kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۶۹۱
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۳

اخبار ویژه

 
 
از سوی ترامپ تحقیر شدند اما همان را فاکتور می‌کنند!
روزنامه هم میهن می‌گوید نگران دولت دوم ترامپ باشید، نه دولت سوم روحانی(!)
روزنامه هم میهن که از نامزد اصلاح‌طلبان حمایت می‌کند، از قول سردبیر خود و درباره نقش سیاست خارجی در انتخابات نوشت: «این حوزه مهم و کلیدی است و بیش از ‌آنکه نگران دولت سوم روحانی باشیم، کل کشور و نه ‌فقط اصولگرایان باید نگران دولت دوم ترامپ باشند. دوستان برای زدن روحانی، ترامپ را تطهیر می‌کنند. رویکرد گفتمانی جریان اصلاح‌طلب مبتنی بر دموکراسی در خانه و تنش‌زدایی و صلح در جهان است. این مسئله را آقایان ‌هاشمی، خاتمی، ‌معین و حسن روحانی مورد تأکید قرار داده‌اند و امروز پزشکیان هم همین را می‌گوید. مانیفست پزشکیان هم مبتنی بر رابطه متوازن در منطقه و با شرق و غرب است. توجه کنید که امروز چینی‌ها می‌خواهند به آقای زاکانی اتوبوس بدهند آن‌هم با پول خودمان از ترس تحریم‌ها زیر قرارداد زدند، مطلبی که در سرمقاله روزنامه همشهری در آن زمان بود. شما می‌گفتید، تحریم‌ها ناشی از بی‌عرضگی روحانی است برای آوردن چند دستگاه اتوبوس از این می‌هراسید که آمریکا از موضوع مطلع نشود و مانع از کار شوند اگر نظام به این نتیجه رسیده باشد که با توجه به خطر خیلی شدید بازگشت ترامپ،‌ فارغ از اینکه چه کسی وارد کاخ سفید شود، باید مذاکره کرد که شواهد هم حاکی از همین رویکرد است، باید بدانند که جلیلی نمی‌تواند چنین کاری کند. او در سال ۱۳۹۱ هم مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات عمان در همین حوزه شد. پزشکیان با در کنار داشتن ظریف می‌تواند این اقدام را انجام دهد اما جلیلی زمانی که دبیر شورایعالی امنیت ملی بود، کاری نکرد و تنها باعث شد که تعدادی قطعنامه علیه ما صادر شود.»
این اظهارات ادامه سخنان ظریف از زاویه مخالف است که در گفت‌و‌گوی تلویزیونی در کنار مسعود پزشکیان گفته بود: «بایدن وقتی آمد پیچ را شل کرد و باعث شد آقایان نفت بفروشند؛ بگذارید ترامپ بیاید تا ببینید».
بازی «از پیش باخته» افراطیون مدعی اصلاحات با کارت ترامپ و بایدن، در حالی است که روحانی 8-9 ماه با بایدن همدوره بود اما نتوانست مانند دولت شهید رئیسی، صادرات نفت را احیا کند و این افزایش در حالی اتفاق افتاد که دولت بایدن 600 تحریم دیگر بر 1700 تحریم انباشته شده در دوره روحانی افزوده بود.
ظریف و برخی عناصر همسو مانند روحانی در حالی دوباره پالس احتیاج به مذاکره با آمریکا را می‌فرستند که همین رویکرد التماسی در سال 1392 موجب نابودی قدرت چانه زنی، پیش از آغاز مذاکرات شد و توافق پر خسارت برجام را رقم زد. همان زمان (۱۹ مهر ۱۳۹۲) با اشاره به این ادبیات التماسی نوشت: «ارزیابی غرب از وضعیت کنونی دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. بر پایه این جمع‌بندی، صبوری خریدار، وضعیت فروشنده را دشوارتر و قیمت فروش را کمتر خواهد کرد. پیشنهاد سقف زمانی ۳ ماهه از سوی روحانی برای انجام معامله قطعی با غرب، نشانه وضعیت اضطراری او است که در ژنو در هیئت فروشنده ظاهر خواهد شد».
