kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۷۵۴
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱
16 برنده نوبل اقتصادی:

 پیروزی ترامپ اقتصاد آمریکا و اروپا را تهدید می‌کند

 
 
 
16 نفر از برندگان جایزه نوبل اقتصاد در نامه‌ای به تبعات مُخرب پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر اقتصاد جهانی و داخلی این کشور پرداخته و هشدار داده‌اند سیاست‌های وی به تورم دامن خواهد زد.
کمتر از 5 ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است و مردم این کشور باید از بین بایدن دموکرات و ترامپ جمهوری‌خواه یکی را انتخاب کنند. این کشور با بحران‌های داخلی و خارجی و داخلی متعددی روبه‌رو است و هردوی کاندیداها مدعی هستند که می‌توانند این بحران‌ها را حل کنند. مبارزات انتخاباتی نیز مدت‌هاست که آغاز شده و اولین مناظره انتخاباتی نیز از امروز شروع می‌شود. ترامپ در اظهارات تازه‌ای گفته است: «مرزهای ما مورد تهاجم قرار گرفته‌اند. تورم در حال افزایش است. جرم و جنایت از کنترل خارج شده است. اروپا در آشوب است. خاورمیانه در حال انفجار است. ایران جسور شده است. چین در حال پیشروی است. قتل‌ها در شهر فیلادلفیا به بالاترین سطح خود در شش دهه گذشته رسیده است. سرقت از فروشگاه‌ها در فیلادلفیا نسبت به زمانی که کاخ‌سفید را ترک کردم ۱۳۵درصد افزایش یافته است.» ترامپ با لیست کردن این مسائل نتیجه گرفته است که تنها وی از پس حل آنها برمی‌آید!
ترامپ مدعی شده که تورم را کاهش خواهد داد اما 16 اقتصاددان آمریکایی برنده جایزه نوبل اقتصادی نظر دیگری دارند. آنها بر این باورند که پیروزی وی می‌تواند به افزایش تورم در آمریکا دامن بزند. بر اساس گزارش رویترز این اقتصاددانان روز سه‌شنبه در نامه مشترک خود اعلام کردند که برنامه‌های اقتصادی ترامپ از جمله وعده وی برای افزایش تعرفه بر واردات کالاهای چینی به افزایش قیمت بسیاری از کالاهای مورد استفاده مصرف‌کنندگان آمریکا منجر شده و به تورم دامن می‌زند.
به گزارش ایرنا در این نامه آمده است: «هریک از ما دیدگاه‌های متفاوتی در مورد بخش‌های خاصی از سیاست‌های اقتصادی داریم اما همگی توافق داریم که برنامه اقتصادی جو بایدن از طرح ترامپ بسیار برتر است... ما معتقدیم که دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ تاثیر منفی برای جایگاه آمریکا در اقتصاد جهانی و پیامدی بی‌ثبات‌کننده بر اقتصادی داخلی ایالات‌متحده دارد... بسیاری از آمریکایی‌ها نگران تورم هستند. نگرانی زیادی وجود دارد که ترامپ با بودجه مالی غیرمسئولانه خود به تورم دامن بزند.» «جوزف استیگلیتس» برنده نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۱ و «اگنس دیتون» برنده نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۵ از جمله امضاکنندگان شناخته‌شده و مطرح این نامه هستند.
بر اساس این گزارش ترامپ وعده داده است که در صورت بازگشت به قدرت تعرفه بر واردات کالاهای چینی را تا ۶۰درصد افزایش دهد. اقتصاددانان می‌گویند که این تصمیم هزینه کالاها را در آمریکا افزایش می‌دهد. هرچند در ۲ سال گذشته تورم کاهش یافته است اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مصرف‌کنندگان آمریکا همچنان از هزینه‌های بالای مواد غذایی، سوخت و سایر کالاها ناراضی هستند. آمریکا بحران بدهی نیز دارد. هفته گذشته نشریه انگلیسی دیلی‌میل با اشاره به تبعات ویرانگر 36تریلیون دلاری بدهی آمریکا نوشته بود: «بحران بدهی می‌تواند آمریکا را زودتر از زمانی که انتظا می‌رفت به زیر بکشد... برتری چند صدساله آمریکا در جهان می‌تواند زودتر از حد انتظار به پایان برسد زیرا به احتمال زیاد کشورهای آسیایی به شکل فزاینده‌ای می‌توانند به این روند پایان دهند.»
حمایت بایدن از همجنس‌بازان
خبر دیگر از آمریکا این که جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور دیروز اعلام کرد که با عفو نظامیانی که طبق قانون «منع همجنس‌گرایی در نیروهای مسلح» در دهه‌های گذشته محکوم شده‌اند، یک «اشتباه تاریخی» را اصلاح ‌می‌کند. به گزارش فارس وی در حمایت از همجنس‌بازی در ارتش این کشور گفت که این دسته از نظامیان را که مورد «بی‌عدالتی» واقع شده‌ و در گذشته محکوم شده‌اند، عفو می‌کند تا با این اقدام اطمینان حاصل کند که «فرهنگ نیروهای مسلح آمریکا منعکس‌کننده ارزش‌هایی است که ایالات‌متحده را به یک کشور استثنایی تبدیل می‌کند». یک مقام ارشد آمریکایی گفت که هزاران نفر ممکن است مشمول شرایط این عفو باشند و می‌توانند با اصلاح سوابق خود، مزایایی را که از آن محروم شده بودند، دریافت کنند. بر اساس این گزارش آمریکا تا سال 1994 پرسنل همجنس‌باز را از خدمت در ارتش منع کرد تا این که سیاست «نپرس، نگو» اجرائی شد و بر اساس آن پرسنل دارای انحرافات جنسی از افشای آن منع بودند تا اخراج نشوند که در سال 2011، این سیاست لغو شد. در سپتامبر 2023 (شهریور 1402) وزارت دفاع آمریکا از بازنگری برای شناسایی کهنه‌سربازانی که به این خاطر اخراج شده‌ بودند، خبر داد تا سوابق نظامی این افراد اصلاح شود.