kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۶۴۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۱
گزارش خبری تحلیلی کیهان

محورهای مقاومت به جنگ میان اسرائیل و لبنان چگونه واکنش نشان می‌دهند؟

گروه‌های مقاومت از دبیرکل گروه مقاومت «کتائب سیدالشهداء» و دبیرکل «عصائب اهل‌الحق» عراق تا رئیس پارلمان لبنان و رئیس جنبش «أمل» همه رژیم آپارتاید اسرائیل را تهدید کرده‌اند که در صورت حمله به لبنان و حزب‌الله، مستقیما وارد جنگ با رژیم صهیونیستی خواهند شد.
 
 
سرویس خارجی-
 
طی روزهای اخیر رژیم صهیونیستی تهدیدهای خود را برای حمله به لبنان افزایش داده است و این در حالی است که آمریکا و مسئولان بین‌المللی نسبت به گسترش درگیری‌ها در مرزهای لبنان و رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهند. اما حزب‌الله لبنان بی‌توجه به تهدیدات، به حملات خود با هدف متوقف کردن صهیونیست‌ها در غزه همچنان ادامه می‌دهد.
از فاصله صفر با شما می‌جنگیم
«ابوآلا الولائی»، دبیرکل «کتائب سیدالشهداء» در عراق است. او پیامی را بامداد روز سه‌شنبه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر و تاکید کرد: «مانع جغرافیایی که مقاومت اسلامی عراق برای شرکت در نبرد طوفان‌الاقصی و درهم‌کوبیدن مواضع دشمن صهیونیستی با فاصله بیش از 800 کیلومتر با آن مواجه است، در صورت حماقت رژیم صهیونیستی و آغاز جنگ در لبنان از بین خواهد رفت و نبرد آن موقع از فاصله صفر خواهد بود.» او در ادامه به این هم اشاره کرد که مقاومت در صورت وقوع جنگ در لبنان، از انواع تسلیحات نظامی زرادخانه خود استفاده خواهد کرد و اهداف را با دقت بالایی هدف قرار خواهد داد.
منافع آمریکا را هدف می‌گیریم
به گزارش ایسنا، «قیس الخزعلی» دبیرکل «عصائب اهل‌الحق» عراق نیز این‌گونه به تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان واکنش نشان داد: «بعد از گذشت تقریبا ۹ ماه از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه ما شاهد فشار واقعی برای توقف قتل و ویرانی نیستیم. موضع عراق درباره حوادث غزه یک موضع واضح است؛ چه در سطح مرجعیت و چه در سطح دولت و چه در سطح گروه‌های مقاومت و ملت عراق...گزارش‌هایی فاش شده است که نشان می‌دهد رژیم غاصب صهیونیستی قصد دارد عملیات خود را علیه لبنان و مبارزان حزب‌الله گسترش دهد. در صورتی که آمریکا به حمایت از این رژیم غاصب ادامه بدهد و به لبنان و حزب‌الله حمله‌ای صورت بگیرد تمام منافع آمریکا در منطقه و عراق را هدف قرار می‌دهیم.»
در کنار حزب‌الله می‌جنگیم
«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان و رئیس جنبش «أمل» نیز با بیان اینکه: «من بسیار نگران شرایط کنونی هستم. ما در یک مرحله حساس و یک ماه سرنوشت‌ساز و وضعیتی ناآرام هستیم. ما با آموس هوکشتاین فرستاده آمریکا به لبنان دیدار کردیم و منتظر جواب وی بعد از سفرش به تل‌آویو بودیم اما این اتفاق نیفتاد و این دلیلی برای عدم اطمینان از طرح آمریکا برای آرام کردن اوضاع در مرزها است... اگر اسرائیل حمله‌ زمینی به خاک لبنان انجام دهد، ما در کمین آن و در خط‌مقدم و در میدان در کنار حزب‌الله خواهیم بود.» به تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان واکنش نشان داد.
ایران وارد جنگ می‌شود؟
رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا که بارها به توان بالای حزب‌الله لبنان اعتراف کرده و نسبت به تبعات ورود به جنگ علیه لبنان برای رژیم اسرائیل، هشدار داده است نیز گفت که «هرگونه حمله اسرائیل به لبنان می‌تواند خطر وقوع یک جنگ گسترده‌تر را افزایش دهد.» «چارلز براون» حتی گفت که این جنگ ممکن است ایران و گروه‌های مسلح متحد آن را هم درگیر کند. البته براون هیچ پیش‌بینی برای اقدامات احتمالی رژیم‌صهیونیستی در آینده و بعد از هر نوع جنگ احتمالی نداشت. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با طرح ادعاهایی علیه ایران، مدعی شد این رژیم در حال حاضر در هفت جبهه از جمله عراق در حال جنگ است.
چه کسی گفته دنبال جنگ با حزب‌الله هستیم؟
از آن‌سو اما مشاوران ارشد نتانیاهو به کاخ‌سفید گفته‌اند که نتانیاهو واقعا به دنبال جنگ با حزب‌الله لبنان نیست و دنبال راه‌حل دیپلماتیک است. براساس گزارش آکسیوس، یک مقام آمریکایی گفت که مشاوران بایدن گفته‌اند که روی راه‌حل دیپلماتیک کار می‌کنند. رویترز نیز نوشت که مشاور امنیت ملی رژیم اسرائیل روز سه‌شنبه گفت: «اسرائیل هفته‌های آتی را صرف حل مناقشه با حزب‌الله لبنان خواهد کرد و راه‌حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد.» همچنين وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با گفتن این که گسترش تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان برای منطقه فاجعه‌بار خواهد بود، بر لزوم آتش‌بس در جنگ غزه تاکید کرد. همچنین یک منبع صهیونیست در این‌باره به شبکه اسکای‌نیوز عربی گفت: ما می‌دانیم که جنگ با حزب‌الله به معنای توسعه آن در سطح منطقه است... ما می‌دانیم که حزب‌الله قدرت نظامی بسیار بالایی دارد و تاکنون بخش بزرگ این قدرت رونمایی نشده است. 
