kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۶۶۹
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵
با حضور مخبر صورت گرفت

بهره‌برداری از ۱۷ پروژه نفت، پالایش و پتروشیمی

 
 
 
 
سرپرست ریاست جمهوری از 17 پروژه نفتی که مورد تاکید رئیس‌جمهور شهید بود، تحت عنوان نام «یادگار ابراهیم» افتتاح کرد.
محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در برنامه افتتاح طرح‌ها تحت‌عنوان «یادگار ابراهیم»، در آیین افتتاح ۱۷ طرح بزرگ وزارت نفت با بیان اینکه امروز همه خلأ وجودی رئیس‌جمهور شهید را با همه وجود همه حس می‌کنیم، تصریح ‌کرد: در آغاز فعالیت دولت مردمی کشور در ابعاد مختلف وضعیت بسیار سختی داشت و در همه ابعاد اداره کشور با مشکل مواجه بودیم.
  نگاه کلان شهید رئیسی
 به اداره کشور و پرهیز از ورود به مسائل حاشیه‌ای
وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم شهید رئیسی نگاه کلان به اداره کشور و پرهیز از ورود به مسائل حاشیه‌ای بود، افزود: برخی دولت‌ها در گذشته اصل کارشان پرداختن به حاشیه‌ها بود تا متن و هنوز هم همان مسیر را دنبال می‌کنند، اما رئیس‌جمهور شهید هیچ‌گاه دچار حاشیه نشد و به‌درستی به تشخیص مسائل و تلاش برای حل آنها پرداخت.
سرپرست ریاست جمهوری اظهار داشت: در حدود ۴ ماه ابتدائی فعالیت دولت ما به‌دنبال رسیدن به نقطه و سطحی از ثبات بودیم که بشود برای آینده برنامه‌ریزی کرد. ما کشور را در وضعیتی تحویل گرفته بودیم که پول برای پرداخت حقوق کارمندان دولت نبود و وضعیت در عرصه‌های مختلف به همین منوال بود.
 شهید رئیسی منافع کشور را 
به روابط با فقط چند کشورها پیوند نمی‌زد
مخبر با اشاره به اینکه شهید رئیسی در همه ابعاد از جمله در عرصه دیپلماسی نگاه کلان داشت و نگاه وی صرفاً معطوف به چند کشور نبود و منافع کشور را به روابط با این کشورها پیوند نزده بود، خاطرنشان کرد: ایشان با تلاش و با تکیه‌بر نگاه کلان و تشخیص صحیح ظرفیت‌های کشور در عرصه دیپلماسی را احیا کرد و علاوه‌بر سامان دادن روابط با کشورهای منطقه، سطح تعاملات با کشورهای مناطق دیگر جهان از شرق آسیا تا آفریقا و آمریکای لاتین را نیز ارتقا بخشید و از این طریق سطح امنیت کشور را نیز بالا برد. وی اضافه‌کرد: دستاوردهای دولت مردمی در عرصه دیپلماسی باعث شد دیگر این‌گونه نباشد که یک یا دو کشور دنبال این باشند که ببینند موضع ایران چیست، بلکه بخش عظیمی از کشورها با جمهوری اسلامی ایران همسو و همراه شدند و این به پیشبرد راهبردهای سیاست خارجی کشور کمک زیادی کرد.
  همچنان گرفتار ناترازی در تأمین انرژی هستیم
سرپرست ریاست جمهوری یکی از مسائل مهم مورد توجه شهید رئیسی و دولت سیزدهم در آغاز فعالیت را تمرکز بر روی مسئله انرژی عنوان کرد و گفت: اساساً انرژی یکی از تکیه‌گاه‌های اصلی هر فعالیت اقتصادی است و توسعه پایدار در هیچ کشوری بدون تأمین پایدار انرژی ممکن نیست. انصافاً در این دولت کار بسیار بزرگی در وزارت نفت صورت گرفت چرا که از یک‌سو در فروش نفت و بازگرداندن درآمدهای آن مشکل داشتیم و از سوی دیگر در بخش‌های مختلف این صنعت سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت نگرفته بود و در تولید هم دچار مشکل شده‌ بودیم. 
مخبر با بیان اینکه با همه اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم همچنان ناترازی‌ها به‌طور کامل مرتفع نشده است، افزود: ایران در میان دارندگان ذخایر گاز رتبه دوم و در میان دارندگان ذخایر نفت کشور سوم جهان است، اما به‌دلیل عدم توجه و سرمایه‌گذاری لازم در بخش‌های مختلف صنعت نفت در تولید دچار مشکل شده‌ بودیم. امروز برخی کشورها که ذخایر کمتری از ما دارند درآمدهای بالای ۱۰۰ میلیارد دلار از نفت و گاز دارند، اما در ایران با وجود اقدامات صورت گرفته برای افزایش ظرفیت‌های تولید، همچنان گرفتار ناترازی در تأمین انرژی هستیم.
وی تصریح ‌کرد: در این دولت یکی از کارهای بسیار مهم تمرکز روی وزارت نفت آن هم با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی بود. از شخص وزیر نفت تا بقیه دست‌اندرکاران صنعت نفت کشور با اعتماد به نفس، دلسوزی، توکل، توسل و بهره‌گیری از متخصصین داخلی بسیج شدند تا کارهای بزرگی را در این صنعت رقم بزنند؛ چنان‌که انتقال سکوی فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی یکی از کارهای محیرالعقول عرصه فنی - مهندسی بود که با تکیه‌بر توانمندی‌های داخلی انجام شد.
