kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۶۶۵
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵
آمار 116 میلیارد دلاری سال 1402 نشان داد

تجارت خارجی بدون نفت در دولت سیزدهم ۵۷ درصد بیشتر ازدولت روحانی

 
 
 
به گفته رئیس کل گمرگ، تجارت غیر نفتی ایران از حدود ۷۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ با ۵۷ درصد افزایش به حدود ۱۱۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ در سال ۱۳۹۹، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنانی نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۱۳ میلیون و‌ ۱۸۹ هزار تن و به ارزش ۳۴ میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار بوده است.
همچنین میزان واردات کشور در سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۳ میلیو‌ن و ۷۳۰ هزار تن و به ارزش ۳۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار بوده است.
‌در سال ۱۴۰۰، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۲۲ میلیون و ۴۱۷ هزار تن و به ارزش ۴۸ میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۹، افزایش هشت و سه دهم درصدی در وزن و 39 و یک دهم درصدی در ارزش داشته است.
همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایش 22 و یک دهم درصدی در وزن و افزایش 36 و دو دهم درصدی در ارزش در مقایسه با سال ۱۳۹۹، به ۴۱ میلیون و ۱۹۳ هزار تن و ۵۲ میلیارد و ۹۹۶ میلیون دلار رسیده است.
در سال ۱۴۰۱ هم میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۲۴ میلیون و ۲۵۲ هزار تن و به ارزش ۵۴ میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، افزایش ۱.۱ درصدی در وزن و 11 درصدی در ارزش دلاری داشته است.
 میزان واردات کشور در این مدت، با کاهش 9 و سه دهم درصدی در وزن و افزایش 13 و هشت دهم درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با سال ۱۴۰۰‌، به ارقام ۳۷ میلیون و ۳۸۵ هزار تن و ۶۰ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار رسیده است.
صادرات کشور در سال ۱۴۰۲ بدون احتساب صادرات برق، نفت، خدمات فنی و مهندسی و تجارت چمدانی حدود ۴۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده و واردات کشور در سال گذشته (با احتساب یک میلیارد و 900 میلیون دلاری شمش طلای استاندارد) به ۶۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و وزن واردات در این سال حدود ۳۹ میلیون تن بوده است.
 بنابراین به گفته محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران حجم تجارت خارجی کشور بدون نفت از حدود ۷۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ و در دولت دوازدهم روحانی با ۵۷ درصد افزایش به حدود ۱۱۶ میلیون دلار در سال گذشته رسید.