نکته بعدی این است که ترامپ -همان کسی که بهانه سوژه‌برداری مبتذل ظریف و هم میهن و... شده، یک بار با زبان توهین و تحقیر واکنش نشان داده است. ترامپ پس از آن که مطمئن شد روحانی به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تضمین داده (که حتی در صورت خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، یک‌تنه به اجرای تعهدات خود ادامه دهد) از توافق خارج شد و فشار را برای تسلیم ایران حداکثری کرد. در این میان روحانی که به اروپا چند روز و سپس چند هفته فرصت جبران داده بود، واکنش درخور را بیش از دو سال به تأخیر انداخت و در مذاکرات با تروئیکای اروپایی، با وعده‌های مبتذل‌تر از برجام و در عین حال عملی نشده مانند راه‌اندازی کانال اس پی وی و اینستکس (مبادله محدود نفت در ازای غذا و دارو) تحقیر شد. دولت ترامپ پس از دیدن این همه انفعال، جرئت کرد که حتی شهید سلیمانی را هم ترور کند و با این همه دید که برخی دولتمردان ایرانی می‌گویند نباید جنایت آمریکا را تلافی کرد.
در چنین شرایطی، ترامپ توئیتی تحقیر‌آمیز زد که پاسخ امروز ظریف و نظائر اوست. ترامپ به بهانه مصاحبه پنجم بهمن‌ماه 1398 ظریف با نشریه آلمانی اشپیگل، چنین وانمود کرد که ظریف خواستار مذاکره با آمریکا شده است. ترامپ آن روز در توئیتر نوشت: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی!»
شهریور 1399 (هشت ماه پس از این موضع توهین‌آمیز ترامپ) نشریه صدا 
(به سردبیری سردبیر امروز هم میهن)، با اشاره به تصویر گفت‌و‌گوی تحقیر‌آمیز ترامپ با رئیس‌جمهور صربستان نوشت: «از نگاه منتقدان، عکسی که ترامپ از مذاکره‌‌کننده می‌ پسندد، این است: همچون برّه‌ای در مذبح و برده‌‌ای در مسلخ. آيا اقداماتي از این جنس را بايد مايه شرمساري دانست؟ فرض كنيم سياستمدار صرب همچون متهمي در اتاق بازجويي و حتي يك برده در مقابل همتاي آمريكايي خود نشسته؛ اگر منافع صربستان چنين اقتضايي كند، بايد این اقدام را تمسخر كرد يا عقلانيتي سياسي 
خواند؟»!
چهار سال پس از آن ادبیات حقارت بار، سردبیر روزنامه زنجیره‌ای هم میهن، منطق خودخواسته گدایی از ترامپ را به رویکرد آینده نظام نسبت می‌دهد و این در حالی است که نظام سالهاست از آن رویکرد التماسی غربگرایان نسبت به آمریکا و غرب عبور کرده است.
در این میان باید از آقای ظریف و تیم روزنامه هم میهن پرسید شما که آن‌گونه مورد تحقیر دولت‌های اوباما و ترامپ و بایدن (و تروئیکای اروپایی) قرار گرفتید و همکاران شما گفتند حتی یک قطره نفت هم نمی‌توانند بفروشند، چرا تحقیر خودتان را برای مردم و نظام فاکتور می‌کنید و می‌گویید صبر کنید تا ترامپ بیاید! ترامپ بیاید یا نیاند، شخص شما نشان داده‌اید که به فلج روحی/ شخصیتی مبتلا هستید و نمی‌توانید از عهده هماوردی با قدرت‌های زورگو 
برآیید.
 
نرخ تورم سه‌رقمی نشد بلکه نصف شد
روزنامه زنجیره‌ای به جای این که تیتر بزند دولت سیزدهم موفق شده نرخ تورم را به شکل چشمگیری کاهش دهد، نوشت: تورم در محدوده 31درصدي ماندگار شد.
اعتماد در گزارشی با همین مضمون نوشت: «اولين تصوير مركز آمار از تورم خرداد 1403 نشان مي‌دهد كه سطح تورم ماهانه نسبت به ارديبهشت‌ماه تغييري نكرده و نزديك به 3درصد باقي مانده است. اين در حالي است كه تورم نقطه به نقطه افزايش يافته است. اين شاخص در حالي كه تا انتهاي سال قبل كاهشي بوده، از ابتداي امسال روند صعودي در پيش گرفته است. تورم سالانه نيز نسبت به ارديبهشت اُفت كرده و به كمتر از 36.5درصد رسيده است.
تورم نقطه به نقطه پس از روند كاهشي در سال ۱۴۰۲، از ابتداي سال جاري در محدوده ۳۱درصد ماندگار شده و بر اساس جديدترين گزارش مركز آمار در خردادماه برابر ۳۱.۹درصد اعلام شد.
