kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۵۱
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰

اخبار ویژه

 
 
شرق: رقیب‌هراسی زشت است اما چاره دیگری هم نداریم (!)
 
روزنامه زنجیره‌ای شرق در عین تخریبگری و ترویج رقیب‌هراسی، رقیب‌هراسی را نکوهش کرد و در عین حال از به هم ریختگی شدید در ستاد اصلاح‌طلبان خبر داد!
شرق در سرمقاله خود می‌نویسد:«شک نیست که پیروزی آقای جلیلی در روز جمعه، اعلام خطر دیگری به جامعه داخلی و بین‌المللی خواهد بود[؟!] پیش‌فرض این پیروزی با پشتوانه حدود 20 درصد مردم، تشدید تحریم‌ها و تشدید سوءمدیریت مزمن به‌عنوان دلایل اصلی مشکلات اقتصادی و معیشتی خواهد بود. نخست، واکنش هیجانی را در بازار ارز و طلا خواهیم دید[؟!] فرار سرمایه و فرار نخبگان تشدید خواهد شد و در نتیجه روند نرخ تشکیل سرمایه ثابت سالانه که از سال 91 به بعد منفی بوده و دلیل اصلی نرخ تولید ناخالص داخلی بسیار اندک بوده، ادامه خواهد یافت [؟!] تشدید رکود تورمی حاصل چنین دورنمایی خواهد بود. تیم آقای جلیلی که تاکنون برنامه‌ای برای جلوگیری از چنین دورنمایی ارائه نداده، به لحاظ رویکرد و توان کارشناسی و استفاده از کارشناسان در حدی نیست که بتواند بحرانی فزاینده را کنترل کند.
برای اینکه قوه مجریه اسیر یک ایدئولوژی و افکار خطرناک نشده و در کاملا بسته نشود، لازم است حدود پنج درصد از رأی‌ندهندگان در جمعه گذشته به جمع رأی‌دهندگان به آقای پزشکیان بپیوندند. فرض را باید 
بر این گذاشت که تقریبا همه کسانی که جمعه گذشته به آقای قالیباف رأی دادند، این بار به آقای جلیلی رأی خواهند داد و تنها ممکن است بخش کوچکی از آنها به آقای پزشکیان متمایل شوند یا در خانه بمانند. پیروزی آقای پزشکیان مشروط به آوردن پنج درصد یعنی بیش از سه میلیون رأی‌دهنده جدید به میدان است. ممکن است این کار آسانی نباشد. فاکتور ترس ممکن است این بار در جهت به میدان آوردن این پنج درصد کمک کند، اما در مقابل موانع جدیدی نیز وارد معادله شده‌ است. یکی از این موانع، رأی‌ندادن چهره‌های شناخته‌شده‌ای است که جمعه گذشته، بدون اعلام قبلی، از رأی ‌دادن خودداری کردند. 
نگارنده ضمن اینکه امیدوار است دست‌کم پنج درصد از کسانی که رأی‌ ندادند، متقاعد به رأی ‌دادن شوند، اما در صورت محقق‌نشدن این امید تقصیر را متوجه ستاد آقای پزشکیان و حامیان ایشان خواهم دانست. قبلا به تفصیل توضیح داده‌ام که کارزار آقای پزشکیان و اصلاح‌طلبان در دور قبل از کیفیت لازم برخوردار نبود و بیشتر بر فاکتورهایی مانند رقیب‌هراسی و ایجاد شور و هیجان در مخاطب و کنش تشویقی عاری از محتوا تکیه داشت و از نظر طرح مباحث جدی، ارائه طرح و برنامه برای حرکت در جهت رفع مشکلات فاقد معنا و محتوا بود. شک ندارم که معدودی در بین حامیان آقای پزشکیان از ابتدا متوجه صورت مسئله بودند، اما ذهنیت خاص آقای پزشکیان و محافظه‌کاری شماری از حامیان ایشان به‌اضافه نگرانی از واکنش‌ها، پرداختن به اصل صورت مسئله را مصلحت ندانسته‌ است، اما واقعیت این است که اقشار نوگرای طبقه متوسط شهری در تلاطمات و ناآرامی‌های
15 سال اخیر بسیار آزموده، باتجربه و مطلع شده و خواستار انتخاباتی هستند که بتواند منشأ تغییر باشد. پیش‌فرض آنها این است که در گذشته نقش تعیین‌کننده‌ای در فرستادن کسانی به پاستور داشته‌اند، اما خُلف وعده یا موانع اجازه تغییر نداده‌ است. ستاد آقای پزشکیان باید بپذیرند که دوره رأی غیرمشروط در ایران سپری شده‌ است».
چنان که در این سرمقاله مغشوش پیداست مدعیان اصلاح‌طلبی هم رقیب‌هراسی را نشانه ناتوانی و فاقد جذابیت برای دعوت از مردم می‌دانند و هم اذعان می‌کنند که جز این شگرد تخریبی، چیزی در آستین برای اثبات خود ندارند.
شرق در عین حال در مقاله دیگری با عنوان «نه با ترس از دیگری» نوشت: با کشیده ‌شدن انتخابات به دور دوم، سیاه و سفید و دیو و دلبرسازی از رقبای انتخاباتی چه از سوی خود نامزدها و چه اطرافیانشان شدتی غریب یافته است. اتخاذ این روش از جریان موسوم به «اصولگرا» چندان امر غریبی نیست، اما به‌کارگیری این شیوه از سوی افراد و جریانی که خود را «اصلاح‌طلب» می‌نامند و ظاهرا «چگونگی» کسب قدرت برایشان از خود قدرت مهم‌تر است، امری نکوهیده است. ترس، باب گفت‌وگوی عقلانی را می‌بندد، چشمه امید را مسموم می‌کند و مانع از تعاون سازنده برای آینده‌ای بهتر می‌شود». به نظر می‌رسد درست آن است که به‌جای دوگانه‌‌سازی‌های کاذب «دیو و دلبر» و «حاکمیت ترس» و نگاه به مردم به‌عنوان «ماشین رأی‌‌سازی»، ابعاد بحران‌ها و مشکلات در حوزه‌های مختلف را با همین مردم در میان گذاشت و همه آنان را به حضور و مشارکت برای طی این مسیر دشوار دعوت کرد.
 
