kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۳۵۰
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۶
معاون حقوق شهروندی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری:

دسترسی‌های سه‌گانه «همستر» ظرفیت تبدیل هر کاربر به یک بزه‌دیده را فراهم می‌کند

 
 
 
رئیس اندیشکده حقوق بشر و شهروندی و معاون حقوق شهروندی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری گفت: بازی «همستر» تهدید جدی علیه امنیت فردی و حقوق عامه محسوب می‌شود.
بازی همستر کامبت، بازی تلگرامی‌ای است که در روز‌های اخیر محبوبیت زیادی به‌دست آورده است. این بازی که با وعده استخراج رمزدارایی دست به تبلیغات گسترده زده است، در میان برخی ایرانیان به ویژه جوانان و کودکان نیز شیوع یافته در حالی که مخاطرات و چالش‌های آن مورد غفلت واقع شده است.
تب داغ بازی همستر و وعده رویای خوش به کاربرانش سبب شده است که بسیاری بی‌چون و چرا آن را پذیرفته و متوجه مخاطرات آن نباشند، این عدم آگاهی باعث می‌شود که کلاهبرداران بتوانند به راحتی از جهل و ناآگاهی افراد سوءاستفاده کنند. چرا که قوانین و مقررات مربوط به ارز‌های دیجیتال در بسیاری از کشور‌ها از جمله کشورمان هنوز به طور کامل تدوین نشده و این خلأ قانونی فرصت‌های مناسبی برای کلاهبرداران ایجاد می‌کند.
سید محمدمهدی غمامی، رئیس اندیشکده حقوق بشر و شهروندی و معاون حقوق شهروندی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، چالش‌های این بازی برای افراد و مجموعه جامعه و منافع ملی را خطرناک ارزیابی و البته راهکار را لزوم توأمان ساماندهی فضای مجازی و وضع قانون مدیریت رمزدارایی‌ها، قانون مدیریت هوش مصنوعی و قانون مقابله با جعل عمیق، اخبار گمراه‌کننده دانست.
غمامی در مورد همه‌گیری بازی همستر کامبت و احتمال کلاهبرداری و از دست رفتن سرمایه افراد از سوی این ربات، گفت: بازی همستر کامبت همانند نات‌کوین، یک بازی رمزارزی است که در بستر پیام‌رسان تلگرام پیش‌بینی شده است. نکته نخست آن است که همه مخاطراتی که حوزه رمزارز‌ها دارد، بازی‌های رمزارزی نیز دارند و از این‌رو مصون از رفتار‌های مجرمانه نیستند.
وی ادامه داد: ممکن است این نوع از بازی‌ها ابزاری برای سرقت اطلاعات و داده‌های کاربران باشد، به ویژه اینکه، چون تلگرام فیلتر است فیلترشکن‌ها نقش سارق را داشته و ربایش مالی و اسکیمینگ (کلاهبرداری) صورت گیرد. ربات‌های ضربه‌زننده و برنامه‌های کمکی نیز که از سازوکار کد مورس برای بازی همستر استفاده می‌کنند، چون دسترسی‌های متعدد به داده‌های شخصی دارند، داده‌های شخصی را سرقت و به عنوان یک بدافزار جمع‌کننده و قفل‌کننده اطلاعات عمل می‌کنند؛ بنابراین بات همستر مجموعه‌ای از مخاطرات را به همراه دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق‌(ع) با بیان اینکه دسترسی‌های سه‌گانه همستر، فیلترشکن‌ها و بات‌های کد مورس ظرفیت حملات هکری به افراد و تبدیل هر کاربر به یک بزه‌دیده را فراهم می‌کند، افزود: چالش دیگر همستر و نات‌کوین برای سلامت افراد به علت روش استخراج است، چون بر اساس ضربات مکرر انگشت روی صفحه گوشی، سکه‌هایی عرضه می‌شود که البته هنوز فهرست نشده و صرفا وعده است. سرانجام مهم‌ترین نکته آن است که دفتر مرکزی پیام‌رسان تلگرام و دیتابیس این شرکت در کشور امارات متحده عربی واقع شده است و نه در اروپا، و از این‌رو قواعد اتحادیه اروپا به ویژه GDPR و DSA بر این شرکت حاکم نیست؛ به همین جهت از منظر امنیت سایبری و جبران خسارت کاربران از حمایت‌های قانونی بهره‌مند نیستند که چنین وضعیتی صرفا برای سودجویان مناسب است.