kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۶۹۶
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷

گردابی به اسم «پایان‌نامه فروشــی»!

 
 
شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با مصوبه‌ای بازار داغ مافیای کنکور را تا حدود زیادی کساد کرد و حالا دانشجویان کشورمان در انتظار راه‌حل مسئولان برای مقابله با مافیای پایان‌نامه نویسی هستند که سال‌ها بر پژوهش کشور سایه انداخته است.
«در نوشتن پایان‌نامه‌ام، استاد راهنما آن‌قدر ان قلت آورد که مجبور شدم پایان‌نامه بخرم؛ این معضل پایان‌نامه مسئله امروز و دیروز نیست و سال‌های سال است که با قیمت‌های مختلف از پایان‌نامه نویسی کسب درآمد می‌کنند و کسی هم بساطشان را جمع نمی‌کند.»
این‌ها را می‌گوید و با لحنی عصبانی ادامه می‌دهد: اگر همین امروز بگویند پایان نامه حذف شده و دیگر الزامی برای ارائه پایان نامه نیست چه کسانی ناراحت می‌شوند و اعتراض می‌کنند؟ مسلم است که فقط صدای مافیای پایان‌نامه نویسی در می‌آید که حتی گاهی با برخی اساتید دانشگاه هم ارتباط می‌گیرند.
او یک دانشجوی کارشناسی ارشد است و می‌گوید که سرقت‌های علمی هم زیرمجموعه سرقت به حساب می‌آید اما به خیابان انقلاب تهران که می‌روی در و دیوار پر از تبلیغات رنگارنگ و سیاه و سفید از پایان‌نامه فروشی است، پای جاعلان و نويسندگان اين گونه تحقيقات به شهرستان‌های كوچك هم باز شده است، حتی دکان‌های نقلی زیرپله‌ای تبدیل به شرکت خرید و فروش پایان‌نامه شده‌اند.
این دانشجوی کشورمان می‌گوید که وقتی می‌توان مبلغی هزینه‌کرد و يك مقاله جهانی علمی به ثبت رساند چرا بايد ساعت‌ها و ماه‌ها تحقيق كرد و با پژوهش بسيار، مقاله‌ای جمع‌وجور كرد و مدت‌ها به اميد انتظار چاپ و انتشار آن نشست؟ در حالی‌که با مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بازار داغ مافیای کنکور تا حدود زیادی کساد شد، دانشجویان کشورمان در انتظار راه‌حل مسئولان برای مقابله با مافیای پایان‌نامه نویسی هستند که سال‌ها بر پژوهش کشور سایه انداخته است.
عضو سابق شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید که معیارهایی که برای فارغ‌التحصیل شدن دانشجویان و امتیازات سالانه اساتید بر مبنای مقاله محوری است روند را بر هم زده است، من سال‌ها در شورایعالی انقلاب فرهنگی فریاد زدم که این معیارها علم کشور را نابود می‌کند، فشاری که به دانشجو وارد می‌شود روند را بر هم زده است.
به گفته وی، فردی بهترین اختراع‌ها را دارد اما به دلیل اینکه مقاله ندارد امتیاز نمی‌گیرد، دانشجوی نخبه برای اینکه سریع‌تر به نتیجه برسد یک موضوع ساده را انتخاب می‌کند، اساتید هم برای امتیاز سالانه به دانشجو فشار می‌آورند و راه‌حل این است که باید از افراد کاردان استفاده کرده و معیارها را درست کنند.
این مشکلات در حالی است که به گفته کارشناسان از هر 100 پایان‌نامه کمتر از 10 موردش به درد کشور می‌خورد، در این باره معاون پژوهشی وزیر علوم می‌گوید که برای موضوعات تحقیقات پژوهشگران اعم از پایان‌نا‌مه، رساله دکتری و پسادکتری بر اساس نیاز جامعه و صنعت امتیاز‌های تشویقی خوبی در نظر گرفته می‌شود.
به نقل از فارس؛ به گفته نامبرده، آیین‌نامه پژوهانه و آیین‌نامه تشویقی برای این پایان‌های مبتنی بر رفع نیاز جامعه توسط وزارت علوم ابلاغ و در نظر گرفته شده است.اما این مسئله مشکل پایان‌نامه فروشی را رفع نمی‌کند، وزیر علوم هم در این باره معتقد است که پیگیری مراکز فروش مقاله و پایان‌نامه در سطح شهر وظیفه وزارت علوم نیست. او می‌گوید که پایان‌نامه‌نویسی به‌ جای دیگران چه از سوی استادان و چه از سوی دانشجویان کاملاً تخلف است و سال‌های گذشته در این باره آیین‌نامه‌ای از سوی وزارت علوم تنظیم و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که براین اساس تمام دانشگاه‌ها مکلف شدند با موضوع تخلف در پایان‌نامه برخورد کنند.