب. این رسوایی و سرشکستگی، هرگز کسانی را که 24/5 میلیون رای اکثریت مردم (بیش از ۱۱ میلیون رای فاصله با نفر دوم) را زیر پا گذاشتند، رها نخواهد کرد و آنها را در موقعیت معارضه با جمهوریت جایابی می‌کند. خاتمی در کنار ‌هاشمی و موسوی ۱۵ سال قبل با ادعای تقلب، موجب دودستگی و تبدیل حماسه حضور، به بهانه بدبینی و مشاجرات خیابانی شدند. دشمنانی که چشم دیدن حماسه حضور ملت ما را نداشتند، از فتنه و آشوبی که موسوی و خاتمی برپا کرده بودند، نهایت استفاده را برای تضعیف قدرت ملت ایران بردند و سپس، جرأت پیدا کردند که تحریم‌های فلج‌کننده را به اجرا بگذارند. در اهمیت خیانت مذکور باید به ادبیات مقامات آمریکایی اشاره کرد که تاکید کردند، برپایی آشوب در داخل ایران، مقدمه تحریم اقتصادی از سوی آمریکا بود.
باراک اوباما (رئیس‌جمهور آمریکا به هنگام وقوع فتنه سبز) بعد‌ها در کتاب خاطرات خود تصریح کرد: «اگر جنبش سبز [آشوب ۱۳۸۸] در ایران رخ نداده بود، دولت من تصمیم به اعمال تحریم‌‌های سخت نمی‌گرفت... تحریم‌های دوره بوش سمبلیک بود؛ تحریم‌‌های سخت را من اعمال کردم». 
همچنین رابرت گیتس، رئیس سازمان سیا، ۱۰ روز پس از آشوب فتنه‌گران در روز قدس و دادن شعار نه غزه نه لبنان به شبکه CNN گفته بود: «در حال حاضر به دلیل شکاف‌های عمیق در ایران، تحریم، اثرگذارتر از گذشته است. ما در حال حاضر شکاف‌های بی‌سابقه‌ای را در ایران شاهدیم».
روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز هم ۲۸ مهر ۱۳۸۸ از زبان جان‌ هانا مقام آمریکایی نوشت: «مطمئناً پیامی که از گردهمایی فعالان اپوزیسیون ایران-که در میان آنها افراد نزدیک به رهبری جنبش سبز حضور داشتند- شنیدم، این بود که تحریم باید اعمال شود و باید هرچه شدید‌تر، به‌صورت شوک‌ وارد شود که فلج کند و نه به صورت واکسن».
۱۵ سال تحریم اقتصادی و فشار بر سفره مردم، ارمغان شوم کسانی است که ۱۵ سال قبل، نه فقط انتخابات، بلکه وجدان و اخلاق و شرافت و غیرت ملی را یکجا باختند.
پیروزی یا ناکامی نامزدها، سرنوشت معمول همه انتخابات‌هاست؛ اما وجدان و شرافت و غیرت ملی چهره‌های سیاسی، چیزی نیست که وقتی در مقابل عقده‌ها و هوسرانی‌های آنها پایمال شد، به راحتی قابل بازیابی و جبران باشد.