kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱

حمایت از ۵ هزار هیئت مذهبی در رویداد فرهنگی «عطر سیب» (اخبار ادبی و هنری)

 
 
حمیدرضا خونویی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری گفت: این رویداد از ۱۴ تا ۲۱ تیر در میدان آئینی امام حسین(ع) برگزار می‌شود. ساعت اجرائی برنامه از ۱۶ تا ۲۲ است. در کنار نمایشگاه ملزومات مورد نیاز شهروندان، روضه‌های خانگی و هیئت‌های مذهبی، رویدادهای فرهنگی مختلفی نیز در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه بیش از پنج‌هزار هیئت در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: تلاش کرده‌ایم امسال فرآیند ثبت‌نام هیئت‌ها و دریافت کارت‌های حمایتی به صورت الکترونیکی انجام شود. امسال با همت سازمان فرهنگی سامانه‌ای طراحی شد و پس از صحت‌سنجی اطلاعات، بیش از ۵هزار هیئت به این رویداد معرفی و سپس کارت‌های بانکی حمایتی توسط بانک شهر آماده شد. قرار است این کارت‌ها به صورت دائمی برای هر سال قابل استفاده باشد. این کارت‌ها در اختیار رؤسای هیئات قرار گرفت و اعتبار ۸میلیون تومانی دارد‌. این فرآیند از دو ماه پیش آغاز شده و تا امروز هیئت‌ها بُن‌کارت‌های خود را دریافت کرده‌اند. اقلام مورد نیاز هیئات و مردم در ۱۱۲ غرفه نمایشگاهی با حضور ۶۰ گروه تولیدکننده تامین و ارائه می‌شود.
خونویی بیان کرد: اواخر اردیبهشت‌ماه فراخوان برای حضور تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داده شد که از بین ۳۰۰ گروه به ۶۰ گروه رسیدیم. غرفه‌ها رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد. شاخص انتخاب تولیدکنندگان هم ایرانی بودن، باکیفیت بودن محصولات و مناسب بودن قیمت ملزومات بود.
خونویی در مورد اعتبارات هم اضافه کرد: در اولین دوره، اعتبار هیئت‌ها ۱۰۰هزار تومان بود. در سال ۱۴۰۰ اعتبار ۵میلیون تومان بوده و از آن به بعد هر سال یک‌میلیون تومان به آن اضافه شده است. اگرچه معتقدیم هزینه بسیار بیشتر است. ما تلاش کردیم از سمت تامین‌کننده‌ها نیز واسطه‌ها را حذف کنیم تا هیئت‌ها و شهروندان نیز بتوانند ارزان‌تر از هر جای شهر کالا و ملزومات‌شان را تهیه کنند.
وی همچنین درخصوص حضور هیئات نوجوانان گفت: در تمام فرهنگسراهای شهر تهران تکیه‌هایی مخصوص نوجوانان راه‌اندازی شده است. تاکنون ۱۱۰ هیئت مخصوص نوجوانان در شهر تهران شناسایی شده که ما ضمن ارائه بسته‌های فرهنگی و مالی، ارتباط مستمری با آنها داریم.
در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی جامه‌دار دبیر رویداد فرهنگی «عطر سیب» گفت: اتفاق ویژه این رویداد افزایش اعتباربخشی به ملزومات هیئت از حیث تعدد و نوآورانه بودن آنهاست. در حوزه‌های پوشاک، لوازم برقی، فضای مجازی هیئت‌ها، بیمه هیئت‌ها و... مواردی در نظر گرفته شده است. 
وی افزود: یک حسینیه دائمی در میدان امام حسین(ع) در نظر گرفتیم که از چایخانه تا مهد کودک برای خانواده‌ها در نظر تعبیه شده تا خانواده‌ها و هیئت‌ها بتوانند با آرامش از فرصت تهیه ملزومات استفاده کنند. الکترونیک شدن فرآیند ارتباط و ثبت‌نام هیئت‌ها امسال کمک می‌کند در سال‌های آینده دقیق‌تر و با کرامت بیشتری در خدمت هیئات باشیم تا شهرداری تهران بتواند بخش کوچکی از وظیفه‌اش را در این خصوص عملی کند.
جامه‌دار در پایان خاطرنشان کرد: امسال تحولی در این رویداد صورت گرفت و آن هم از حیث حضور مسئولین هیئت‌ها و تکریم آنها بود.