 
خرازی: با تمام امکانات از حزب‌الله در مقابل اسرائیل حمایت می‌کنیم
 
دکتر کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: در صورت جنگ فراگیر علیه لبنان، با تمام امکانات از حزب‌الله حمایت‌ می‌کنیم.
وزیر اسبق امور خارجه و مشاور رهبر انقلاب، در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز هشدار داد اگر رژیم صهیونیستی حمله تمام عیار علیه حزب ‌الله لبنان انجام دهد، منطقه‌ خاورمیانه با خطر آغاز یک جنگ رو‌به‌رو خواهد شد و ایران و محور مقاومت با تمام ابزارها از لبنان حمایت خواهند کرد.
فایننشال‌تایمز به نقل از سیدکمال خرازی نوشت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌‌ای به یک جنگ منطقه‌ای ندارد. 
به نوشته این روزنامه‌، خرازی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران در صورت درگیری تمام‌عیار، از حزب‌الله حمایت نظامی خواهد کرد، گفت: همه مردم لبنان، کشورهای عربی و اعضای محور مقاومت، از لبنان در برابر اسرائیل حمایت خواهند کرد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: احتمال گسترش جنگ به کل منطقه که همه کشورها از جمله ایران درگیر آن شوند، وجود خواهد داشت و در چنان شرایطی، چاره‌ای جز حمایت تمام و کمال از حزب‌الله نداریم.
وی با بیان اینکه گسترش جنگ به نفع هیچ‌کس نیست، نه ایران و نه آمریکا، از آمریکا خواست تا برای جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری‌ها، اسرائیل را تحت فشار قرار دهد.
خرازی درباره انتخابات گفت که بسته به آنکه چه کسی برنده شود، تفاوت‌هایی در رویکردها وجود خواهد داشت، اما راهبرد کلی سیاست خارجی توسط رهبری تعیین شده و تغییری نمی‌کند.
خرازی با استناد به فتوای رهبری مبنی بر ممنوعیت ساخت سلاح هسته‌ای گفت ما موافق ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم؛ اما او گفت که اگر موجودیت ایران با یک تهدید مواجه شود، طبعاً باید دکترین خود را تغییر دهیم.
وی هشدار داد که اگر غرب مکانیزم ماشه را برای اعمال مجدد تحریم ‌های سازمان ملل فعال کند، با واکنش شدید ایران در زمینه تغییر راهبرد هسته‌ای رو‌به‌رو خواهد شد.
وزیر امور خارجه پیشین گفت: تاکنون تصمیمی برای غنی‌‌سازی بیش از ۶۰درصد اتخاذ نکرده‌ایم. اما سعی کرده‌ایم تجارب خود را با استفاده از ماشین‌های مختلف و تنظیمات مختلف گسترش دهیم.
فایننشال‌تایمز با اشاره به ناخشنودی غرب از همکاری‌های نظامی ایران و روسیه نوشت: خرازی با تأکید بر بیطرفی ایران در جنگ روسیه و اوکراین گفت که ایران پیش از آغاز این درگیری، به روسیه هواپیماهای بدون سرنشین فروخته است. وی در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی‌‌های غرب مبنی بر احتمال فروش موشک‌های بالستیک ایرانی به مسکو، گفت: چنین اتهاماتی وجود داشته است، اما صحت ندارد.
وی با بیان اینکه «هیچ مانعی بر سر راه معاملات تسلیحاتی ایران و روسیه وجود ندارد»، افزود: تهران در حال مذاکره برای خرید جنگنده‌های روسی است و قرار است در آینده نزدیک یک توافق راهبردی جامع با آنها امضا کنیم.
 
