kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰

مناظره داغ نامزدهای ریاست جمهوری دیدگاه واقع‌بینانه جلیلی به روابط خارجی و برجام

مناظره نخست میان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان، دیدگاه و مسیر لازم برای اعتلای کشور و تأمین منافع ملی را نمایان‌تر کرد.
 
 
سرویس سیاسی ـ
 
یکشنبه شب اولین مناظره نامزدهای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با حضور کاندیداها؛ سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برگزار و مواضع نامزدها شفاف‌تر شد. سعید جلیلی در این مناظره با استدلال و واقع‌بینی، سیاست خارجی ضد منافع ملی را که منتهی به برجام شد، در بوته نقد قرار داد.
 نقش دانشگاه‌ها در زمینه اشتغال و ارزآوری
سعید جلیلی در بخشی از سخنان خود به موضوع اشتغال و رشد اقتصاد اشاره کرد؛ او اعتقاد دارد اینکه کشور طی ۸ سال رشد منفی و صفر داشته باشد و متوسط رشد ۰.۷ باشد به معنای رکود و عدم اشتغال است. در حالی که ما میلیون‌ها دانشجو داریم که نیاز به آینده شغلی دارد، رشد ۸ درصدی اقتصادی که خود به خود رخ نمی‌دهد. یکی از اولویت‌های ما این است که برای این رشد باید مأموریت تعریف کنیم و به دانشگاه بگوییم شما هم در این برنامه و تحقق آن نقش دارید. باید در زمینه اشتغال و ارزآوری هم برای دانشگاه نقش تعریف کرد. بنابراین یکی از اولویت‌های ما این است که برای این رشد باید مأموریت تعریف کنی و به دانشگاه بگویی شما هم در این برنامه و تحقق آن نقش داری. باید در زمینه اشتغال و ارزآوری هم برای دانشگاه نقش تعریف کرد.
 در برجام و FATF ما طلبکاریم
به گزارش مهر، وی به مبحث مربوط به FATF و برجام اشاره کرد و گفت که ۷ میلیارد دلار روابط ما با یک کشور همسایه که مشکلی نداشتیم به ۲۰۰ میلیون دلار رسید. بازار صنایع پایین دستی پتروشیمی در منطقه ۱۳۵ میلیارد دلار است. ما چه سهمی از این بازار داریم؟ شما با FATF توافق کرده‌اید و ۴۱ بند را امضا کردید. این‌طور نیست که همه کشورها همه این بندها را اجرا کنند ولی شما همه بندها را اجرا کردید ولی می‌گوید من این‌ها را قبول ندارم و بعد باید اقدام دیگری انجام دهید. بعد ملت خود را متهم کرده و معطل کنیم و بگوییم واکسن می‌خریم. سخنگوی دولت روحانی گفت تا FATF اجرا نشود نمِی‌توانیم واکسن بخریم. نامه نوشتند اعضای دولت که اگر FATF اجرا نشود نمی‌توانیم حقوق بدهیم. خب هنوز داریم حقوق می‌دهیم.
