kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۰۵
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
پاسخ مستند به یک ادعای بی‌اساس

وزیر نفت: به ۱۷ کشور جهان نفت می‌فروشیم با تخفیف کمتر از انگشتان یک دست

وزیر نفت در پاسخ به ادعای نفتی غلط نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات، گفت: منتقدان مدام تکرار می‌کنند که فقط به چین و آن هم با تخفیف زیاد نفت می‌فروشید. خدا شاهد است که به 17 کشور و با تخفیفی کمتر از انگشتان یک دست، نفت می‌فروشیم.
 
 
 
سرویس اقتصادی- 
 
به گزارش کیهان، جواد اوجی روز گذشته در مراسم رونمایی از بازار بهینه‌سازی و محیط زیست در بورس انرژی ایران و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز، با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های خوبی در سه سال اخیر در صنعت نفت صورت گرفته، گفت: اگر در این صنعت سرمایه‌گذاری‌ نمی‌شد، به ونزوئلایی تبدیل می‌شدیم که تولید نفت 4 میلیون و 800 هزار بشکه‌ای آن به 300 هزار بشکه رسیده بود.
وی افزود: دست‌اندرکاران صنعت نفت به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند. ۸۰۰ تحریم جدید وضع شده است. هر دولتی هم امسال در آمریکا سر کار بیاید، تغییری در فروش نفت ایجاد نخواهد شد.
 جبران کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه
وزیر نفت در پاسخ به ادعای نفتی غلط اصلاح‌طلبان در انتخابات، گفت: منتقدان مدام تکرار می‌کنند که فقط به چین و آن هم با تخفیف زیاد نفت می‌فروشید. خدا شاهد است که به 17 کشور و با تخفیفی کمتر از انگشتان یک دست، نفت می‌فروشیم. کمیته‌ای هفت نفره از نمایندگانی از اطلاعات سپاه، قوه قضائیه، مجلس و غیره وجود دارد که بر فروش نفت طبق مصالح ملت و کشور نظارت می‌کند.
به گفته اوجی امروز ایران به اعتراف رسانه‌های خارجی حتی به اروپا هم صادرات نفت دارد که چون در جنگ اقتصادی هستیم جزئیات آن را بیان نمی‌کنم.
وزیر نفت در پاسخ به مدعیان اصلاح‌طلب که می‌گویند اگر دولت سیزدهم نفت می‌فروشد، پس پول آن کجا می‌رود، گفت: دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ با کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو بود و در هفته‌ها و ماه‌های نخست، سایر وزرا از وزارت نفت می‌خواستند فروش نفت با سرعت افزایش یابد تا کسری بودجه جبران شود. خزانه کشور هم خالی بود. حرکت را برای افزایش تولید و صادرات نفت آغاز کردیم و خدا هم کمک کرد و قیمت نفت افزایش چشمگیری پیدا کرد.
 مثل دولت روحانی
نفتکشی برای ذخیره‌سازی نخریدیم
وی با بیان اینکه تمام مخازن دریا و خشکی در ابتدای دولت سیزدهم پر از میعانات گازی ذخیره شده بود، اظهار کرد: در نشست با سران سه قوه در شهریور ۱۴۰۰ آقای قالیباف گفت شما هم مسیر دولت قبل را می‌روید، اما در پاسخ اعلام کردم مسیر افزایش صادرات را آغاز کرده‌ایم. با وجود مجوز سران سه قوه، یک کشتی نیز به این منظور نخریدیم و از شهریور ۱۴۰۰ تولید میعانات گازی، با مصارف و صادرات همتراز شد. در آن زمان 
۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره شده بود، برخی از این میعانات گازی که سه سال روی آب مانده بود!
اوجی با اشاره به اینکه ۳۰ میلیون بشکه نفت سنگین و فوق‌سنگین در سال 1400 در کشور بدون مشتری مانده بود، گفت: به آمارها نگاه کنید که در ماه‌های آخر دولت دوازدهم فروش نفت تا چه میزان بود. هرچه می‌خواهیم در این زمینه چیزی نگوییم و اطلاعات محرمانه بماند، اجازه نمی‌دهند.
 تولید روزانه ۳ و نیم میلیون بشکه‌ای
