kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۰۴
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
قائم‌مقام وزیر راه در امور مسکن:

ساخت مسکن آماده جهش تاریخی به ۴ میلیون واحد است

 
 
 
قائم‌مقام وزیر راه در امور مسکن گفت: بیش از دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در حال ساخت بوده و این عدد آماده جهش تاریخی تا چهار میلیون واحد تا پایان سال است.
 به گزارش خبرگزاری فارس؛‌هادی عباسی، دیروز در نشست خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد مسکنی دولت سیزدهم اظهار داشت: دولت شهید رئیسی در مسئله مسکن مسئولانه  وارد  شد  ما وزرایی داشتیم که مسئولیتی در حوزه مسکن نمی‌پذیرفتند. مهم‌ترین شاخصه دولت سیزدهم مسئولیت‌پذیری در بخش مسکن است.
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن گفت: ما سه فرصت برای حل کامل مسئله مسکن را باید در اختیار مردم قرار دهیم. نخستین فرصت، دسترسی و توزیع عادلانه زمین است. این مسئله در وزارت راه پیگیری شد و در آستانه یک جهش در تامین زمین هستیم.
عباسی افزود: فرصت دوم در اختیار دادن تسهیلات ساخت مسکن است ما در این بخش قانون جهش تولید مسکن را داشتیم که بانک‌ها آنگونه که باید به ما کمک نکردند. فرصت سوم حذف سود بالاسری و ارزش افزوده مسکن است که این فرصت به طور کامل در وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت.
جهش مسکن‌سازی در دولت سیزدهم
او ادامه داد: ما در دولت سیزدهم ۱۳۰ هزار مسکن مهر را تکمیل کردیم و حدود ۱۱۰ هزار مسکن مهر باقی‌ مانده است. شخص آقای رئیسی در مواجهه با پروژه‌های نیمه‌تمام یک اهتمام ویژه داشتند. همچنین در حال حاضر بیش از دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در حال ساخت است و این عدد آماده جهش تا چهار میلیون واحد مسکونی تا پایان سال است که یک جهش تاریخی به حساب می‌آید.
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن با اشاره به پلکانی شدن قسط‌‌بندی و کاهش نرخ سود بانکی گفت: اگر بتوانیم مسئله تسهیلات ساخت مسکن را حل کنیم جهش در ساخت مسکن رخ خواهد داد. در جلسه هفدهم شورای عالی مسکن افزایش سرمایه بانک مسکن به مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تصویب شد.
عباسی افزود: درخصوص خدمات آب، برق و فاضلاب طرح نهضت ملی مسکن مقرر شد که یک‌سوم هزینه توسط وزارت راه، یک‌سوم توسط وزارت نیرو و یک‌سوم توسط مردم پرداخت شد. آقای محرابیان؛ وزیر نیرو قول داد که هیچ واحد مسکنی افتتاح نشود مگر اینکه خدمات آب، برق و فاضلاب داشته باشد و به این قول خود عمل کرد.
او تاکید کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم تامین زمین برای مسکن صفر شد و ما حتی مکان‌یابی برای طرح نداشتیم. بین سیاست‌گذاری و اثر یک فاصله زمانی است. چرا در ابتدای دولت یازدهم ما افزایش قیمت مسکن نداشتیم، چون پیش از آن در دولت دهم یک انبوه مسکنی ساخته شده بود و اثر آن در دولت بعد مشخص شد.
تحقق رشد اقتصادی 2 درصدی؛ فقط با مسکن‌سازی
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی افزود: اثر ساخت مسکن در دولت سیزدهم شروع شده و در آینده ادامه پیدا خواهد کرد. ما در ستاد وزارت راه برای شش میلیون واحد مسکن برنامه‌ریزی کردیم و برنامه ما سپردن مدیریت پلتفرمی ساخت به خود مردم بود.
عباسی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی باید تکلیف خود را با بانک‌ها معلوم کند. به عنوان یک کارشناس می‌گویم که یا باید اختیار بانک‌ها کاهش پیدا کند یا مسئولیت آن‌ها افزایش پیدا کند. بانک خصوصی از یک اختیار حاکمیتی یعنی خلق پول برخوردار است اما هیچ مسئولیت حاکمیتی را نمی‌پذیرد. او تاکید کرد: برخی مطرح می‌کنند رشد هشت درصدی نشدنی است اما بنده با اتکا به تجربیات می‌گویم که این رشد شدنی است و بخش ساخت مسکن به تنهائی می‌تواند دو درصد از این هشت درصد را به عهده بگیرد.