kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۶۳۱
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۲
اتفاقات تازه پس از اعتراف‌های افشاریان

بازداشت مدیرعامل باشگاه لیگ برتری پای مس کرمان به پرونده مبارزه با فساد باز شد

 
 
 
سرویس ورزشی-
در پرونده فساد در فوتبال، حالا پای یک باشگاه کرمانی دیگر هم به موضوع باز شده است.
در شرایطی که پرونده تخلف باشگاه مس رفسنجان در دادسرای استان کرمان و کمیته اخلاق، همچنان مفتوح است به تازگی ابعاد جدیدی در پرونده‌های مربوط به فساد رو شد. پس از اعتراف‌های خداداد افشاریان، رئیس سابق کمیته داوران و مطرح کردن نام شهاب زندی، مدیرعامل باشگاه شمس‌آذر او هم به دادسرای رفسنجان احضار شده است.
البته خبرگزاری فارس اعلام کرد از آنجائی که افشاریان در این دادسرا، زندی را هم در ماجراهای مربوط به فساد دارای نقش دانسته به همین دلیل او به کرمان احضار شده اما مدیرعامل شمس‌آذر بلافاصله پس از حضور در رفسنجان بازداشت شده است. به این ترتیب زندی باید به زودی پاسخگوی برخی اتهامات مربوط باشد که ارتباطی به مس رفسنجان هم ندارد‌.
پس از انتشار این خبر، خبری منتشر شد با این مضمون که مدیرعامل شمس‌آذر به کمیته اخلاق احضار شده است. کمیته اخلاق پس از بررسی موارد مختلف مدیرعامل شمس‌آذر قزوین را احضار کرده و وی بعد از اتمام کار نهادهای ذی‌ربط باید در این کمیته حضور یافته و پاسخگوی موارد مطرح شده باشد. 
مس کرمان هم سکه داده است!
اما این تمام ماجرا نیست زیرا حالا موضوع فساد در فوتبال ابعاد جدیدی پیدا کرده است. بر اساس اطلاعاتی که از سوی یک مقام آگاه در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار گرفته‌، در پرونده فساد در فوتبال، حالا پای باشگاه مس کرمان هم به این پرونده باز شده که از سوی نهادهای اطلاعاتی در حال پیگیری است. این مقام آگاه تاکید کرد که در این پرونده موضوع پرداخت تعدادی سکه از سوی باشگاه مس کرمان در فصل گذشته در حال بررسی است.
پیش از این در پرونده موسوم به فساد در فوتبال، خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران و عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ، فریبرز محمودزاده مسئول کمیته نقل‌وانتقالات سازمان لیگ بازداشت شده بودند و با قید وثیقه برخی از آنها آزاد شدند. همچنین دو فرد رسانه‌ای هم در این پرونده احضار و با قرار وثیقه آزاد شدند. در کنار آنها دو مدیر سابق باشگاه مس رفسنجان هم با قرار وثیقه آزاد هستند. به گفته مهدی تاج، موضوع این پرونده پرداخت رشوه است.
در واکنش به انتشار این اخبار و باز شدن پای باشگاه مس رفسنجان به ماجرا، محمد کهندل در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس در مورد انتشار خبری در مورد پرونده باشگاه مس کرمان و پرداخت سکه، اظهار داشت: بعید می‌دانم در مس کرمان چنین اتفاقی افتاده باشد‌ و من هم اطلاع چندانی ندارم. وی در پاسخ به این سؤال که آیا نهادهای امنیتی و دستگاه‌ قضائی تاکنون از وی سؤالی در مورد این پرونده نداشته است، گفت: خیر. تاکنون که کسی چنین درخواستی از من نداشته است. فقط امروز اطلاع دادند که یک خبرگزاری چنین خبری منتشر کرده ‌اما به این دلیل که به عنوان مجری احداث ورزشگاه ۳۰هزار نفری شهید رئیسی درگیر افتتاح این ورزشگاه که از مجهزترین‌های ایران است با حضور وزیر کشور هستیم، چندان در جریان این خبر قرار نگرفته‌ام. 
مدیرعامل پیشین مس کرمان اضافه کرد: همیشه تابع قانون و آماده پاسخگویی هستم اما تاکنون کسی از من درخواست نکرده در مورد چنین پرونده‌ای اطلاعات خود را ارائه بدهم. البته از اینکه از سایر افراد درخواستی داشته باشند، اطلاعی ندارم. هزینه مس کرمان در سال صعود به لیگ برتر ۱۳میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان بود و سال حضور در لیگ برتر هم ۶۲میلیارد هزینه کردیم. آن هم سالی که همه تیم‌ها ۴۰۰-۳۰۰ میلیارد هزینه می‌کردند. همین موضوع نشان می‌دهد دنبال کارهای دیگر نبودیم.
احضار برخی اعضای یک مجمع انتخاباتی
در ادامه این برخوردها یکی از نهادهای نظارتی با ورود جدی به رخدادهای شائبه‌برانگیز مجمع انتخاباتی یکی از فدراسیون‌های ورزشی، تعدادی از افراد مرتبط را احضار کرد. مسئولیت نظارت و برگزاری قانونی و سالم مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی بر عهده وزارت ورزش و جوانان می‌باشد، با این حال به دلایل مسائل شائبه‌برانگیز این اقدام صورت گرفته است.
با این اقدام و ورود جدی دستگاه نظارتی، به نظر می‌رسد علاوه‌بر برخورد جدی با فساد در فوتبال که طی ماه‌های اخیر آغاز شده و در این مسیر افرادی نیز بازداشت شده‌اند، فدراسیون‌های ورزشی و انتخابات آنها نیز در رصد کامل قرار گرفته تا با هرگونه فساد و انحراف مقابله شود. 
موارد مهمی که باید به آن توجه کرد
درباره موضوع فساد در فوتبال باید به این نکته اشاره داشت که عاملان انحراف و مسببان فساد از همه توان و امکانات خود برای تمام کردن ماجرا استفاده می‌کنند‌، چنان‌که در موارد مشابهی مثل ماجرای تشکیل پرونده فساد در فوتبال که دو دوره پیش از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی انجام شد اما درست آنجایی که داشت به نتایج قابل‌توجهی می‌رسید و در صورت پیگیری بیشتر می‌توانست ریشه‌های فساد در فوتبال را به طور ملموس و محسوس بخشکاند، متوقف و به بایگانی ارسال شد تا در قفسه‌های آنجا خاک بخورد! یا پرونده معروف به «پرونده ویلموتس» که دیدیم با همه سروصدایی که در پیرامون آن به راه افتاد و حتی مقامات سیاسی در آن مورد اظهارات تندی داشتند و ‌پای رسانه‌ها و محافل غیرورزشی هم به میان آمد و... عملا هیچ اتفاقی نیفتاد و تازه کسانی که به درست یا غلط به عنوان مقصران و عوامل آن قرارداد ننگین مطرح بودند‌، بعدها ارتقای پست و مقام یافتند و به مناصب بالاتر و بهتری در فوتبال دست پیدا کردند!
مورد بعدی هم اینکه در مبارزه با فساد باید سراغ ریشه‌ها و سرچشمه‌ها رفت. پرداختن به عوامل درجه 2 و 3 چیزی جز انحراف از اصل موضوع نیست. باید سراغ پرده‌نشینان و عوامل پنهان‌، اما گردانندگان اصلی رفت و آنها را از حاشیه امنی که برای خود ساخته‌اند‌، بیرون کشید.