kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰

خرازی: با تمام امکانات از حزب‌الله در مقابل اسرائیل حمایت می‌کنیم (خبر ویژه)

دکتر کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: در صورت جنگ فراگیر علیه لبنان، با تمام امکانات از حزب‌الله حمایت‌ می‌کنیم.
 
 
 
وزیر اسبق امور خارجه و مشاور رهبر انقلاب، در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز هشدار داد اگر رژیم صهیونیستی حمله تمام عیار علیه حزب ‌الله لبنان انجام دهد، منطقه‌ خاورمیانه با خطر آغاز یک جنگ رو‌به‌رو خواهد شد و ایران و محور مقاومت با تمام ابزارها از لبنان حمایت خواهند کرد.
فایننشال‌تایمز به نقل از سیدکمال خرازی نوشت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌‌ای به یک جنگ منطقه‌ای ندارد. 
به نوشته این روزنامه‌، خرازی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران در صورت درگیری تمام‌عیار، از حزب‌الله حمایت نظامی خواهد کرد، گفت: همه مردم لبنان، کشورهای عربی و اعضای محور مقاومت، از لبنان در برابر اسرائیل حمایت خواهند کرد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: احتمال گسترش جنگ به کل منطقه که همه کشورها از جمله ایران درگیر آن شوند، وجود خواهد داشت و در چنان شرایطی، چاره‌ای جز حمایت تمام و کمال از حزب‌الله نداریم.
وی با بیان اینکه گسترش جنگ به نفع هیچ‌کس نیست، نه ایران و نه آمریکا، از آمریکا خواست تا برای جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری‌ها، اسرائیل را تحت فشار قرار دهد.
خرازی درباره انتخابات گفت که بسته به آنکه چه کسی برنده شود، تفاوت‌هایی در رویکردها وجود خواهد داشت، اما راهبرد کلی سیاست خارجی توسط رهبری تعیین شده و تغییری نمی‌کند.
خرازی با استناد به فتوای رهبری مبنی بر ممنوعیت ساخت سلاح هسته‌ای گفت ما موافق ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم؛ اما او گفت که اگر موجودیت ایران با یک تهدید مواجه شود، طبعاً باید دکترین خود را تغییر دهیم.
وی هشدار داد که اگر غرب مکانیزم ماشه را برای اعمال مجدد تحریم ‌های سازمان ملل فعال کند، با واکنش شدید ایران در زمینه تغییر راهبرد هسته‌ای رو‌به‌رو خواهد شد.
وزیر امور خارجه پیشین گفت: تاکنون تصمیمی برای غنی‌‌سازی بیش از ۶۰درصد اتخاذ نکرده‌ایم. اما سعی کرده‌ایم تجارب خود را با استفاده از ماشین‌های مختلف و تنظیمات مختلف گسترش دهیم.
فایننشال‌تایمز با اشاره به ناخشنودی غرب از همکاری‌های نظامی ایران و روسیه نوشت: خرازی با تأکید بر بیطرفی ایران در جنگ روسیه و اوکراین گفت که ایران پیش از آغاز این درگیری، به روسیه هواپیماهای بدون سرنشین فروخته است. وی در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی‌‌های غرب مبنی بر احتمال فروش موشک‌های بالستیک ایرانی به مسکو، گفت: چنین اتهاماتی وجود داشته است، اما صحت ندارد.
وی با بیان اینکه «هیچ مانعی بر سر راه معاملات تسلیحاتی ایران و روسیه وجود ندارد»، افزود: تهران در حال مذاکره برای خرید جنگنده‌های روسی است و قرار است در آینده نزدیک یک توافق راهبردی جامع با آنها امضا کنیم.