جلیلی تاکید دارد که در برجام و FATF ما طلبکاریم. آژانس ۱۵ بار تأیید کرده است شما تعهدات خود را اجرا کردید و طرف مقابل اجرا نکرده است. شما باید طلبکار باشید و اگر می‌گوئید برجام ادامه یابد باید اول تعهداتش را اجرا کند. آن موقع نباید معطل او بمانید و بگویید نمی‌توانم واکسن وارد کنم و رو به قبله شده‌ام. باید با قدرت فرصت‌های دیگر را پیدا کنید و اشتباه است تصور شود فقط همین دو سه قدرت وجود دارند و اگر اخم کردند کار انجام نمی‌شود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید شکست فاحش خورده‌ایم بعد می‌گوئیم که خودش نخواسته است! مگر ما نفت نمی‌فروشیم؟ مگر از بلینکن سؤال نکردند چرا ایران ۲ میلیون نفت می‌فروشد؟
 مشابه دنیا نفت می‌فروشیم
نامزد ریاست جمهوری همچنین به وضعیت فروش نفت نیز اشاره‌ای کرد و خطاب به پزشکیان ضمن بیان اینکه آمار فروش نفت دقیق مشخص است، گفت که شما در مجلس هستید امسال قیمت نفت را چند گذاشته‌اید؟ دیوان محاسبات باید آن را حساب کند و وزارت نفت باید پاسخگو باشد. قیمت نفت در دنیا متفاوت است و ممکن است ۸۰ دلار یا صد دلار است و ما مشابه دنیا می‌فروشیم، آمارش وجود دارد می‌توانید نگاه کنید. در زمان برجام بیشتر تخفیف داده می‌شد. باید با دقت عمل کرد و مسئله را درست شناخت. می‌گوید ایران ۲ میلیون نفت می‌فروشد بله ما معطل نماندیم که برجام کی درست می‌شود. ما هنوز ۲ میلیون نمی‌فروشیم اما آن‌ها می‌گویند ۲ میلیون ایران می‌فروشد. خب چه کسی این نفت را می‌خرد؟ کسانی هستند.
جلیلی در پاسخ به سؤال پزشکیان مبنی بر اینکه اگر نفت فروخته می‌شود چرا وضع مردم این‌گونه است؟ تاکید کرد که احسنت. پس همه مسائل آن نیست و باید مسائل داخلی پرداخته شود.
 هر سفارتخانه باید سکویی برای صادرات کشور شود
نامزد انتخابات ریاست جمهوری به تجارت خارجی هم اشاره‌ای کرد و گفت که برنامه من مشخص است. در اقتصاد، بانکداری، کشاورزی و نقدینگی و... در این موارد ما باید به جمع‌بندی برسیم. باید اقتصاد ایران جانمایی شود. باید فرصت‌های جدید شناخته شود. برنامه من این است که باید اولویت‌ها را شناخت. هر سفارتخانه باید سکویی برای صادرات کشور شود. واردات پاکستان ۷۰ میلیارد است که باید حداقل ۱۶ میلیارد ما حضور داشته باشیم. باید از فرصت ترانزیت استفاده کنیم. باید حواس جمع شود. شما با هیچ کشوری عقد اخوت نمی‌بندید، بلکه منافع ملت خود را با قدرت دنبال می‌کنید، اما باید برنامه داشته باشید و نباید بگویید این برنامه‌ها را ولش کنید. اگر مطالعه و برنامه نداشته باشید حتماً کشور عقب می‌ماند.
 قیمت بنزین افزایش نمی‌یابد
مسعود پزشکیان دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز در اشاره‌ای به مباحث مطرح شده در مورد گرانی بنزین، گفت که یک خبری از ما پخش شد که بنزین را گران می‌کنیم که ما گفتیم این کار را نمی‌کنیم ولی متأسفانه این رسانه‌ها این خبرها را پخش می‌کنند. قاطع عرض می‌کنم که بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهیم کرد.
او اعتقاد دارد که اگر تورم، ناترازی انرژی، سوخت‌های پرت شده و ناترازی بانک‌ها را مدیریت کنیم خیلی از مشکلات کسری بودجه را می‌توانیم حل کنیم ولی رشد نخواهیم کرد. بابت FATF و برجام چقدر ضرر می‌کنیم؟
نامرد ریاست جمهوری همچنین به نحوه فروش نفت اشاره‌ای کرد و با بیان اینکه ما به دلیل نداشتن تکنولوژی سرمایه نسل‌ها را به نابودی می‌بریم. ارزان می‌فروشیم، گفت که قیمت را نمی‌گویند چون از راهی که دور می‌زنند، می‌روند. مسئله خیلی روشن است؛ همین الان به دلیل نداشتن تکنولوژی، نفتی که از زمین استخراج می‌کنیم ۱۸ درصد است؛ در صورتی در دنیا این رقم ۴۰ الی ۴۸ درصد است؛ معنای این موضوع آن است که ما در حال به نابودی بردن سرمایه نسل‌ها هستیم یعنی چنانچه الان ۱۰۰ میلیارد وجود دارد ما ۲۰۰ میلیارد را زیر خاک دفن می‌کنیم و ارزان نیز می‌فروشیم.