تفاوت مهم داده‌هاي تورم خرداد با ماه‌هاي قبل، به تغيير جهت تورم كالاها برمي‌گردد. در حالي كه در ماه‌هاي گذشته روند كاهشي تورم كالاها، منجر به كاهش تورم نقطه به نقطه كل شده بود، اين متغير در خردادماه با افزايش ۲.۲درصدي نسبت به ماه قبل برابر ۲۵.۲درصد اعلام شد. تورم خدمات با كاهش اندك نسبت به ماه‌هاي قبل برابر ۴۱درصد گزارش شده است؛ مهم‌ترين بخش تورم خدمات يعني اجاره هم با كاهش ۰.۵واحد درصدي نسبت به ماه قبل، برابر ۴۲.۵درصد است.
تثبيت تورم ماهانه روي كانال 2.8درصد؛ تورم ماهانه يك نسبت قيمتي است كه نشان مي‌دهد هزينه خريد يك سبد مشخص از كالا و خدمات توسط خانوارها در هر ماه چند درصد نسبت به ماه قبل تغيير كرده است. اگر اين نرخ مثبت باشد، نشان مي‌دهد كه قيمت‌ها نسبت به ماه قبل افزايش يافته و اگر منفي باشد حكايت از كاهش قيمت‌ها دارد. همچنين، زماني كه گفته مي‌شود نرخ تورم كاهشي شده يعني قيمت‌ها با سرعت كمتري نسبت به ماه قبل افزايش يافته در حالي كه تورم افزايشي حاكي از افزايش قيمت‌ها با سرعت بيشتري نسبت به ماه قبل است.
اين نرخ در خرداد امسال مانند ارديبهشت‌ماه براي كل كشور 2.8درصد اعلام شده در حالي كه در فروردين‌ماه 2.6درصد بوده است. 
تورم نقطه به نقطه نیز از 31درصد در ارديبهشت، به 31.9درصد در خرداد رسيده است. در فروردين‌ماه نيز تورم نقطه به نقطه 30.9درصد برآورد شده است. بنابراين از ابتداي امسال، يك روند صعودي در تورم نقطه به نقطه ايجاد شده است. بالاترين تورم نقطه به نقطه در ميان كل اقلام مصرفي سبد خانوار، به گروه «مسكن» تعلق دارد. در مقابل، تورم سالانه كاهش يافته و از 37درصد در ارديبهشت‌ماه به 36.1درصد رسيده است. اين نرخ، كمترين تورم سالانه اعلام شده از سوي مركز آمار از بهمن 99 تاكنون است.
نرخ تورم سالانه كشور در خردادماه ۱۴۰۳ برابر ۳۶.۱درصد است كه دامنه تغييرات آن براي دهك‌هاي مختلف هزينه‌اي از ۳۲.۰درصد براي دهك اول، تا ۳۷.۲درصد براي دهك دهم است. بر اين اساس فاصله تورمي دهك‌ها در اين ماه به ۵.۲ واحد درصد رسيد كه نسبت به ماه قبل (۵.۶ واحد درصد) ۰.۴ واحد درصد كاهش داشته است.»
مانور روزنامه اعتماد درباره ماندن نرخ تورم در کانال 30درصد در حالی است که این روزنامه به دو واقعیت مهم اشاره نمی‌کند. نخست این که نرخ تورم در پایان دولت روحانی تا حوالی 60درصد هم صعود کرد و یک رکورد منفی را به ثبت رساند. نکته دوم این که تیتر اول روزنامه اعتماد خرداد 1401 «ایران در آستانه سه‌رقمی» بود. روزنامه زنجیره‌ای چند ماه پس از پایان دولت روحانی و مبتنی بر میراث تورمی بر جا مانده، از قول 61 کارشناس اقصادی که در انتخابات 92 و 96 حامی روحانی بودند، پیش‌بینی کرده بود که تورم به زودی به بالای 100درصد صعود کند.
بدین ترتیب گزارش اخیر روزنامه اعتماد، با زبان بی‌زبانی می‌گوید دولت شهید رئیسی موفق شده نرخ تورمی را که 60درصد بود و پیش‌بینی می‌شد به بالای 100درصد صعود کند، به یک‌دوم سال 1400 و یک‌سوم پیش‌بینی سال 1401 کاهش دهد.