kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۶

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

 
 
نفرین متناسب با ظلم
س) اگر برای فردی که به من خیلی بدی کرده است، دعا کنم که بمیرد و برای مرگ او ختم سوره یاسین و ختم زیارت عاشورا و دعا و اذکار قرآنی داشته باشم، آیا اشکال دارد؟ و اگر آن شخص بمیرد، گناهی متوجه من است؟
ج) موارد مختلف است؛ به طور کلی نفرین کردن باید متناسب با ظلمی باشد که به مظلوم شده است و اگر بیش از آن علیه دیگری دعا و نفرین کند، خود این کار ظلم است.
حکم شرعی تراشیدن ریش
س) حکم شرعی تراشیدن ریش و گذاشتن سبیل چیست؟
ج) تراشیدن ریش بنا بر احتیاط، حرام است؛ اما تراشیدن سبیل یا باقی گذاشتن و بلند نمودن آن فی نفسه اشکال ندارد؛ بله بلند نمودن آن به مقداری که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب برخورد کند، مکروه است.
طرز مصرف باقیمانده غذا
س) حکم غذا و خوراکی‌های اضافه و بلااستفاده در منزل چیست؟ آیا می‌توان آن را به دیگران داد و اگر نیازی به آن نباشد و یا بیش از نیاز باشد و دور ریخته شود، آیا اسراف است؟
ج) موارد مختلف است؛ اگر امکان استفاده از غذای باقیمانده برای خود یا دیگران باشد و دادن آن (با اجازه مالک غذا) به دیگران بی‌احترامی به آنها محسوب نشود، یا حداقل بتوان غذا را برای پرندگان و حیوانات استفاده کرد و در عین حال آن را دور بریزند، این کار اسراف است و باید از آن اجتناب شود. در هر حال، باید در تهیه، پخت و مصرف مواد غذایی برنامه‌ریزی کنید که به مقدار نیاز باشد و از اسراف جلوگیری شود.
حلالیت طلبیدن 
برای غیبت و تهمت
س) آیا برای توبه از غیبت و تهمت، حلالیت طلبیدن هم لازم است؟
ج) اگر امکان طلب حلالیت از او باشد، باید طلب مغفرت و بخشش کند و اگر امکان استحلال از او نیست، برایش استغفار نماید؛ همچنین در مورد تهمت، اگر امکان تکذیب خبر را داشته باشد، باید آن را تکذیب کند.
دادن وعده دروغ
س) در گفت‌وگوهای روزمره گاهی پیش می‌آید که حرف‌هایی می‌زنیم که نیّتمان دروغگویی نیست، مثلاً وقتی می‌خواهیم کسی را از کاری منصرف کنیم، می‌گوییم: «این کار را نکن و گرنه فلان کار را می‌کنم»، در صورتی که من قصد انجام فلان کار را ندارم و فقط می‌خواهم او را منصرف کنم؛ آیا این هم دروغ محسوب می‌شود؟
ج) اگر به صورت حتمی خبر یا وعده بدهد که در صورت انجام یک کار از طرف مقابل، او هم فلان کار را انجام خواهد داد و حال آنکه قصد انجام آن کار را نداشته باشد و یا بداند که انجام نخواهد داد، دروغ محسوب می‌شود.
دروغ گفتن به شوخی
س) آیا دروغ گفتن به شوخی اشکال دارد؟ مثلاً میان دوستان به شوخی به هم می‌گوییم، فلان شرکت برای من است؛ (البته الکی) آیا این‌گونه صحبت‌ها، گناه و دروغ محسوب می‌شود؟
ج) اگر مقصود گوینده این است که مخاطب، آن خبر خلاف واقع را جدّی بگیرد، حرام است، هر چند انگیزه گوینده از گفتن خبر، شوخی کردن باشد؛ اما اگر گوینده چنین مقصودی نداشته باشد و مخاطب متوجه شوخی بودن کلام باشد، حرام نیست.
بیان عیب غذا
س) اگر شخصی غذایی درست کند و من فقط عیب غذا را بگویم به گونه‌ای که عیب شخص گفته نشود، آیا غیبت حساب می‌شود؟
ج) به طور کلی اگر ذکر عیب امور مرتبط با شخص، به نقصی در خود شخص برگشت نکند، غیبت نیست؛ در غیر این صورت اگر عیب پنهان شخص باشد و به قصد تنقیص او گفته شود، غیبت است و تشخیص آن با خود مکلف است.
نگهداری مجسمه در خانه
س) یکی از بستگان ما از کشور هندوستان یک بت چوبی آورده است که نیم تنه یکی از خدایان هند هست؛ آیا نگهداری آن در خانه اشکال دارد؟
ج) اگر به قصد زینت و مانند آن استفاده شود و موجب ترویج فرهنگ یا مذهب کفر نباشد، فی نفسه اشکال ندارد.