واکنش متفاوت حزب‌الله!
در این سوی ماجرا، روزنامه عبری با اشاره به اینکه حزب‌الله لبنان تغییر تاکتیک داده است، این سؤال را مطرح کرده است که «دبیرکل حزب‌الله لبنان در فکر چیست و هدف از این تغییر تاکتیک چه می‌تواند باشد؟» معاریو با اشاره به تغییر تاکتیک حزب‌الله لبنان نوشت، از بعدازظهر روز شنبه حزب‌الله در پاسخ به حملات ارتش رژیم صهیونیستی از پاسخ مستقیم خودداری کرده است و این جای تعجب دارد زیرا البقاع منطقه استراتژیک حزب‌الله محسوب می‌شود و پیش از این با آتشباری شدید علیه کوه مرون، شهر صفد و یا خطوط‌مقدم در شهر الجلیل، همواره پاسخ حملات رژیم صهیونیستی را می‌داد... حزب‌الله لبنان چندین پهپاد به عمق فلسطین اشغالی رو‌به‌روی سواحل شهرک «کریات یام» بر فراز کارخانه رافائل در الجلیل سفلی و نیز شهرک «بیت هلیل» شلیک کرده است. همچنین چندین موشک ضد زرهی را به سمت شهرک المطله شلیک کرده و همزمان با پنج پهپاد به یک اردوگاه ارتش رژیم صهیونیستی در دشت الحوله حمله کرد که در این حادثه یک سرباز به شدت مجروح شد.» معاریو در پایان نتیجه گرفت: «سؤالی که اکنون رهبری منطقه شمال را به خود مشغول کرده این است که در ذهن «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله و رهبری این جنبش چه می‌گذرد؟ آیا حزب‌الله به دنبال ترور یک مقام ارشد در لبنان و ادامه سیاست ترور توسط ارتش اسرائیل، برای یک عملیات دردناک در منطقه آماده می‌شود؟ یا شاید قصد دارد از مرزها فراتر رفته و اسرائیل را به چالش بکشد؟ یا...»
حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات جدیدی را علیه مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی به انجام رسانده است. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از غزه و در پاسخ به تجاوز اشغالگران به جنوب لبنان ساختمان‌های مورد استفاده نظامیان صهیونیست در شهرک اشغالی المناره در شمال فلسطین اشغالی را با سلاح‌های مناسب هدف قرار داده است. آوید ازولای از مقامات محلی در شمال فلسطین اشغالی و شهرک المطله به اثرات حملات مقاومت اسلامی لبنان اذعان کرد. وی افزود: بر اثر حملات حزب‌الله ۴۰درصد از منازل شهرک المطله آسیب دیده است. ۲۰۰ منزل طی هشت ماه گذشته به علت حملات حزب‌الله لبنان به آتش کشیده شده است. این مقام محلی صهیونیست از نبود هیچ افقی در شمال خبر داد و گفت: ما اعتمادی به کابینه نداریم زیرا رئیس آن بنیامین نتانیاهو مسبب اوضاع است. از سوی دیگر یسرائیل زیو، رئیس سابق دایره عملیات ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفت: ورود به جنگ با لبنان در بدترین زمان ممکن اسرائیل است. همزمان ایلان لوتان مسئول سابق شاباک رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرد که شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی خالی از سکنه هستند و المطله نابود شده و کریات شمونا و المناره نیز چنین وضعیتی دارند.
جشن غدیر روی عرشه کشتی اسرائیل
خبر دیگر از یمن است. یمنی‌ها روی کشتی غنیمت گرفته‌شده اسرائیلی، به استقبال عید غدیر رفتند. همچنین رهبر انصارالله یمن روز دوشنبه به مناسبت عید غدیر خم تاکید کرد، آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال تحمیل سیاست‌های خود بر مسلمانان هستند. «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن در این سخنرانی گفت: عید غدیر خم برای تحکیم آگاهی و اعتقاد به ولایت خداوند متعال و کفر به ظالم است و این یکی از مهم‌ترین اصول ایمان است. وی با بیان اینکه مردم در عصر حاضر نیازمند درک اصل ولایت هستند که امت را حفظ و آن را از ولایت طاغوت مصون می‌دارد، افزود: یا باید ولایت خدا را بپذیریم یا جایگزین آن که آمریکای ظالم و متحدانش در این دوران هستند. الحوثی تصریح کرد: آمریکا به دنبال تحمیل امر خود بر مسلمانان است و خود را در مقام امر‌کننده و نهی‌کننده قرار داده است و سیاست‌هایش را دیکته می‌کند. آمریکا در امور داخلی امت اسلامی در همه زمینه‌ها مداخله می‌کند و تلاش دارد در کنار رژیم صهیونیستی و لابی یهودی امر خود را بر مسلمانان تحمیل کند. وی در ادامه تاکید کرد: آمریکا طاغوت این زمانه و طاغوت مستکبر است و می‌خواهد طاغوت را بر مسلمانان تحمیل کند و در همه امور بر آنها حکمرانی کند. تلاش آمریکا برای تحمیل طاغوت، خطری بزرگ برای مسلمانان در هویت اسلامی، دینی و تمام امور آنها است.