kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۲۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: 

حدادعادل حوزه علوم انسانی را احیا کرد

 
 
 
مراسم نکوداشت غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد.
آیین نکوداشت مقام علمی و ادبی غلامعلی حداد عادل استاد فلسفه، ادیب و سیاستمدار با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد‌ هاشمی قائم ‌مقام وزیر فرهنگ، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مصطفی محقق ‌داماد، منوچهرصدوقی‌سها فیلسوف و نظریه‌پرداز، گلعلی بابایی ناشر و شاعر، علی‌اکبر صالحی، قادر آشنا، سیدعلی موسوی‌زاده معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب و چهره‌های سیاسی در تالار وحدت برگزار شد.
وزیر فرهنگ: حدادعادل حوزه علوم انسانی را احیا کرد
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم طی سخنانی تصریح کرد: ابتدای دولت شهید رئیسی در جلسه نکوداشت دکتر حداد عادل شرکت کردم و آنجا گفتم که باید نکوداشتی در شأن شخصیت حداد عادل برگزار کنیم.
وی افزود: در دوره اخیر یکی از کارهایی که در حوزه فرهنگ انجام شد، احیای شأن استادها و بزرگان فرهنگ است.
وزیر فرهنگ گفت: در حوزه کار فرهنگی از ابتدای انقلاب اسلامی، بسیاری از کتاب‌هایی که دانش‌آموزان دهه ۶۰ خواندند؛ یا زیر نظر حداد عادل یا توسط خود او نوشته شده بود.
وی افزود: یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید و همراهانش را گرامی می‌دارم و ان‌شاءالله خداوند مردم را به سمت انتخاب یک رئیس‌جمهور اصلح رهنمون باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با تاسیس شورای تحول در علوم انسانی اتفاق‌های بزرگی رخ داد، گفت: غلامعلی حدادعادل با خدماتی که ارائه کرد، حوزه علوم انسانی را احیا کرد.
وزیر آموزش و پرورش:
حداد یکی از بهترین الگوها برای معلمی است
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: آغاز آشنایی من با حداد عادل به سال ۱۳۹۱ برمی‌گردد. تاسیس بنیاد سعدی شروع شده بود و ایشان بنده را به عنوان معاون انتخاب کردند و طی آن سال‌ها در خدمت ایشان بودم.
وی افزود: من از همه عناوین دکتر حداد عادل، لقب معلم را برای حداد عادل دوست دارم. او یکی از ستارگان عرصه معلمی است. سلوک او معلمانه است. بسیار می‌خواند و کم‌‌گویی می‌کند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: من از حداد آموختم که نوشتن بسیار مهم است و به دلیل این اهمیت، کتاب نگارش به کلاس‌های درس بازگشت.
صحرایی افزود: برای این استاد ارجمند، آرزوی توفیق روزافزون دارم.
سفیر هند: حداد عادل در میان سیاستمداران
و اهالی فرهنگ هند، بسیار محبوب هستند
سفیر هند رودا گورا شرنز تصریح کرد: ایران زمین در هر دوره‌ای معدن انسان‌های جواهر صفت بوده است. در عصر حاضر نیز ایران از مفاخر برجسته‌ای برخوردار است و من بسیار خرسندم که در این آیین نکوداشت حاضر هستم.
وی افزود: استاد هم در میان سیاستمداران و هم در میان اهالی فرهنگ هند، بسیار محبوب هستند. من این فرصت را مغتنم می‌شمارم که از طرف خود و تمام هندیان از ایشان تشکر کنم.
سفیر هند گفت: دکتر حداد عادل نه فقط در ایران به پاسداشت زبان فارسی می‌پردازد بلکه در هند هم پاسداشت زبان فارسی را با جدیت دنبال می‌کند.
سفیر تاجیکستان: 
حداد عادل مبلغ دوستی و مودت
بین تاجیکستان و ایران است
نظام‌الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در ادامه این برنامه مطرح کرد: شرکت در این جلسه باعث افتخار است چون مراسم نکوداشت یک شخصیت برجسته در پاسداری زبان فارسی در منطقه
است.
وی افزود: به عنوان نماینده سیاسی کشور تاجیکستان باید بگویم؛ این استاد مبلغ دوستی و مودت بین تاجیکستان و ایران است. سند روابط دیپلماتیک بین ایران و تاجیکستان ۳۳ سال پیش، توسط دستان حداد عادل تایپ شده بود.
سفیر تاجیکستان تصریح کرد: تلاش استاد بر آن بوده که با فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی زبان فارسی را حفظ کند. حداد عادل وصل‌کننده فرهنگ ملت‌های فارسی است.
حداد عادل: 
با زبان فارسی زنده مانده‌ام
غلامعلی حداد عادل با اشاره به زمانی که در آن به دنیا آمده است، گفت: در آن سال‌ها سه فرهنگ در ایران رواج داشت. بسیاری از حوادث اجتماعی و فرهنگی را می‌توان در نتیجه عوامل همان سال‌ها دانست. از نظر من می‌توان میان فرهنگ ایرانی و اسلامی آشتی و سازگاری برقرار کرد، نگاه من به اسلام، نگاه عقلانی است.
وی ادامه داد: ما اسلام را پذیرفتیم اما ایرانی ماندیم؛ زبان عربی آموختیم و فارسی را حفظ کردیم؛ با اعتقاد به خدا در دلمان آرامش به وجود می‌آید. در طول تاریخ هرگاه فرهنگ اسلامی و ایرانی هم‌افزایی داشتند، کشور ما پیشرفت داشت.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر اهمیت زبان فارسی گفت: با زبان فارسی زنده مانده‌ام و زندگی می‌کنم. ایران هنر و فرهنگ و علم دارد. مسلمانی ایرانی هستم.