kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۸۰۱
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۶
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده:

مسئله تعهد به خانواده و پیشگیری از طلاق مورد تأکید رئیس‌جمهور شهید بود

 
 
 
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده‌ گفت: مسئله تعهد به خانواده، پیشگیری از طلاق، انعطاف شغلی و عدالت جنسیتی از جمله مسائل مورد تاکید رئیس‌جمهور شهید
بود.
به گزارش ایرنا، انسیه خزعلی روز پنجشنبه در نشست ارائه گزارش دولت سیزدهم در حوزه زنان و خانواده با حضور متخصصان و فعالان حوزه زنان، اظهار داشت: ۲ سال و ۱۰ ماه گذشت و بر رفع تشریفاتی بودن و ویترینی عمل کردن و رفع غلبه وجهه سیاسی در این معاونت تلاش کردیم.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده‌ با اشاره به اسناد بالادستی که ماموریت‌های زنان را تبیین کرده است، گفت: سند تحول به صورت جدی اجرا شد و هر سه ماه گزارشی از پیشرفت آن ارائه می‌شد و معاونت زنان ۱۹ اقدام را انجام داد و در ۴۵ عنوان دیگر با سایر دستگاه‌ها همکار بود.
به گفته وی بر اساس سند تحول، تاکنون برنامه‌های کوتاه‌مدت پایان یافته و ۷۰ درصد اقدام برنامه‌های میان مدت نیز انجام شده است. در این راه همکاری‌هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، مرکز امور مساجد، تبلیغات اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها وجود داشته است.
خزعلی تصریح کرد: مسئله تعهد به خانواده، پیشگیری از طلاق، انعطاف شغلی و عدالت جنسیتی از جمله مسائل مورد تاکید رئیس‌جمهور شهید بود.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده‌ با اشاره به تهیه اطلس آماری در حیطه‌های مختلف زنان، تاکید کرد: این اطلس جهت برنامه‌ریزی و اطلاعات آماری در حوزه زنان با همکاری دستگاه‌ها تهیه و مرکز رصدی ایجاد شد تا پژوهشگران این حوزه از آخرین آمار و اطلاعات حوزه زنان بهره‌مند شوند.
پیگیری راه‌اندازی مهدکودک‌ها 
و دورکاری بانوان
وی وجود مهدکودک‌ها در ادارات و دورکاری بانوان شاغل دارای فرزند زیر ۶ سال را از دیگر تلاش‌ها در این حوزه برشمرد و با اشاره به تصویب آیین‌نامه مصوب جذب یک درصد بودجه گفت: یکی از مشکلات معاونت حوزه زنان از سال ۹۲ ساختار تشکیلاتی ضعیف و کوچک و بودجه محدود معاونت است؛ پست‌ها به ۴۰ پست تقلیل یافته و بودجه ۳۰ میلیاردی به ۴۰ و امسال این بودجه به ۷۰ میلیارد رسید.
خزعلی ادامه داد: در سفرهای استانی اینکه زنان نمی‌توانستند وام‌های اشتغال دریافت کنند، به عنوان یکی از مشکلات زنان مطرح شد و بر این اساس صندوق ضمانت سرپرست خانوار ایجاد و بانوان از تسهیلات بهره‌مند شدند.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده‌ با بیان اینکه رئیس‌جمهور شهید تاکید داشتند که باید شرایط شغلی را برای همه زنان مردان و جوانان فراهم کنیم، گفت: کسب و کار پایدار خانواده محور با پشتیبانی زنان کارآفرین که زنان سرپرست را تحت پوشش قرار دهند در دستور کار قرار گرفت و از مواد اولیه تا رساندن محصول به بازار را باید در کنار زن سرپرست خانواده بودند. همچنین ایجاد صندوق ضمانت، ایجاد بازارچه‌ها و ایجاد زیرساخت‌های صادرات، قرارداد با کسبی نو برای فروش محصولات از اقدامات معاونت برای رونق کسب و کار خانواده‌ها بود.
به گفته وی، با همکاری بنیاد برکت در استان‌ها اتفاقات خوبی افتاد و همچنین تسهیلات با تلاش‌های صورت گرفته، شاهد افزایش ۲۵ برابری تسهیلات مشاغل خانگی بوده‌ایم.
رشد ۷ برابری تفاهم‌نامه‌ها
و موافقت‌نامه‌های حوزه زنان
خزعلی با اشاره به طرح‌های انجام شده در این دوره، از جمله اجرای طرح‌های هدی، آوای زندگی، طرح محله یار، نیلوفرانه، تاکید کرد: ۱۷۵ تفاهم‌نامه و موافقتنامه در دولت سیزدهم منعقد شد، این در حالی است که در دولت‌های گذشته ۲۴ تفاهم‌نامه بسته می‌شد.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده‌ با اشاره به برگزاری کنگره زنان تاثیرگذار در دولت سیزدهم، اظهار داشت: زنان تاثیرگذار با هدف شناسایی زنان توانمند انجام شد، کسانی که در محدوده خود تأثیرگذاری داشتند شناسایی و چهل هزار نفر ثبت‌نام کردند و امیدواریم این امر در دولت‌های آتی نیز ادامه یابد.
وی، فعالیت پنج سامانه، زندگی و بالندگی، رویداد حریر، خانواده و فرهنگ عامه، همساز برای پیش‌گیری از طلاق و سامانه کلی آمار زنان را از دیگر دستاوردها و عملکرد این دوره از معاونت زنان عنوان کرد.
برگزاری نشست بانوان تاثیرگذار
 با وجود هجمه بین‌المللی علیه بانوان
به گفته خزعلی، در حوزه بین‌الملل به رغم اینکه بیشترین هجمه را داشتیم و تمام رسانه‌ها برای زن زندگی و آزادی بسیج شدند، نخستین نشست بانوان تاثیرگذار برگزار و از صد کشور بانوان در ایران حضور پیدا کردند و بانوان هرکدام سفیری بودند.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده‌ با اشاره به پذیرفتن مسئولیت آیورا، تاکید کرد: آیورا آموزش فن و حرفه به زنان حاشیه اقیانوس هند را برعهده‌ دارد که در این دوره بعد از استرالیا، ایران مسئولیت را برعهده گرفت و بعد از یک سال، بعد از گزارش کاری که ارائه شد، همه کشورها از موفقیت ایران تعجب می‌کردند و مسئولیت را برای دو سال دیگر به ایران سپردند.