سرپرست ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به محدودیت‌های شدید فروش نفت تا قبل از دولت سیزدهم، تصریح کرد: امروز در این بخش از فروش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به بیش از ۲ میلیون بشکه رسیده و ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که هیچ اقدامی از سوی غربی‌ها در میزان فروش نفت ما اثر ندارد.
  تحقق فروش ۴ میلیون بشکه به‌زودی
مخبر در ادامه تکمیل ۱۵۵ طرح نیمه‌تمام نفتی در دولت مردمی را از جمله دستاوردها و موفقیت‌های این وزارتخانه در بخش نفت، گاز و پتروشیمی با هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق و همچنین با مدیریت جهادی مهندس اوجی (وزیر نفت) عنوان کرد و اظهار داشت: از جمله هدف‌گذاری‌های مهم صورت گرفته در این وزارتخانه که منابع مالی آن نیز تأمین شده افزایش تولید نفت کشور به ۴ میلیون بشکه است که به زودی محقق خواهد شد.
 ۳۵۰ محور تفاهم و ۱۲۰ قرارداد بین‌المللی 
در دوره شهید رئیسی
وی در ادامه با اشاره به نقش و تأثیر دیپلماسی و ارتباط گسترده شهید رئیسی در دسترسی کشور به منابع و درآمدهای نفتی، گفت: رئیس‌جمهور شهید در دیدارها و سفرهای خارجی خود ۵۷۰ محور مسائل را با سران کشورهای مختلف به مذاکره گذاشت که از این تعداد ۳۵۰ محور به سطح تفاهم رسیده و قریب ۱۲۰ مورد نیز به قرارداد تبدیل شده است.
  مشارکت حداکثری در انتخابات 
ضامن امنیت و استقلال کشور است
همچنین محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری همزمان با عید سعید غدیر، در حاشیه حضور در یکی از مساجد تهران، در سخنان کوتاهی ضمن تبریک عید سعید غدیر، شهید رئیسی را پیرو حقیقی مکتب امیرالمؤمنین‌(ع) معرفی کرد و افزود: رئیس‌جمهور شهید بر اساس آموزه‌های دینی، خدمت به خلق را در مسیر بندگی و جلب رضای حق تعالی می‌دانست و در این راه سر از پا نمی‌شناخت، تا آنجا که جان خود را هم تقدیم محبوب کرد.
مخبر با بیان اینکه ثبات کنونی در کشور و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آستانه چهلم شهادت آیت‌الله رئیسی نشان از توانمندی‌های نظام مقدس اسلامی و به برکت نعمت بی‌بدیل ولایت فقیه است، افزود: همگان باید برای مشارکت حداکثری که خواست رهبر معظم انقلاب و ضامن امنیت و استقلال کشور است، تلاش کنند. سرپرست ریاست جمهوری با اینکه منطقه و فضای بین‌الملل در شرایط خاص و حساسی قرار دارد و همین مسئله اهمیت مشارکت حداکثری را مضاعف می‌کند، افزود: انتخاب فرد اصلحی که شایسته خدمتگزاری به مردم عزیز ایران باشد، وظیفه خطیر ما در این شرایط است.
  مخبر با خانواده سردار شهید سید مهدی موسوی دیدار کرد
محمد مخبر در این دیدار ضمن تبریک عید بزرگ غدیر، با اشاره به روحیه مردمی و دوری از تشریفات شهید آیت‌الله رئیسی گفت: حفاظت از رئیس‌جمهوری که روش مدیریتی او میدانی و علاقه‌مند مردم و حضور در اجتماعات مردمی بدون زوائد حفاظتی و تشریفاتی بود، به فردی نیاز داشت که خودش نیز روحیه مردمی، ایثارگری و مواجهه با شرایط سخت و پیش‌بینی نشده را داشته باشد و حقا و حقیقتا شهید موسوی به کمال واجد این ویژگی‌ها بود.
وی افزود: شهید رئیسی بسیار پرکار بود، برای خدمت به مردم و کشور شب و روز نمی‌شناخت و چنان‌که بارها دیده بودیم وقتی در میان مردم حضور می‌یافت، قائل به ملاحظات امنیتی و حفاظتی نبود، لذا محافظت از چنین شخصیتی خود نیازمند روحیه اخلاص و پرکاری بود که شهید موسوی و نیروهایش با دلدادگی به شهید آیت‌الله رئیسی پا به پای ایشان در ماموریت‌ها حضور می‌یافتند.
سرپرست ریاست جمهوری اظهار داشت: صرف حضور یافتن بی‌واسطه و بدون تشریفات در میان مردم، نیازمند روحیه و منش خاصی است که هر فرد و به‌خصوص هر مسئولی از آن بهره‌مند نیست، اما شهید موسوی در این مسیر کاملا با شهید رئیسی همپا و همراه بود و همین همراهی، صحنه‌ها و موقعیت‌هایی خلق کرد که در مناسبات و تعاملات مسئولان ارشد با مردم در هیچ کشور دیگری نظائر آن وجود ندارد.