پزشکیان در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه که در شرایطی که آمریکا سردار سلیمانی را به شهادت می‌رساند و می‌خواهد فروش نفت شما را به صفر برساند، چه فضائی برای گفت‌وگو وجود دارد؟ تصریح کرد که موضوع شهید سلیمانی جداست؛ آمریکا او را به شهادت رساند به خاطر این‌که شهید سلیمانی در بحث‌هایی که در غزه و سوریه وجود داشت موی دماغ آنها بود؛ این چه ربطی به دعوای قبل از این قضیه دارد؟
او اشاره کرد که می‌گویند راه دیگری داریم، بگویند که اگر این کار را نکردند، می‌خواهند چه بلای دیگری سر مردم بیاورند؟ بگویند که ما به این صورت تحریم‌ها را دور می‌زنیم، چرا پول نفت‌هایی که با دور زدن تحریم‌ها به فروش رساندند بازنگشته است؟ در ابتدا باید در داخل همگرایی پیدا کنیم و پِرت‌هایی که در نفت و گاز و تورم‌های موجود وجود دارد و سوءمدیریت‌هایی که وجود دارد را به صورت علمی برطرف کنیم و به دنیا ثابت کنیم که «ایستادن» را می‌توانیم. در عین حال برای عقب نماندن از قافله باید گفت‌وگو کنیم و بر اساس سه اصل که رهبری فرمودند یعنی عزت، حکمت و مصلحت معامله کنیم؛ در معامله باید یک چیزی بگیریم و چیزی بدهیم و اینکه بگوییم ما نخواهیم داد و نخواهیم گرفت، اصلاً معامله‌ای شکل نخواهد گرفت چراکه گفت‌وگو روش و علم دارد. اینکه ما حرفی بزنیم و طرف مقابل قبول نکند، هنر نیست بلکه ما باید معامله را جوش دهیم.
 باید به اقتصاد مقاومتی توجه کنیم
به اعتقاد پزشکیان ما در داخل باید به اقتصاد مقاومتی توجه کنیم و سعی کنیم که درست مدیریت کنیم، سوخت‌مان را هدر ندهیم و سعی کنیم دولت را بزرگ نکنیم، پول چاپ نکنیم و با هم دعوا نکنیم و بعداً وقتی توانستیم با دنیا بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت مذاکره کنیم.
قائل به پیوستن به FATF 
و عادی‌سازی روابط بانکی ایران با جهان هستم
وی به مبحث سیاست خارجی اشاره‌ای کرد و گفت که سیاست خارجی من بر مبنای واقع‌بینی است. من قائل به پیوستن به FATF و عادی‌سازی روابط بانکی ایران با جهان هستم. من به سیاست خارجی یک نگاه ملی دارم و برای من معنی خنثی‌سازی تحریم این است که جوان ایرانی بتواند با کمترین امکانات به یک مشتری در یک کشور محصولات و خدمات خود را بفروشد و پول خود را مستقیم در حساب بانکی خود در ایران دریافت کند.
پزشکیان در بخش دیگری از مناظره گفت: جلوی چشم مردم اعلام می‌کنم که همین امروز از انتخابات کنار می‌روم به این شرط که آقای جلیلی ۸ درصد رشد را محقق کند؛ اگر این کار را نکرد او را اعدام کنند؛ یعنی روی حرفی که می‌زند بایستد. در این مملکت از این حرفا مکرراً می‌زنیم و وعده می‌دهیم و خلاف عمل می‌کنیم.
جلیلی در واکنش گفت: در این‌جا مردم باید تصمیم بگیرند و انتخاب کنند که چه کسی وعده الکی می‌دهد؛ دولتی که بگوید تحقق ۸ درصد ممکن نیست و من برنامه‌ای ندارم و مطالعه نکردم، حتماً جواب نمی‌دهد اما اگر دولتی معتقد باشد که این ۸ درصد روی حساب نوشته شده است و ظرفیت‌های کشور یک جهان فرصت است و می‌تواند یک ایران جهش باشد و برنامه آن همین باشد که مردم پای کار بیاید، نتیجه خواهد داد.
