kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۶۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
علاوه ‌بر ارز نیمایی و سایر یارانه‌ها انجام می‌شود

پرداخت سالانه 25 هزار میلیارد تومان  یارانه سوخت دولت به شرکت‌های هواپیمایی

 
 
 
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حکم دیوان عدالت اداری برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، تصریح کرد: دولت، علاوه‌بر ارز نیمایی و سایر یارانه‌ها، سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال یارانه سوخت هواپیما می‌دهد.
به گزارش ایسنا سید کمال‌ هادیانفر درخصوص افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی در روزهای اخیر گفت: دولت چه در قالب شورای‌عالی هواپیمایی کشوری یا ستاد تنظیم بازار یا شورای‌عالی هماهنگی ترابری هیچ مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما نداشته است.  او افزود: با این حال برخی شرکت‌های هواپیمایی به واسطه رأی صادره آذرماه ۱۴۰۲ دیوان عدالت اداری که کلیه اختیارات دولت را از نرخ‌گذاری و کنترل قیمت بلیت هواپیما سلب می‌کند اقدام به افزایش قیمت بلیت‌ها کرده‌اند. در ۲۶ خردادماه سال جاری دیوان عدالت اداری با رد درخواست وزارت راه و شهرسازی برای توقف این رأی، آن را لازم‌الاجرا اعلام کرد و همین مسئله موجب افزایش نرخ برخی پروازهای داخلی شد.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی درخصوص نحوه نرخ‌گذاری بلیت هواپیما پیش ‌از این توضیح داد: مراجع نرخ‌گذاری از قبیل شورای‌عالی هواپیمایی کشور و شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند که از طریق تدوین و ارائه بسته‌های حمایتی و یارانه‌های دولتی نظیر سوخت و قطعات یدکی، حداکثر حمایت‌های لازم از شرکت‌های خصوصی فعال به عمل آید تا از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری شود که هم سودی معقول برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد شود و هم کنترل قیمت‌ها، با رویکرد تنظیم بازار و اطمینان بخشی از رعایت حقوق شهروندی محقق شود.
مخالفت همگانی با رأی دیوان عدالت
هادیانفر درخصوص نگرانی‌های موجود درباره افزایش نرخ پروازهای داخلی نیز اظهار کرد: دولت و مجلس و به خصوص وزارت راه و شهرسازی نگران تضییع حقوق مردم در این زمینه هستند چرا که طی روزهای گذشته و پس از لازم‌الاجرا شدن رأی مذکور، شاهد افزایش شدید قیمت‌ها در برخی مسیرها بوده‌ایم و نمی‌توان سقفی هم برای این افزایش قیمت‌ها متصور شد.
او تصریح کرد: در مذاکرات مربوط به تعیین سازوکارهای تعیین قیمت بلیت، به قیمت یک ساعت پرواز به ازای یک صندلی در کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای اشاره می‌شود در حالی که نمایندگان بخش خصوصی در دادنامه منجر به صدور رأی فوق، به شرایطی نظیر سوخت ارزان کشور که به ازای هر لیتر ۶۰۰ تومان است که در این شرایط سخت توسط دولت تأمین و در اختیار شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای سفرهای داخلی و خارجی قرار می‌دهند و سایر بسته‌های حمایتی به نرخ ارز نیمایی و سایر یارانه‌ها که بدین شکل به آنها پرداخت می‌شود و مزیت‌های دیگری که دولت در اختیارشان قرار می‌دهد اشاره‌ای ندارند.
به گفته معاون حمل ‌و نقل وزیر راه و شهرسازی، با یک حساب سرانگشتی، می‌توان دریافت که سالانه حداقل ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه یارانه سوخت از سوی دولت به همین شرکت‌ها پرداخت می‌شود در حالی که شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای خارجی مشمول نرخ‌گذاری نیستند اما از همین سوخت یارانه‌ای استفاده می‌کنند که این مسئله سود سرشاری برایشان دارد.
