kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۵۵۸
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱

زمزمه خروج فرانسه از اتحادیه اروپا

 
 
مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا می‌گوید: تصمیم ماکرون برای برگزاری انتخابات زودهنگام احتمالا به خروج فرانسه از اتحادیه اروپا منجر خواهد شد.
رئیس‌جمهور فرانسه پس از پیروزی قاطع احزاب راست در انتخابات پارلمانی اروپا، نگران شد و فورا دستور انحلال پارلمان فرانسه و برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر کرد. ماکرون امیدوار است نگرانی مردم فرانسه از قدرت‌گیری راست‌ها منجر به این شود که مردم دوباره به حزب «میانه‌رو» او رای دهند اما به باور رسانه‌های غربی با توجه به دومرحله‌ای بودن انتخابات فرانسه، این یک «قمار بزرگ» است و با توجه به عمق خشم عمومی از امثال ماکرون، در فرانسه- و حتی اروپا- این خطر جدی وجود دارد که با این انتخابات که در چهار ژوئیه (۱۴ تیر) برگزار می‌شود در فرانسه دولتی روی کار آید که بساط لیبرال‌ها را جمع کند.
«میشل بارنیه» مذاکره‌کننده ارشد اروپا در مورد برگزیت نیز با توجه به این احتمال هشدار داده است که «تصمیم ماکرون برای انحلال پارلمان فرانسه و برگزاری انتخابات زودهنگام می‌تواند باعث خروج فرانسه از اتحادیه اروپا شود». به گزارش ایسنا، وی در مصاحبه‌ با «دیلی‌تلگراف» گفت: امیدواری ماکرون برای شکست حزب راست افراطی این کشور در انتخابات بسیار مخاطره‌آمیز است... فکر نمی‌کنم مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی اجتماع ملی و جردن باردلا، رئیس حزب مذکور، نظر خود را تغییر داده باشند. آنها هنوز ضد اروپایی هستند.»
انتخابات پارلمانی فرانسه قرار است طی دو مرحله و در روزهای 30 ژوئن و 7 ژوئیه (10 و 17 تیر) برگزار شود. در همین حال، رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه معتقد است تنها راهی که برای امانوئل ماکرون باقی مانده است استعفای احتمالی برای خروج از بحران سیاسی است که خودش با انحلال مجلس ملی و برگزاری انتخابات قانونگذاری زودهنگام به وجود آورده است؛ اتفاقی که می‌تواند حزب راست افراطی را به قدرت برساند.