 
توقع برنامه از ما نداشته باشید؛ رأی سلبی بدهید(!)
 
پنج کارشناس و فعال اقتصادی که در خسارت‌های برگ دولت رروحانی سهیم بوده‌اند، با دعوت به رأی دادن به نامزد مدعیان اعتدال و اصلاحات اذعان کردند که نه خودشان و نه ستاد و نامزد مذکور هیچ برنامه اقتصادی روشنی ندارند و فقط دنبال رأی سلبی هستند!
داود سوری، محمد طبیبیان، موسی غنی‌نژاد، فرهاد نیلی و مسعود نیلی از جمله حامیان سیاست‌های اقتصادی دولت‌های ‌هاشمی و خاتمی و روحانی و بعضاً تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان این دولت‌ها بوده‌اند، در بیانیه‌ای نوشتند: انتخابات هشت تیرماه ۱۴۰۳، پیام‌های مهم و متعددی در بر داشت که این‌جا فرصت پرداختن به همه آن‌ها نیست. از جمله نتایج برآمده از این رویداد مهم آن بود که مشخص شد درصد بزرگی از جمعیت صاحب رأی کشور، یا آینده مطلوب خود را در میان هیچ‌کدام از چهره‌های تأیید ‌شده ندیدند؛ یا نامزدها را در جایگاهی ارزیابی نکردند که بتوانند به آنچه می‌گویند عمل کنند؛ یا  می‌خواستند به مسالمت‌آمیزترین شکل ممکن، بگویند که خواستارِ تغییراتی بسیار بزرگ‌تر هستند.
نمی‌توان کتمان کرد که بخشی از آنانی هم که رأی دادند، در حوزه‌هایی، با گروه اول، هم‌نظر بودند؛ مگر در این نکته که، هنوز رگه‌هایی از امیدِ به بهبود در دل داشتند. 
ما در مناسبت‌های دیگر، هشدار داده‌ایم که التهاب‌های بزرگ خارجی در کنار چالش‌های عظیم اقتصادی در حوزه‌های آب، انرژی، بودجه و فرابودجه، بانک، صندوق‌های بازنشستگی، و فقر و نابرابری، در یک طرف و التهاب‌های عمیق سیاسی، فرهنگی و اجتماعیِ داخلیِ برآمده از شکاف در حال بزرگ‌تر شدن بین‌نسلی در طرف دیگر، جامعه ایران را بسیار ناپایدار کرده است. 
لازم می‌دانیم توجه هموطنان گرانقدر را به این نکتۀ مهم جلب کنیم که زمین بازی انتخابات روز ۱۵ تیر با انتخابات روز  ۸ تیر متفاوت‌ است. کارکرد انتخابات ۱۵ تیر، به‌طور کامل و بسیار تعیین‌کننده، پیشگیرانه و سلبی است. این انتخابات به‌طور ناگزیر، نه برای بیان خواسته‌ها، بلکه برای اعلام ناخواسته‌هاست. برای پیشگیری از تحمیل هزینه‌های بیشتر بر تن نحیف ایران عزیز و ممانعت از حاکم شدن باورها و سیاست‌هایی است که بارها نخواستن آن‌ها فریاد زده شده است.
 از نظر ما، ابعاد بزرگ مشکلات خارجی و خطرات بزرگ‌تر پیش روی مرتبط با آن، در کنارِ شکاف‌های عمیق و واگرای ناشی از ناترازی‌های مالی و زیست‌محیطی، ظرفیتی را برای تحمل ضربات ناشی از رویکردهای پرهزینه‌ در روابط خارجی و آزمودن ایده‌های توهم‌آلود و علم‌ستیز در مواجهه با مشکلات داخلی، باقی نگذاشته است».
در این بیانیه سیاسی‌کارانه حتی یک سطر هم به برنامه و راهکار اقتصادی اشاره نشده است. برخی امضا کنندگان بیانیه بانیان تورم 60 درصدی در دولت روحانی بودند و در دولت‌ هاشمی هم تورم 49/6 درصد را به یادگار گذاشتند که بالاترین نرخ تورم‌های چند دهه گذشته است.
در حقیقت اگر قرار بود موأخذه و محاکمه‌ای درباره متهمان وضعیت اقتصادی صورت بگیرد، حتماً برخی امضاکنندگان بیانیه مذکور باید در جایگاه متهمان ردیف اول پاسخگو می‌بودند نه اینکه گلایه و نارضایتی مردم را مصادره به مطلوب خود بکنند.
دعوت به رأی سلبی، در واقع رفتاری فاشیستی بر مبنای دیگری‌هراسی و کتمان بی‌کفایتی و ناکارآمدی‌های خویش است.
 
