kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۶۴۶
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۱

اختلافات شدید بین رهبران سیاسی و نظامی اوکراین زلنسکی فرمانده ارتش را کنار گذاشت

 
سرویس خارجی-
ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، در بحبوحه جنگ «یوری سودول» فرمانده ستاد مشترک ارتش این کشور را برکنار و «آندری گناتوف» را به جای وی منصوب کرد. فساد و اختلاف از جمله مهم‌ترین چالش‌های این روزها در میان رهبران سیاسی و نظامی اوکراین عنوان می‌شود.
شکست ارتش اوکراین در میادین جنگ و عقب‌نشینی‌های پی‌در‌پی ارتش این کشور مقابل روسیه و به تَبَع آن، از دست رفتن بخشی از سرزمین این کشور باعث بروز اختلاف شدید بین رهبران نظامی و سیاسی این کشور شده است. با اوج گرفتن این اختلافات چندی پیش زلنسکی «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور را برکنار کرد. به دنبال آن نیز چند تن از فرماندهان عالی‌رتبه نظامی و امنیتی اوکراین از سوی زلنسکی برکنار شدند. حالا هم تارنمای اوکراینی «اینفو» گزارش داده که رئیس‌جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی که در کانال رسمی‌اش در تلگرام منتشر شده است، فرمانده ستاد مشترک ارتش را برکنار کرد. «زلنسکی» در این پیام می‌گوید: «تصمیم گرفته‌ام آندری گناتوف را جایگزین یوری سودول فرمانده ستاد مشترک ارتش اوکراین کنم.» 
به گزارش ایسنا زلنسکی در روز دوشنبه پس از دیدار با فرماندهان نظامی اوکراین گفته بود که «سودول» را فوراً اخراج خواهد کرد. او دلیل این تصمیم را اعلام نکرد، اما به رسانه‌ها درز کرده بود که حلقه‌های پایین‌تر در زنجیره فرماندهی اوکراین مدت‌هاست خواستار برکناری او هستند. «سودول» به‌عنوان فرمانده فرماندهی نیروهای مشترک اوکراین بر عملیات‌های ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوائی این کشور نظارت داشت و در سلسله‌ مراتب نیروهای مسلح اوکراین خود را تنها در برابر «الکساندر سرسکی» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور پاسخگو می‌دانست. 
بی‌کفایت بود، باید اخراج می‌شد
فرمانده موقت گردان افراطی «آزوف» در نیروهای مسلح اوکراین اما در پیامی تلگرامی اعلام کرد که از سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور خواسته تحقیقاتی را درباره بی‌کفایتی‌های این فرمانده اوکراینی آغاز کنند. او نوشت: «سودول در نظر من بیشتر از هر ژنرال روسی موجب کشته‌شدن سربازان اوکراینی شده و هیچ نقش مثبتی در دستاوردهای نظامی اوکراین در جنگ نداشته است.» به گزارش «اوکراین اینفو»، رئیس‌جمهور اوکراین از زمان آغاز جنگ با روسیه مقام‌های نظامی و غیرنظامی زیادی را برکنار کرده است اما برکناری والری زالوژنی فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور که پس از ناکامی کی‌یف در عملیات ضدحمله بزرگ سال ۲۰۲۳ انجام شد، بزرگ‌ترین تغییر نظامی توسط زلنسکی بود.
انفجار مرگبار در روسیه
اما خبر دیگر این که مقامات محلی داغستان روسیه یکشنبه‌شب اعلام کردند: در اثر حمله افراد مسلح به دو کلیسای ارتدوکس، یک کنیسه و یک پست راهنمایی و رانندگی در داغستان، در مجموع ۹ نفر کشته شدند که هفت نفر از مأموران پلیس بودند. بر اساس گزارش تاس و ریانووستی، ۱۲ نفر نیز در اثر این حملات مجروح شده‌اند. در همین حال، برخی مقامات محلی از افزایش شمار مجروحان به ۲۵ نفر سخن گفته‌اند. به گفته «شمیل خادولایف»، معاون کمیسیون نظارت عمومی داغستان، یک کشیش ۶۶ساله در دربند و یک نگهبان کلیسا در ماخاچ‌قلعه از دیگر قربانیان این حملات بودند. به گزارش ایرنا به نقل از منابع روس، ساختمان کلیسا و کنیسه پس از حمله شبه‌نظامیان در آتش سوختند و دو نفر از مهاجمان مسلح نیز به دست پلیس کشته شده‌اند. کمیته تحقیقات داغستان در پی وقوع این حملات بنا بر ماده ۲۰۵ قانون کیفری فدراسیون روسیه، پرونده‌های جنائی را با عنوان «حمله تروریستی» گشود. در حمله تروریستی دیگری که در 22 مارس سال جاری میلادی(2 فروردین) در شهر «کراسنوگورسک» واقع در چند کیلومتری مسکو رخ داد، ۱۴۴ نفر کشته و ۵۵۱ تن زخمی شدند. هر چهار عامل حمله بازداشت شدند. روسیه اعلام کرد که اوکراین در این حادثه تروریستی دخالت داشته است.