پزشکیان در پاسخ عنوان کرد: شماها سفارت انگلستان را تسخیر و سفارت عربستان را آتش زدید که در پاسخ جلیلی گفت: همان شب پیش از آن قضیه دوستان شما در صحبت‌های رسانه‌ای‌شان بیان کردند که جلیلی در جلسه گفته که مراقب باشید که این موضوع یک تهدید و خطر است ولی ضعف آنها و عدم اجرای آنها این کار را دنبال نکرد. من شب قبل آن اتفاق در جلسه شورای امنیت ملی بیان کردم و هشدار دادم.
پزشکیان گفت: اینکه ما باید هسته‌ای داشته باشیم و با قدرت از آن دفاع کنیم یک بحث است، اینکه در کشور ما برجام و FATF را قفل کنیم و بعد بگوییم که برنامه داریم یک بحث دیگر است!
جلیلی در پاسخ گفت: موضوع این است که شما به جای اینکه دشمن را متهم کنید، ملت را متهم می‌کنید؛ شما ۱۵ مرتبه مذاکره کردید و اینکه بگویید حالا در ازای تعهداتی که من انجام داده‌ام وظیفه طرف مقابل است که تعهدات خود را انجام دهد، آیا این موضوع قفل کردن است؟
وی اظهار داشت: یک نگاه این است که برنامه‌های رشد ۸ درصد و امثال آن را بگوییم نداریم و نمی‌شود و ممکن نیست که کشور را عقب می‌اندازد. با احترامی که برای آقای پزشکیان قائل هستم این را می‌گویم. یک ادعایی هم وجود دارد که می‌گوید قانون امروز از شما رشد ۸ درصد می‌خواهد. ما امروز باید این را محقق کنیم. با جلسات متعدد از طیف و گروه‌های مختلف و کارشناسان به این جمع‌بندی رسیدیم که یک جهان فرصت داریم و می‌توانیم در پنج سال آینده نه تنها کشور را اداره کنیم که جهش دهیم.
جلیلی بیان داشت: راهکار هم این است که مردم را مشارکت دهیم نه اینکه به اندک بهانه‌ای کار را تعطیل کنیم و بگوییم که ۷۰۰ نفر در روز مردند هم مردند چون FATF اجرا نشده است. ما این رویکرد را قبول نداریم بلکه می‌گوییم نه تنها می‌توان مشکلات را حل کرد بلکه می‌توان پیشرفت هم ایجاد کرد.
نامزد ریاست جمهوری گفت: زمانی ۸۵۰ هزار بیمار ما احتیاج به دارویی داشتند که لازمه آن سوخت ۲۰ درصد بود، آن را به ما نمی‌دادند، باید چه کار می‌کردیم؟ آیا باید به مریض می‌گفتیم که کنار بایست؟ قدرت ما این بود که این سوخت ۲۰ درصد را تأمین کرد و دارو را تولید کرد و نه تنها برای خود بلکه آن را صادر کرد؛ این نقطه قوت ماست.
 سلیمانی‌ها کشور را گلستان می‌کنند
به گزارش خبرنگار کیهان در خرم‌آباد، سعید جلیلی پیش از ظهر سه‌شنبه در جمع انبوه هواداران خود در سالن شهید چاغروند خرم‌آباد، رشادت‌های مردم لرستان در صحنه‌های دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشور و مهمان‌نوازی این مردم غیور را ارج نهاد و بیان داشت: کسی نمی‌تواند دلاورمردی‌های لرستانی‌ها را که سال‌ها، دهه‌ها و قرن‌ها به این کشور در مقاطع حساس خدمت کردند، فراموش کند.