 
چشم ظریف روشن! دولت بایدن باز هم پیچ تحریم‌ها را شُل کرد (!)
 
دولت بایدن در ادامه شل کردن پیچ تحریم‌ها(!) سه شرکت و ۱۱ کشتی دیگر، مرتبط با ایران را تحریم کرد.
وزیر خارجه آمریکا از اعمال تحریم‌های تازه علیه چند شرکت و کشتی خبر داد و گفت که آمریکا برای ممانعت از دسترسی ایران به سلاح اتمی از «تمام عناصر قدرت ملی خود» استفاده می‌کند.
به گزارش دویچه وله، دولت آمریکا در ارتباط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، سه شرکت و ۱۱ کشتی را به اتهام همکاری در حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران تحریم کرد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که در ارتباط با «ادامه تشدید تنش‌های هسته‌ای: از سوی جمهوری اسلامی تحریم‌های جدیدی را علیه این حکومت به اجرا می‌گذارد.
بلینکن در بیانیه خود همچنین می‌گوید: «در یک ماه گذشته ایران گام‌هایی را برای گسترش بیشتر برنامه هسته‌ای خود به روش‌هایی که هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد، اعلام کرده است.»
به نوشته این بیانیه «اقدامات ایران در جهت افزایش ظرفیت غنی‌سازی با توجه به عدم همکاری مستمر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین گفته‌های مقامات ایرانی مبنی بر احتمال تغییر دکترین هسته‌ای جمهوری اسلامی، بیش از پیش نگران‌کننده است».
در تحریم‌های تازه آمریکا سه شرکت مستقر در امارات متحده عربی که متهم به دست داشتن در حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی یا پتروشیمی ایران هستند و همچنین ۱۱ کشتی مرتبط به این شرکت‌ها هدف قرار گرفته‌اند.
 تشدید مداوم تحریم‌های ضدایرانی در دولت دموکرات‌ها در حالی است که محمد جواد ظریف (متهم دوم افزایش تحریم‌های ضدایرانی در دولت برجام) اخیرا به بهانه شرکت در تبلیغات انتخاباتی مدعی شده بود اگر صادرات نفت ایران در دولت رئیسی افزایش یافت به خاطر شل کردن پیچ تحریم‌ها توسط دولت اوباما بود!
این در حالی است که دولت بایدن چند صد تحریم دیگر بر1700 تحریم دوران اوباما و ترامپ افزوده است.
بر خلاف ادعای ظریف، راب مالی مسئول وقت میز ایران در وزارت خارجه آمریکا بهمن ۱۴۰۱ با تاکید بر این که دولت بایدن، هیچ‌وقت پیچ فروش نفت را شل نکرده، درباره افزایش فروش نفت ایران به بلومبرگ گفته بود: «ما هیچ کدام از تحریم‌های خودمان علیه ایران را کاهش ندادیم؛ به ویژه در مورد فروش نفت. حتی کشور‌ها را از خرید نفت ایران منصرف می‌کنیم.».
یادآور می‌شود صادرات نفت ایران در دولت شهید رئیسی در مقایسه با دولت قبل دست کم دو و نیم برابر شده و صدای سناتورهای آمریکایی را درآورده است. با این وجود بلینکن وزیرخارجه آمریکا در واکنش گفته بود ما بیش از 600 تحریم جدید علیه ایران اعمال کردیم اما آنها در دور زدن تحریم‌ها بسیار مصمم و جدی هستند.