kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱
در مراسم تسلیم استوارنامه سفرای چین، کره جنوبی و قزاقستان به سرپرست ریاست جمهوری

مخبر: روابط ایران و چین تغییرناپذیر است ارتقا و بازسازی روابط با کره‌جنوبی و قزاقستان

 سرپرست نهاد ریاست جمهوری روابط ایران و چین را استراتژیک و مبتنی بر اصول تغییرناپذیر دانست و بر ارتقای همکاری‌های ایران و قزاقستان و بازسازی روابط میان ایران و کره جنوبی تاکید کرد.
 
 
 
 
محمد مخبر، سرپرست نهاد ریاست جمهوری در مراسم تسلیم استوارنامه کشورهای چین، کره جنوبی و قزاقستان با مهم توصیف کردن سند جامع همکاری‌های بلندمدت میان تهران- پکن، پیگیری و اجرای این سند و همچنین تسهیل هر چه بیشتر فعالیت بخش خصوصی در دو کشور را مهم‌ترین دستور کارهای مشترک دو طرف خواند.
روابط ایران و چین استراتژیک 
و مبتنی بر اصول تغییرناپذیر است
وی در مراسم دریافت استوارنامه «زونگ پی وو» سفیر جدید جمهوری خلق چین، روابط جمهوری اسلامی ایران و چین را استراتژیک و مبتنی بر اصول تغییرناپذیر توصیف کرد.
سرپرست ریاست جمهوری  تقویت روابط فیمابین در سال‌های اخیر که با رشد چشمگیر همکاری‌ها به ویژه در بخش انرژی و حمل‌ونقل رو‌به‌رو بوده را نشانه و نماد اهتمام و هم‌افزایی مسئولان عالی دو کشور در برداشتن گام‌های بلند به نفع دو ملت عنوان کرد.
مخبر در ادامه با مهم توصیف کردن سند جامع همکاری‌های بلندمدت میان تهران- پکن، پیگیری و اجرای این سند و همچنین تسهیل هر چه بیشتر فعالیت بخش خصوصی در دو کشور را مهم‌ترین دستور کارهای مشترک دو طرف خواند.
وی همچنین ضمن قدردانی از مواضع راهبردی چین در قبال یکجانبه‌گرایی، از همراهی این کشور در عرصه‌های مختلف بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران از جمله عضویت در پیمان شانگهای تقدیر کرد.
«زونگ پی وو»، سفیر جدید چین نیز در این مراسم روابط جمهوری اسلامی ایران و چین را پویا و در حال پیشرفت عنوان کرد و گفت: چین همواره از منظر راهبردی به روابط با جمهوری اسلامی ایران نگریسته و بدون  اثرپذیری از تغییر و تحولات جهانی توسعه تعاملات با ایران را دنبال می‌کند.
سفیر چین در ادامه توسعه روابط دو کشور را دارای ابعادی گسترده و اهدافی مشخص دانست و با اشاره به علاقه مندی کشورش برای تعمیم و گسترش همکاری با ایران در زمینه انرژی‌های جدید و همچنین تعامل بیشتر در بستر سازمان‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله شانگهای، تلاش برای دستیابی به توفیقات جدید در همکاری‌های فیمابین را از جمله وظایف اصلی خود در این ماموریت عنوان کرد.
آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی 
بستر مناسبی برای بازسازی روابط فیمابین است
مخبر با اشاره به روابط دیرین و دوستانه ایران
و کره‌جنوبی، آزادسازی منابع ارزی جمهوری اسلامی ایران در کره‌جنوبی را بستر مناسبی برای بازسازی روابط دو کشور دانست.
وی در مراسم دریافت استوارنامه «کیم جومپیو» سفیر جدید جمهوری کره جنوبی، با اشاره به روابط دیرین و دوستانه دو کشور، آزادسازی منابع ارزی جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی را بستر مناسبی برای بازسازی روابط فیمابین دانست.
سرپرست ریاست جمهوری همچنین برای سفیر جدید کره جنوبی در مسیر توسعه روابط فیمابین آرزوی موفقیت کرد.