 استناد دیوان به احکام برنامه پنجم توسعه!
همچنین مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی در رابطه با حکم جدید دیوان عدالت اداری مبنی بر سلب اختیار از وزارت راه در قیمت‌گذاری بلیت هواپیما گفت: متأسفانه اتفاق تلخی که در روزهای گذشته رخ داده است دیوان عدالت اداری با استناد به احکام برنامه پنجم توسعه[!] رأی را صادر کرده که بر اساس آن از وزارت راه برای قیمت‌گذاری بلیت هواپیما سلب اختیار شده و از رئیس قوه قضائیه و سرپرست ریاست‌ جمهوری درخواست کرده‌ایم که درخصوص توقف این حکم تمهیدات لازم در نظر گرفته شود. خواهش می‌کنیم در اولین جلسه شورای سران، ترتیبی اتخاذ شود تا سازمان تعزیرات بتواند کارش را انجام دهد.
او افزود: ما امروز برنامه ششم توسعه را هم پشت سر گذاشته‌ایم و در سال ابتدائی برنامه هفتم توسعه هستیم و استناد به احکام برنامه پنجم توسعه در شرایط فعلی که در برنامه هفتم هستیم دور از انتظار است. وقتی که تقاضا با عرضه ناسازگار است دولت باید با نرخ‌گذاری، بازار را کنترل کند. در غیر این صورت مشکلات متعددی بر مردم تحمیل خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: متأسفانه با این حکم جدید دیوان عدالت، شاهد رشد بسیار بالایی در قیمت بلیت هواپیما هستیم، ما نمی‌توانیم به مردم ظلم کنیم چرا که وظیفه دولت ایجاد مکانیزم قیمت‌گذاری مناسب برای ایجاد تعادل در قیمت است.
دولت پاسخگوست یا دیوان؟
گفتنی است، در حالی که همه ارکان دولت در تلاش هستند نرخ تورم را پایین بیاورند با رأی دیوان عدالت اداری، بلیت هواپیما بسیار گران شده که دولت باید پاسخگوی این گرانی باشد! این در حالی است که دولت سیزدهم با وجود تحریم‌ها، چندین فروند هواپیما وارد کرد تا مردم سفر راحت‌تری در ایران پهناور، داشته باشند اما اکنون این هواپیماها و یارانه‌ها با یک رأی عجیب، به کام منافع چند نفر به عنوان صاحبان و شرکای ایرلاین‌ها ریخته شده است. 
دولت قبل که همه چیز را به امید برجام رها کرده بود هیچ تمهید مؤثری برای نوسازی ناوگان هوائی نداشت و کوه ادعاهای عباس آخوندی، موش زایید و چند فروند هواپیمای ملخی وارد و ظرف مدت کوتاهی زمینگیر شد. اما حالا تلاش‌های دولت سیزدهم با برخی تصمیم‌های غیرقابل توجیه در خارج از دولت، هدر داده می‌شود.
جهش 5 برابری قیمت بلیت با رأی دیوان
آزادسازی نرخ بلیت هواپیما آذرماه سال 94 با دستور وزیر راه  و شهرسازی وقت اجرائی شد. 24 ساعت پس از دستور عباس آخوندی برای آزادسازی قیمت بلیت 170 مسیر داخلی، قیمت‌ها دچار تلاطم شدیدی شد. به‌عنوان مثال قیمت بلیت 95 هزار تومانی تهران-مشهد به بیش از 400 هزار تومان افزایش یافت؛ این یعنی افزایش 320 درصدی.
طی روزهای اخیر نیز و بلافاصله پس از رسانه‌ای شدن رأی دیوان عدالت اداری، قیمت یک میلیون و 400 هزار تومانی بلیت تهران-مشهد به بیش از پنج میلیون تومان و در برخی موارد به بیش از هفت میلیون تومان افزایش یافته است.
احکام عجیب دیوان عدالت
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اخیراً شاهد دو رأی دیوان عدالت اداری در راستای آزادسازی قیمت‌ها در حوزه روغن و بلیت هواپیما بوده‌ایم حال آنکه در هر دو این موارد از خدمات دولتی با نرخ پایین استفاده می‌شود.
مجوز رفع ممنوعیت صادرات روغن خوراکی به استناد رأی دیوان عدالت اداری صادر شده و امکان صادرات این کالا در گمرکات اجرائی فراهم شده است. این در حالی است که هم اکنون برخی کالاها از جمله روغن به منظور جلوگیری از افزایش شدید هزینه کالاهای اساسی با ارز 28 هزار و 500 تومانی وارد کشور می‌شود.