kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۴
تحریم حریف پیشرفت کشور نشد

اضافه شدن ۹۰ فروند هواپیما به چرخه پروازی بدون برجام و FATF در دولت سیزدهم

 
 
 
سرویس اقتصادی -
طراحی و ساخت دو هزار قطعه مورد نیاز صنعت هوائی در کشور به همراه اضافه شدن ۹۰ فروند هواپیما به چرخه پروازی کشور از اقدامات دولت سیزدهم با وجود انبوهی از تحریم‌ها بود.
به گزارش کیهان، دولت سیزدهم از طریق راهبردهای سه‌گانه از جمله «ساخت هواپیما»، «خرید هواپیمای دست دوم» و «بازگرداندن پرنده‌های زمینگیر» به خط پروازی، درصدد جبران کمبود صندلی پرواز و به تعادل رساندن عرضه و تقاضا در بخش حمل‌ونقل هوائی بخصوص ناوگان مسافری برآمد.
در زمان شروع به کار دولت سیزدهم، دوره انتظار خرید بلیت هواپیما حتی تا ۳۰ روز هم افزایش پیدا کرده و امکان پاسخگویی به تقاضای سفر هوائی به صورت روزانه و حتی هفتگی کاهش یافته بود.
سازمان هواپیمایی همان زمان اعلام کرد که برای افزایش تعداد صندلی پرواز منتظر احیای برجام نمی‌ماند و افزایش ناوگان را از چند مسیر دیگر ادامه می‌دهد.
دولت برنامه خرید هواپیماهای دست دوم را با هدف تقویت ناوگان ایرلاین‌ها در دستور کار دارد و مذاکرات برای افزایش خرید در دستور کار است.
«محمد محمدی‌بخش» رئیس سازمان هواپیمایی دیماه 1401 درباره برنامه دولت برای توسعه ناوگان هوائی گفت: هم‌اکنون تعداد صندلی‌های پروازی تا ۴۰ درصد افزایش یافته و تعداد هواپیماهای عملیاتی به ۱۷۵ فروند هواپیمای رسیده است.
وی افزود: «افزایش ناوگان» استراتژی دولت سیزدهم است و این مهم را از دو راه خرید هواپیمای دست‌دوم و اورهال هواپیماهای زمینگیر پیگیری می‌کند تا دو برابر و نیم شدن تقاضای سفر را پاسخ دهد.
بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، سال 1401 تعداد ۱۰۰ فروند هواپیمای زمینگیر شناسایی شده است که دولت در نظر دارد تا برنامه اورهال مجدداً این پرنده‌ها را در دستور قرار دهد و وارد چرخه پروازی کند.
به گزارش ایرنا، طبق سیاستگذاری وزارت راه و شهرسازی در انتهای دولت سیزدهم نسبت به آغاز شروع کار دولت، ظرفیت ناوگان هوائی کشور دو برابر خواهد رسید. رئیس سازمان هواپیمایی کشور اسفند 1402 هم اظهار داشت: نهضت تعمیر قطعه به وجود آمد که با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و حضور مؤثر شرکت‌های هواپیمایی و تعمیراتی موضوع تاب‌آوری به حد قابل قبولی رسید تا جایی که اکنون به مرزی رسیده‌ایم که دیگر هیچ هواپیما و موتوری برای تعمیر به خارج از کشور ارسال نمی‌شود. محمدی بخش از طراحی و ساخت دو هزار قطعه مورد نیاز صنعت هوائی در کشور خبر داد و گفت: ۹۰ فروند هواپیما طی دو سال گذشته و در دولت سیزدهم به چرخه پروازی کشور اضافه شد.
وی افزود: برنامه‌ صنعت هوائی مبتنی‌ بر راهبردهایی است که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده و سعی کردیم آنچه در حوزه فرودگاهی و حوزه حمل‌ونقل محقق شده در برنامه هفتم از جمله استفاده از ظرفیت‌های اقلیم و ایران‌راه یا جاده ابریشم لحاظ شود.
محمدی بخش تصریح کرد: افزایش ناوگان با دو راهبرد داخلی و دو راهبرد خارجی مواجه است. راهبرد خارجی خرید هواپیمای دست‌دوم و موضوع دیگر نوسازی ناوگان است.
 واردات هواپیماهای با کاربرد ویژه
اردیبهشت امسال «جعفر یازرلو»، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری هم با بیان اینکه از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان سال گذشته، ۶۶ فروند هواپیما در تایپ‌های مختلف وارد کشور شد که عمده آنها را هواپیماهای بزرگ تشکیل می‌دهد، گفت: همچنین در این مدت هفت فروند هواپیمای سبک با کاربری‌های آموزشی، حمل اعضای حیاتی بدن بیماران مرگ مغزی و غیره وارد شد.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان‌کرد: در مدت یاد شده پنج فروند هلی‌کوپتر نیز وارد کشور شد؛ بر این اساس مجموع واردات هواپیماهای بزرگ، آموزشی و هلی‌کوپتر به ۷۸ دستگاه رسید.
دولت روحانی با برجام نتوانست صنعت هوائی را از زمین بلند کند و حاصل آن همه هیاهو تنها به نمایش رسانه‌ای خرید بیش از 100 هواپیما ختم شد اما نهایتا تعدادی هواپیمای ملخی وارد شد. با این حال دولت شهید رئیسی طی سه سال موفق شد بدون برجام و FATF بخشی از عقب‌ماندگی صنعت هوائی کشور در دوره روحانی را جبران کند.