جلیلی در جمع پرشور لرستانی‌ها با تاکید براین که سلیمانی‌ها کشور را گلستان می‌کنند، تصریح کرد: ما امروز در یک دو راهی برای انتخاب هستیم، یک عده می‌گویند مشکلات، ضعف‌ها و آسیب‌هایی هست و با طرح این مشکلات؛ پیشاپیش برای فرار از مسئولیت «ناامیدی» و «نمی‌توانیم» را القا می‌کنند در حالی که اگر بستر برای جوانان فراهم شود تا نقش پرشکوه خود را ایفا کنند، کشور را گلستان خواهند کرد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در گذشته دیدیم برخی گفتند می‌رویم با دو سه قدرتی که بیشترین دشمنی را با ملت ما دارند صحبت می‌کنیم یک‌سری امتیاز می‌دهیم تا شاید مشکلات حل شود، رفتند این کار را کردند و امتیاز هم دادند و حتی طرف مقابل هم ۱۵ بار گفت تعهدات انجام شده است اما فرجام آن راه‌حل این بود که طرف مقابل کلاً زیر تعهدات خود زد و امروز می‌خواهند همان‌ نسخه غلط را که نتیجه‌اش ۸ سال رکود، رشد صفر و منفی، بیکاری و مشکلات جدی بود، برای ملت بپیچند.
جلیلی خاطرنشان کرد: در همین محله‌های محروم گل سفید و علی آباد حضور پیدا کرده‌ام و با جوانان این مناطق نشسته، جلسات متعدد داشته‌ام و دیده‌ام کاری که شاید ۱۰ دستگاه فرهنگی انجام نمی‌دادند، چند جوان به بهترین شکل دنبال کرده‌اند.
وی خطاب به انبوه جمعیت حاضر بیان داشت: فرزندان شما که در سخت‌ترین عرصه‌ها مثل دفاع مقدس آن حماسه‌های بزرگ را ایجاد کردند آیا اگر شرایط برایشان مهیا شود امروز در اقتصاد، کشاورزی، صنعت و معدن و... نمی‌توانند چنین حماسه‌های پرشکوهی را ایجاد کنند؟ حتماً می‌توانند.
جلیلی با بیان اینکه ضعف‌ها را با التماس به فلان قدرت خارجی که هر وقت خواست زیر میز بزند نمی‌توان برطرف کرد، افزود: هر یک از شما جوانان و مردم عزیز می‌توانید یک قدرت بزرگ برای ملت ما تولید کنید، این شعار نیست، من هفته پیش استان کرمان بودم، از روستای قنات ملک کرمان، از عشایر کرمان که سردار سلیمانی را که خار چشم دشمنان شد به این جامعه و امت اسلامی تقدیم کردند. 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این فرزند عشایری همین ملت به گونه‌ای جایگاه پیدا کرد که ابرقدرت‌ها رسماً اعلام کردند که سردار سلیمانی کابوس ماست، دشمن را به لرزه درآورده بود و خار چشم دشمن بود و امروز ملت ما کوچک‌ترین جسارت را به این شهید عزیز برنمی‌تابند.
وی تصریح کرد: در روستاهای لرستان نه تنها باید محرومیت‌ها برطرف شود، بلکه هر روستای لرستان و هر روستای کشور باید تبدیل به یک سلول جهش کشور تبدیل گردد. نورآباد، الشتر و کوهدشت و... می‌توانند علاوه ‌بر ارتقای ظرفیت‌های خود مشکلات کشور را حل کنند، هر یک از این مناطق می‌تواند یک قطب برای یک کار بزرگ اقتصادی و راهبردی شود.
جلیلی با بیان اینکه در لرستان دریایی از فرصت‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: همین بروجرد عزیز، خرم‌آباد و نورآباد، الیگودرز و... مجموعه‌ای از فرصت‌ها هستند که لازم است هیئت دولت ولو چند روز در این استان مستقر شود و برای رسیدن این ظرفیت‌ها به اوج خود برنامه‌ریزی، پیگیری و دنبال کند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ان‌شاءالله با انتخاب شما، ۴ سال آینده یک ایران جهش با ایفای نقش باشکوه هر ایرانی را خواهیم داشت.