«کیم جومپیو»، سفیر جدید جمهوری کره جنوبی نیز در این دیدار با تسلیت مجدد شهادت رئیسی و همراهانش تصریح کرد: روابط دو کشور بر اساس اعتماد عمیق و دوستی دیرینه بنا شده و امید است بتوانم به عنوان سفیر کره جنوبی کمک مؤثری به پیشرفت همکاری‌های فیمابین بکنم.
راه‌اندازی کریدور شمال- جنوب تاثیر زیادی
 در ارتقای همکاری‌های ایران، قزاقستان 
و دیگر کشورهای منطقه دارد
همچنین مخبر در مراسم تسلیم استوارنامه سفیر قزاقستان، ظرفیت‌های متنوع متقابل به ویژه در عرصه کشاورزی، صنعتی و حمل‌ونقل را بستر بسیار مناسبی برای تعمیق تعاملات ایران و قزاقستان دانست و بر اهمیت و تاثیر قابل ملاحظه راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب در ارتقای سطح همکاری‌ها و مراودات میان دو کشور و نیز دیگر کشورهای منطقه تاکید کرد.
سفیر قزاقستان نیز در این مراسم اظهار داشت: فعال شدن بخش‌های خصوصی دو کشور برای بالفعل شدن ظرفیت‌های متقابل مهم است.
از ظرفیت‌های خود
برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی استفاده کنید
محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری همچنین در مراسم تسلیم استوارنامه سفرای کشورهای ایتالیا، مجارستان، اسپانیا، صربستان، فنلاند و استرالیا از سفرهای این کشورها خواست تا ظرفیت‌های خود را برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی به کار بگیرند.
مخبر با راهبردی توصیف کردن روابط دو کشور، تعاملات فیمابین را مبتنی بر روابطی تمدنی و کهن دانست که در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره دوستانه بوده است.
«پائولا آمادئی»، سفیر جدید جمهوری ایتالیا نیز در این دیدار، ایران و ایتالیا را میراث‌داران تمدنی کهن دانست که بر مبنای روابط تمدنی و تاریخی خود همکاری‌های گسترده فرهنگی را بنا نهاده‌اند.
مخبر در مراسم دریافت استوارنامه آقای «یانی یوهانس راپانا» سفیر جدید جمهوری فنلاند، روابط جمهوری اسلامی ایران و فنلاند را پایدار و بدون تنش توصیف و با اشاره به ظرفیت‌های خوب موجود در دو کشور، بر توسعه و ارتقای روابط به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی تاکید کرد.
«یانی یوهانس راپانا»، سفیر جدید جمهوری فنلاند نیز در این مراسم ضمن ابلاغ مجدد پیام تسلیت رئیس‌جمهور این کشور در پی شهادت آیت‌الله رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و دیگر همراهان آنان، با تاکید بر اهمیت قدمت و پیشینه تاریخی ایران و همچنین نقش اثرگذار جمهوری اسلامی در معادلات بین‌المللی و استقرار صلح جهانی، ‌روابط دو کشور را خوب و سازنده عنوان کرد و گفت‌: تلاش برای تقویت و توسعه ارتباطات و تعاملات میان دو کشور را وظیفه اصلی خود در این ماموریت جدید می‌دانم.
سرپرست ریاست جمهوری از نقش‌آفرینی مثبت صربستان در تقویت صلح و ثبات در منطقه بالکان قدردانی و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از یکپارچگی و تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد.
«دمیر کواچویچ»، سفیر جدید جمهوری صربستان نیز در این دیدار با تسلیت مجدد شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش به دولت و ملت ایران اظهار داشت: روابط دو کشور در دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی و با مدیریت شهید امیرعبداللهیان به خوبی گسترش یافت و امیدوارم این روند همچنان ادامه داشته باشد.
مخبر، سرپرست ریاست جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و استرالیا دارای توانمندی‌ها و امکانات قابل توجهی هستند که اشتراک‌گذاری آنها تامین منافع دو ملت را به همراه خواهد داشت، تلاش سفیر جدید استرالیا برای توسعه و تقویت همکاری‌های فیمابین را خواستار شد.