وی با یادآوری اینکه در آغاز به‌کار دولت سیزدهم، تولید نفت ایران روزانه دو میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه بود، ادامه داد: به همت کارکنان صنعت نفت، این حجم تولید امسال به روزانه سه میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسیده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تولید نفت در سه سال اخیر ۶۰ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: صادرات نفت از ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۱۳۹۸ به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال ۱۴۰۲ رسید.
اوجی اضافه کرد: همچنین ارزش صادرات نفت و میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران نیز از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید. به عبارت دیگر، در این زمینه رشد سه و نیم برابری داشتیم.
اوجی با اشاره به اینکه طرح‌های قابل قبولی در شورای اقتصاد به ارزش ۳۶ میلیارد دلار در سه سال اخیر در زمینه بهینه‌سازی در همه بخش‌ها مصوب شده است، خاطر نشان کرد: امروز برای نخستین بار سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکان گاز پرداخت می‌شود که این منابع از صرفه‌جویی‌های انجام‌شده به دست آمده است.
وزیر نفت تصریح کرد: ما در جنگ اقتصادی و تحریم‌های تحمیلی هستیم. در این دولت این تحریم‌ها تشدید شده به طوری که بیش از ۸۰۰ تحریم جدید در این سه سال اعمال شده است اما هم افزایش تولید 
۶۰ درصدی و هم صادرات سه برابر شده است.
وی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این صنعت را جذب سرمایه‌گذاری دانست و افزود: سرمایه‌گذاری در دو محور افزایش تولید نفت و گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور برنامه‌ریزی شد.
وزیر نفت اولویت سرمایه‌گذاری را افزایش تولید نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی اعلام کرد و گفت: بهینه‌سازی مصرف انرژی دیگر اولویتی بود که همسو با این موضوع دنبال شد، زیرا قرار نیست هرچه تولید می‌کنیم مصرف شود و تولید به‌دنبال مصرف بدود.
 بهره‌برداری از ۱۵۵ پروژه
با سرمایه‌گذاری ۳۴ میلیارد دلاری
اوجی با تأکید بر اینکه هر دو اولویت یعنی بهینه سازی و سرمایه‌گذاری را در دستور کار داشتیم، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌ها برای افزایش ظرفیت تولید در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت را اولویت‌بندی کردیم تا طرح‌های همسو با افزایش تولید و ایجاد ارزش افزوده در دستور کار قرار 
بگیرند. وی با اشاره به اینکه برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت نفت که برخی از آن‌ها ۱۲ سال حرکت لاک‌پشتی داشتند، بسیج شدیم، ادامه داد: در مجموع انجام ۳۰۰ پروژه نیمه‌تمام و جدید به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید در صنعت نفت در دستور کار قرار گرفت که تا امروز ۱۵۵ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است.
وزیر نفت افزود: البته تکیه ما فقط به تولید نبوده و در بهینه‌سازی مصرف انرژی در همه بخش‌ها شامل حمل‌ونقل، نیروگاه، صنایع و بخش خانگی طرح‌های مطلوبی اجرا شده است. رونمایی امروز نیز نمونه اجرای طرح‌های بهینه‌سازی است، درحالی‌که طرح‌های بهینه‌سازی در دولت‌های قبل هم وجود داشت اما مغفول مانده بود. اوجی در نهایت به بهینه‌سازی رایگان موتورخانه ۴۵۰ مجتمع مسکونی از سوی شرکت ملی گاز هم اشاره و تأکید کرد: در گذشته ابتدا باید طرح‌های صرفه‌جویی اجرا می‌شد و پس از اجرا، از محل آن صرفه‌جویی، سرمایه‌گذاری انجام ‌شده را بازپرداخت می‌کردیم اما در دولت سیزدهم، حساب بهینه‌سازی مصوب و گره‌های اجرای طرح باز شد.