kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۸۳۵
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳

اعتراف کیف به تلفات سنگین اوکراین زلنسکی آتش‌بس می‌خواهد

 
 
رئیس‌جمهور اوکراین تعداد تلفات نظامیان این کشور در جنگ با روسیه را بالا دانست و گفت: باید در ماه‌های آینده طرحی برای حل‌وفصل مناقشه با روسیه تدوین شود.
رئیس‌جمهور اوکراین در آغاز سومین سال شروع جنگ در اسفندماه گذشته مدعی شده بود که در 2 سال گذشته این کشور تنها 31هزار سرباز خود را از دست داده است. این در حالی است که به گفته «سرگئی شویگو» وزیر دفاع سابق روسیه، اوکراین در این جنگ نزدیک به 500هزار سرباز خود را از دست داده است. زلنسکی در جدیدترین اظهارات خود با تأیید تلفات بالای ارتش در جنگ گفته است که باید راهی برای پایان دادن به جنگ پیدا کنیم. به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با ادعای اینکه کی‌یف به دنبال تداوم جنگ در سال‌های آینده نیست، بر لزوم ارائه طرحی برای پایان‌دادن به جنگ اوکراین و روسیه در ماه‌های آینده تأکید کرد. زلنسکی که برای امضای یک توافقنامه امنیتی با اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده بود، این اظهارات را در روز پنجشنبه در یک نشست خبری مشترک با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا بیان کرد.زلنسکی در این نشست اظهارات کم‌سابقه‌ای را درباره میزان تلفات نیروهای مسلح این کشور در جنگ با روسیه مطرح کرد و گفت: «اوکراین نمی‌خواهد جنگ را طولانی کند. ما نمی‌خواهیم این جنگ چندین سال ادامه داشته باشد. آمار کشته‌ها و مجروحان ما در میدان نبرد بالاست و باید ظرف چند ماه طرحی برای حل‌وفصل مناقشه ارائه کنیم.»
توافق امنیتی 
توافق امنیتی که روز پنجشنبه بین اوکراین و اتحادیه اروپا امضا شد، 
براساس گزارش‌ها قرار است مکمل توافقنامه‌های مشابهی باشد که بین اوکراین و متحدانش در «ادامه دفاع از خود در برابر حمله روسیه» امضا شده است. به گزارش ایسنا این توافق، تعهد اتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین در ۹ زمینه سیاست امنیتی و دفاعی، از جمله تحویل تسلیحات، آموزش نظامی، همکاری در صنعت دفاعی و مین‌زدایی را تقویت می‌کند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این توافقنامه اجازه استفاده از سود حاصل از دارایی‌های مسدودشده روسیه را برای کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین می‌دهد. به گزارش اسکای‌نیوز، همچنین لیتوانی و استونی هم با اوکراین قراردادهای امنیتی امضا کردند و به چندین کشور دیگر پیوستند که تعهد بلندمدتی برای کمک به کی‌یف، از جمله پس از پایان جنگ، ارائه کردند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اوایل ماه جاری پیمان مشابهی را با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده امضا کرد که برای ۱۰ سال آینده اجرا می‌شود.