 این ملت کمترین جسارت را به سردار شهید برنمی‌تابد
وی با بیان اینکه در همین استان و خرم‌آباد جوانانی داریم که کار ۱۰ دستگاه فرهنگی را انجام می‌دهند، گفت: این جوانان و فرزندان که در سخت‌ترین عرصه‌ها از جمله دفاع مقدس حماسه آفریدند، در حوزه اقتصادی هم می‌توانند حماسه خلق کنند.
 بیکاری جوانان نتیجه رشد صفر درصدی 
و ۸ سال مدیریت ناکارآمد بود
جلیلی با اشاره به اینکه نباید اجازه بدهیم جوانان ما بیکار باشند، خاطرنشان کرد: اگر می‌بینیم جوانان ما بیکار هستند نتیجه رشد صفر درصدی و ۸ سال مدیریت ناکارآمد بود.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر ضعفی وجود دارد نباید با التماس قدرت خارجی برطرف کرد که زیر میز بزند، بلکه باید با قدرت و قوت ضعف‌ها را برطرف کرد.
به گزارش فارس، وی با اشاره به اینکه چرا کارخانه‌ فارسیت دورود که روزی ۱۲۰۰ نفر کارگر داشته با مدیریت غلط در طول هشت سال حالا باید ۴ سرایدار در آن مشغول باشند، گفت: این پذیرفتنی نیست؛ باید کارخانه‌ها در جهت اشتغال احیا شوند و این موضوع را دنبال می‌کنیم.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این موارد را به آقای رئیسی انتقال دادم و وی دستور پیگیری داد، بیان داشت: این دستور و دیگر دستورهای دیگر جهت خدمت به مردم با قدرت و قوت پیگیری و اجرا خواهد شد.
جلیلی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های لرستان اگر لازم باشد هیئت دولت در این شهرها مستقر و ظرفیت‌ها را پیگیری و دنبال کند.
وی با اشاره به اینکه کرمان سرداری را پرورش داد که خار چشمان دشمنان شد و رسما اعتراف کردند که سردار سلیمانی کابوس ما است، تاکید کرد: این ملت کمترین جسارت را به سردار شهید بر نمی‌تابد، دشمن می‌داند که هر ایرانی اگر بخواهد و بستر برایش فراهم شود هزاران سلیمانی‌ جهان را بر آنها تنگ خواهند کرد.
 راه شهید رئیسی با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دولت شهید جمهور ظرف این سه سال مشغول ترمیم خرابکاری‌های ۸ ساله بود، گفت: راه شهید رئیسی با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.
 پزشکیان: برای ایجاد رونق اقتصادی 
دروازه‌های کشور را به روی همه باز می‌کنیم
مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز ظهر سه‌شنبه در جمع کسبه و بازاریان میدان شوش گفت: من معتقدم سفره خودمان و دولت را از سفره مردم جدا نخواهم کرد و با تمام وجود تلاش خواهم کرد که مشکل فقر، بیکاری، تبعیض و بی‌عدالتی را برطرف کنم.
وی با تأکید بر اینکه با پشتوانه مردم عزیز خواهیم توانست بسیاری از مشکلات را حل کنیم، اظهار داشت: ما باید برای اینکه رونق اقتصادی به وجود بیاید و بتوانیم بازار و صنعت‌مان را رشد دهیم، دروازه‌های کشور را به روی همه باز و بستر را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که تاجران، خریداران و فروشندگان ما بتوانند با دنیا ارتباط داشته باشند چراکه نمی‌شود با دست‌های بسته و در درون یک قفس توسعه و اشتغال ایجاد کرد.
پزشکیان با بیان اینکه ما موظفیم صدای کسانی را که شنیده نمی‌شود، بشنویم، اظهار داشت: من آمده‌ام تا جایی که از دستم بر می‌آید صدای مردم و پیگیر مسائل و گرفتاری‌های آنها باشم. به مردم قول می‌دهم که دروغ به آنها نمی‌گویم و با آنها صادق خواهم بود و امیدوارم خدا من را شرمنده مردم نکند و ما خدمتگزار مردم باشیم.