«ایان مک کنویل»، سفیر جدید استرالیا نیز فقدان رئیس‌جمهور شهید ایران را ضایعه‌ای تاسف‌بار و غم‌انگیز خواند و ضمن تسلیت و ابراز همدردی با دولت و ملت ایران، روابط ‌۵۶ ساله ایران و استرالیا را مملو از مفاهیم مشترک میان دو کشور و دو ملت و زمینه‌ای مناسب برای توسعه و تقویت هر چه بیشتر همکاری‌ها دانست و بر تلاش خود در جهت زمینه‌سازی برای تحقق این هدف مهم تاکید کرد.
سفیر جدید استرالیا در ادامه با بیان اینکه کشورش با نگرانی تحولات منطقه غرب آسیا به ویژه آنچه را در غزه در حال وقوع است، دنبال می‌کند، به حمایت استرالیا از قطعنامه اخیر سازمان ملل در حمایت از حقوق ملت فلسطین اشاره و از نقش محوری و اثرگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای برای استقرار صلح و ثبات و حمایت از مردم فلسطین تجلیل
کرد.
مخبر، سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط با مجارستان مانع و محدودیتی نمی‌بیند، تصریح کرد: روابط سیاسی فیمابین باید با تکیه بر گسترش تعاملات و تبادلات تجاری و اقتصادی پشتیبانی شود که نیازمند تلاش و پیگیری مجدانه مسئولان مربوط در دو کشور است.
«گیو لاپتو»، سفیر مجارستان نیز با اشاره به همکاری‌های خوب دو کشور در بخش علمی و آموزشی، تعمیق پیوندهای فرهنگی میان دو ملت را برای کشورش حائز اهمیت دانست و اطمینان داد در دوره مسئولیت خود در جهت زمینه‌سازی برای توسعه و ارتقای روابط میان دو کشور تلاش خواهد کرد.
«آنتنیو سانچس‌بندیتو گاسپار»، سفیر پادشاهی اسپانیا هم ضمن تجلیل از نقش اساسی و اثرگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازیگری اصلی و مهم در معادلات منطقه‌ای و جهانی و در استقرار صلح و ثبات در منطقه، اطمینان داد که در دوران مسئولیت خود در جهت توسعه همکاری‌های دو کشور به ویژه در بخش اقتصادی و فرهنگی تلاش خواهد کرد.
ابلاغ ماده واحده «تشکیل شورای ملی راهبری 
و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی»
سرپرست ریاست جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ، ماده واحده «تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی» که در جلسه ۹۰۱ مورخ 1403/03/29 شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌ تصویب رسیده بود، برای اجرا ابلاغ شد.
پیام تبریک مخبر به مناسبت قهرمانی تیم ملی تکواندو
در رقابت‌های جهانی کره جنوبی
علاوه‌بر اینها، محمد مخبر در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی تکواندو در رقابت‌های جهانی کره جنوبی برای دومین سال متوالی تصریح کرد: ضمن قدردانی و تشکر صمیمانه از زحمات ورزشکاران شایسته و تلاش‌های مربیان، دست‌اندرکاران و همه زحمت‌کشان این رشته مدال‌آور، این موفقیت ارزشمند را به مردم کشورمان تبریک عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال، استمرار توفیقات تیم ملی و سایر ورزشکاران کوشای کشورمان را مسئلت دارم.
متن پیام او به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درخشش تیم ملی تکواندوی کشورمان و کسب مقتدرانه عنوان قهرمانی جهان برای دومین سال متوالی در رقابت‌های جام جهانی در کشور کره جنوبی، مایه نشاط ملی و افتخاری ارزشمند برای آحاد ملت غیور و قهرمان‌پرور ایران اسلامی است.
اینجانب، ضمن قدردانی و تشکر صمیمانه از زحمات ورزشکاران شایسته و تلاش‌های مربیان، دست‌اندرکاران و همه زحمت‌کشان این رشته مدال‌آور، این موفقیت ارزشمند را به مردم کشورمان تبریک عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال، استمرار توفیقات تیم ملی و سایر ورزشکاران کوشای کشورمان را مسئلت دارم.