kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۳۷۰
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
خشم آمریکا از توافق استراتژیک پوتین و کیم

 بلینکن: برای قطع کمک‌های کره شمالی به روسیه هر کاری می‌کنیم



 
 سرویس خارجی-
همزمان با اولین سفر رئیس‌جمهور روسیه به کره شمالی در 24 سال اخیر، وزیر خارجه آمریکا گفت هرکاری لازم باشد برای قطع حمایت 
کره شمالی از روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین انجام می‌دهد.
بالاخره رئیس‌جمهور روسیه برای نخستین بار در ۲۴ سال گذشته وارد کره شمالی 
شد. «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، طی یک سفر شب چهارشنبه وارد کره شمالی
 شد و در فرودگاه از سوی «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، مورد استقبال قرار گرفت. ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه در آغاز گفت‌وگوهایش با کیم جونگ اون در کاخ «کومسوسان» اعلام کرد، روسیه از حمایت مداوم و بی‌دریغ کره‌شمالی از سیاست روسیه، از جمله در مورد اوکراین، قدردانی می‌کند. همچنین خبر آمد که پوتین و کیم، چهارشنبه، در جریان سفر پوتین به کره شمالی توافقنامه مشارکت راهبردی را امضا کردند. رئیس‌جمهور روسیه پس از مذاکرات در پیونگ‌یانگ گفت معاهده جدیدی که بین کره‌شمالی و روسیه امضا شده است، «کمک متقابل» را در صورت مواجهه هر یک از این کشورها با تجاوز فراهم می‌کند.
اما در جبهه مقابل، آمریکا بسیار نگران است. همچنان که حمایت‌های چین از روسیه به ویژه در جنگ اوکراین غرب را نگران کرده است، حمایت‌های کره شمالی نیز نگران‌کننده است، تا جایی که وزیر خارجه آمریکا گفت هرکاری لازم باشد برای قطع حمایت کره شمالی از روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین انجام می‌دهد. این اظهارات از سوی «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا، در پی سفر پوتین به کره شمالی مطرح شده است. وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در واشنگتن گفت: «ما هر کاری انجام می‌دهیم تا حمایت کشورهایی چون کره شمالی از روسیه را متوقف کنیم.» واشنگتن مدعی است که کره شمالی 
بیش از ۱۱ هزار کانتینر شامل مهمات و مواد مربوطه و همچنین ده‌ها موشک بالستیک به روسیه داده است. بلینکن همچنین تأکید کرد که روسیه تلاش می‌کند تا روابطش را با کشورهایی چون کره شمالی که می‌توانند به مسکو در ادامه نبرد علیه اوکراین کمک کنند، افزایش و گسترش دهد. در این میان نکته‌ای را که کمتر محل توجه بوده باید مطمح نظر داشت که در حالی که روسیه و کره شمالی روابط خود را عمیق‌تر کردند و متعهد شدند در برابر غرب به رهبری آمریکا مقاومت کنند، چین واکنش کمابیش محتاطانه‌ای نشان داده و از هر گونه هماهنگی سه جانبه که ممکن است روابطش با سایر کشورها را پیچیده کند، پرهیز کرد. روز چهارشنبه، پکن از حاشیه نظاره‌گر این بود که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، «اندیشه‌های درونی» خود را با پوتین در پیونگ یانگ در میان گذاشت. جالب توجه است که «تانگ ژائو»، عضو مؤسسه بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، نیز به رویترز گفته است: «چین در رابطه با همکاری نظامی عمیق کره شمالی با روسیه که می‌تواند انحصار نفوذ ژئوپلیتیکی پکن بر پیونگ یانگ را تضعیف کند، ملاحظات خاصی دارد.»
همچنین گفتنی است، انتظار می‌رود که این سفر به طور قابل توجهی روابط چندین ساله بین روسیه و کره شمالی را تغییر دهد، روسیه از بهبود روابط خود با کره شمالی 
برای به چالش کشیدن واشنگتن استفاده کرده و در مقابل، کره شمالی که به شدت تحت تحریم است، حمایت سیاسی و همچنین وعده کمک اقتصادی و تجارت از مسکو را به دست آورده است. در این میان همچنین، آمریکا و متحدانش نگران آن هستند که مبادا روسیه قصد این را داشته باشد که برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، بخواهد به برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی کمک کند.