kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵

مهمانی 10 کیلومتری جشن غدیر با حضور باشکوه محبان امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد

 
 
 
دیروز راهپیمایی 10 کیلومتری عید سعید غدیر با حضور تماشایی و گسترده مردم در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار شد.
مردم ایران اسلامی همزمان با دیگر مردم جهان تشیع عید سعید غدیر، بزرگ‌ترین عید شیعیان و عید ولایت و امامت را با حضور در هیئت‌ها، مساجد و حسینیه‌ها و همچنین بقاع متبرکه جشن گرفتند.
توزیع غذای نذری، اطعام نیازمندان، تهیه و تقسیم بسته‌های معیشتی، برگزاری جشن‌های کیلومتری خودجوش مردمی، آذین‌بندی شهر، جشن تلبس طلاب مدارس علمیه، بازسازی واقعه غدیر، اجرای رزمایش‌های کمک‌های مؤمنانه، برگزاری کاروان پیاده‌روی بزرگ «غدیر تا ظهور» و مولودی‌خوانی بخش‌هایی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در سراسر کشور است. امسال در دهه ولایت و امامت در فاصله زمانی عید قربان تا عید غدیرخم، جشن کیلومتری مهمونی غدیر در موکب‌های فرهنگی- مذهبی توسط ستادهای مردمی در ۲۹ استان و ۳۱۹ شهر کشور برگزار شده است.
بنابر آمار موجود، از تاریخ ۲۸ خرداد تا پنجم تیرماه در موکب‌های استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، فارس، کرمان، یزد، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، همدان، اصفهان، سمنان، قم، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، گلستان، گیلان، کهکیلویه و بویراحمد، کردستان، قزوین، مرکزی، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، زنجان و لرستان جشن کیلومتری غدیر برپا شده است. بنابر این آمار، طی این ایام تاکنون ۴۸۸ کیلومتر مهمونی غدیر در سراسر کشور برپا و ۱۷ هزار دیگ غذای نذری بارگذاری و توزیع شده است.
به گزارش مهر، راهپیمایی غدیر دیگر جزئی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ عمومی کشور شده است به مانند رسوم دیگر نظیر راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی. قبل از این مهمانی‌های کیلومتری، 
هر مسجدی، هیئتی، خانواده‌هایی یا حتی افرادی برای این عید بزرگ به صورت پراکنده جشن می‌گرفتند و شیرینی و شربت توزیع می‌کردند، اما امسال سومین سال است که با همدلی و کنار هم جمع شدن، جلوه‌ای از ابهت و اجتماع عظیمی از شیعیان را به رخ جهانیان می‌کشند.
نکته قابل توجه این است که این عید را حتی غیرشیعیان نیز بزرگ می‌پندارند و آنها نیز با حضور در این مهمانی، مهمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام
می‌شوند.
در تهران، دیروز همزمان با عید غدیر راهپیمایی
10 کیلومتری با حضور تماشایی و گسترده مردم برگزار شد. از ساعت‌ها پیش از شروع رسمی جشن، مردم به مسیر آمده بودند و همچنان نیز به جمعیت افزوده می‌شد.
به گزارش تسنیم، نصب 211 ایستگاه شهربازی‌ رایگان و 100 استیج نقالی و سرودخوانی، 26 ایستگاه نورافشانی، 20 چایخانه، نصب ایستگاه‌های جمع‌آوری اسباب‌بازی‌ها، 22 سیاه‌چادر اقوام و 300 موکب فرهنگی با حضور 10 کشور جهان، 600 گروه سرود به همراه با حضور والدین با کودکانشان و نیز حضور و ارائه خدمات مختلف پذیرایی، خدمات فرهنگی و خدمات درمانی و... از جمله برنامه‌های این راهپیمایی بود.
مراسم نمادین خطبه‌خوانی غدیر نیز در میدان فردوسی برگزار شد. پرواز هزاران بادکنک رنگی در میدان انقلاب حال و هوای مراسم مهمانی غدیر را برای شهروندان مهیج و شادتر کرد.
پسر حمید نوری: 
پدرم هم در این مراسم شرکت کرد
فرزند حمید نوری، زندانی ایرانی تازه آزاد شده از زندان سوئد در مسیر مهمونی ۱۰ کیلومتری به خبرنگار مهر گفت: امروز بهترین روز زندگی من پس از حضور پدرم در ایران است و پدرم هم در این مراسم شرکت کرد و این برای ما یک رؤیا بود. گفتنی است، سال گذشته در جشن غدیر تهران شاهد حدود
4 میلیون جمعیت، 54 هزار خادم موکب، کمک نقدیِ 434 هزار نفر بانی، اهدای 100 هزار اسباب بازی از سوی کودکان تهران به کودکان مناطق محروم و
1300 موکب مردمی در قالب 1600 غرفه بودیم.