kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۵۸۹
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷
مدیرعامل آبفای کشور در پاسخ به کیهان مطرح کرد

8550 کیلومتر اصلاح شبکه فرسوده آب در دولت سیزدهم

 
 
 
سرویس اقتصادی-
مدیرعامل آبفای کشور در گفت‌وگو با کیهان با بیان اینکه در دولت سیزدهم هر سال پیشرفت چشمگیری در اصلاح شبکه فرسوده آب داشتیم گفت: در 33 ماهه دولت شهید رئیسی8550 کیلومتر اصلاح شبکه فرسوده آب انجام شده است.
به گزارش کیهان، «هاشم امینی» مدیرعامل آبفای کشور روزگذشته در نشستی خبری گفت: کشور ما در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و مدیریت منابع آب دشوار است و آحاد جامعه باید به آن توجه داشته باشند. در دنیا میانگین بارش بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلی متر در آسیا ۶۰۰ تا ۶۵۰ و در کشور ما ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی متر است که منجر به کاهش منابع زیرزمینی شده است.
مدیرعامل آبفای کشور خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف آب در سه بخش مدیریت مصرف در فرهنگ‌سازی، مدیریت مصرف در حوزه قانونی و مدیریت مصرف در بخش فنی برنامه‌ریزی می‌شود که انتظار می‌رود در بخش فرهنگی باید تغییر رفتار را آموزش دهیم؛ به عنوان مثال نوع استفاده‌ای که در خانه می‌شود با تغییر رفتار کوچکی، اثر بسیار زیادی در پایداری منابع آب شرب دارد.
امینی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما با بیان اینکه در دولت سیزدهم هر سال پیشرفت چشمگیری در اصلاح شبکه فرسوده آب داشتیم گفت: در سال 1400 به میزان 2055 کیلومتر، در سال 1401 به میزان 2751 کیلومتر و در سال گذشته هم 3762 کیلومتر یعنی در 33 ماهه دولت شهید رئیسی8550 کیلومتر اصلاح شبکه فرسوده آب انجام شده است.
امینی خاطر نشان کرد: از ظرفیت پساب و آب‌های نامتعارف برای صنایع استفاده کنیم و آبی که امکان استفاده آن در حوزه شرب وجود دارد در حوزه شرب استفاده کنیم. تاکید شده آب خاکستری را در فلاش‌تانک‌ها و یا فضای سبز استفاده کنیم.
 تهران، مشهد و سیستان مشکل تامین آب ندارند
مدیرعامل آبفای کشور با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات شبکه آب، گفت: اصلاح شبکه‌های فرسوده از جمله فعالیت‌های ما است تا آبی که در شبکه توزیع می‌شود کمترین هدر را داشته باشد که این فرآیند به طور مستمر در حال انجام است. ۱۲ کلانشهر را سامانه‌های تله متری به اتمام رسیده و مقرر شده مرکز دیسپاچینگ ملی را ایجاد کنیم که تا ۱۴۰۳ ایجاد خواهد شد. نشت‌یابی شبکه‌های توزیع به میزان ۳۲۷۹۹ کیلومتر انجام گرفت و ۱۷۳ هزار انشعاب استاندارد و نوسازی شد.
وی اضافه کرد: برنامه‌ها برای گذر از پیک از مهر ماه آغاز شد و در سطوح مختلف تعریف شد. تهران، مشهد و سیستان نگرانی‌های داشتیم و برنامه‌ها به طور پیوسته رصد می‌شد، اما اوایل سال ۱۴۰۳ باران‌ها را داشتیم و در این شهرها نگران جدی برای تأمین آب شرب و بهداشت نداریم.
این مقام مسئول توضیح داد: با برنامه‌ای که به مجلس ارائه شد مقرر شد ۹ درصد معادل ۷۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت آب شرب کشور اضافه شود که موفق شدیم بیش از یک میلیارد در قالب احداث تصفیه‌خانه و حفر و تجهیز چاه به بهره‌برداری برسانیم. از اقدامات دیگر صنعت آب و فاضلاب جمع‌آوری و انتقال فاضلاب است که اثرات بهداشتی و زیست محیطی دارد و اخیراً از این ظرفیت به عنوان آب نامتعارف برای کشاورزی غیرمثمر و صنعت استفاده می‌کنیم.
وی با اشاره به طرح جهاد آبرسانی گفت: ۸۲ درصد در بخش روستایی دسترسی به آب شرب داشتیم و برنامه‌ریزی شد با آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در کشور به ۹۰ درصد برسد. ۵۷۰۰ روستا از ده هزار روستا آب شرب و بهداشت آنها پایدار شده و شاخص به ۸۷ درصد رسیده است. با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا انتهای ۱۴۰۳ آبرسانی باقی مانده بقیه روستاها انجام می‌شود.
 عرضه پساب شرکت آب تهران در بورس انرژی
این مقام مسئول با اشاره به اینکه استفاده از پساب و آب نامتعارف در صنعت و کشاورزی غیرمثمر از برنامه‌های وزارت نیرو است، خاطرنشان کرد: پیش از این هم از ظرفیت پساب در صنعت استفاده می‌کردیم، اما در سال ۱۴۰۲ این موضوع در قانون تکلیف شد و صنایع مکلف هستند از آب متعارف استفاده نکنند و از پساب‌های فاضلاب استفاده کنند.
وی افزود: بخشی از صنایع مهم کشور مانند فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و اخیراً بخشی از صنایع در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی و کرمان به سمت و سویی آمده‌اند که قراردادهایی را منعقد کرده‌اند و تصفیه‌خانه احداث می‌کنند تا برای مصارف خود استفاده کنند.
امینی اضافه کرد: در استان‌هایی که پساب فاضلاب وجود دارد، اما صنایعی وجود ندارد، از بورس انرژی بهره گرفته شد و حدود دو ماه گذشته پساب شرکت آب و فاضلاب استان تهران در بورس انرژی عرضه شد و در بازه زمانی کوتاه به فروش رفت و کارگزارانی این پساب را خریدند. این ادامه خواهد داشت و در استان‌هایی که ظرفیت پساب دارند، اما صنایعی ندارند از ظرفیت بورس انرژی استفاده خواهد 
شد.