kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۱
 کیهان بررسی می‌کند

دو گزینه پیش روی مردم ادامه راه شهید رئیسی یا عقبگرد به دولت قبل

با شروع مناظرات انتخابات ریاست جمهوری 8 تیر، دوگانه‌ای مهم در برابر نامزدهای ریاست جمهوری قرار دارد. این دوگانه ادامه راه خدمت شهید رئیسی و یا عقبگرد به سوء مدیریت‌های متمادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.



سرویس سیاسی-

کشورمان در روزهای پیش‌رو با دوگانه‌ای مهم رو‌به‌روست و در این میان نامزدهای انتخاباتی باید مسیر و هدف خود را مشخص کرده و صراحتا به ملت ایران اعلام دارند. این دوگانه مهم دو فکر، دو مدل حکمرانی‌، دو شکل از سیاستگذاری و دو مسیر کاملا جدا را مشخص می‌کند.
یکی از این مسیرها که به قیمت عقب‌گردی شدید در مسیر پیشرفت و توسعه ایران تجربه شد، مسیر سوءمدیریت، سوء توانایی و فقدان دانایی و دانش سیاسی و سیاست خارجی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود.
تجربه این مسیر به قیمت نابودی توان صلح‌آمیز هسته‌ای کشور، توقف برنامه صلح‌آمیز فضائی ایران، پذیرش محدودیت‌های متعدد در حوزه تسلیحاتی و امتیازات دیگر نه‌تنها به اذعان همان دولتمردان دولت یازدهم و دوازدهم هیچ دستاوردی را به همراه نداشت که فرصت‌هایی طلایی برای رشد و توسعه ایران را به انتظار کرشمه و ناز غربی‌ها از بین برد.
ایران در طی هشت سال مدیریت خسارت‌بار دولتمردان دولت یازدهم و دوازدهم با بیشترین حجم افزایش نرخ نقدینگی، بالاترین حجم تورم مستمر، بالاترین آمار بیکاری، بالاترین حجم نارضایتی اقتصادی و ده‌ها مصداق تأمل‌برانگیز دیگر از مدیریت مدعیان اصلاحات رو‌به‌رو بود.
از ویژگی‌های این دولت، فرار از پاسخگویی و احاله مسئولیت شکست‌هایشان به دیگر عوامل است. 
دولت یازدهم در روزهای تصویب و آغاز اجرای برجام تمام مسئولیت این مذاکرات را متوجه خود دانسته و با آشکار شدن ضعف این توافق و خروج بی‌کیفر آمریکا از برجام، زمین و زمان را مسئول شکست‌های خود عنوان می‌کرد.
این مسیر که تمام همت خود را مصروف پروژه‌ای ساده‌لوحانه به اسم برجام کرده بود، با عدم شناخت درست از روابط بین‌الملل همه‌ ظرفیت‌های سیاست خارجی و تجارت بین‌الملل ایران در سرتاسر جهان را به امید ثمر دادن برجام از بین برد.
این مسیر حتی اصول ابتدائی مذاکرات را نیز بلد نبود و در روزهایی که کشور درگیر مذاکرات هسته‌ای شده بود، با ترجیح منافع شخصی و جناحی بر منافع ملی و با تکرار ادعاهایی همچون خزانه خالی، دست کشور را در میز مذکرات خالی‌تر نشان می‌داد.
مسیری که بارها و بارها خود را یگانه منجی سیاست خارجی ایران معرفی کرده و از بروکسل و سعد‌آباد تا برجام هربار با ضرر بسیار به توان صنعتی و سیاسی کشور، شکست‌های خود را تکرار می‌کرد و هربار مفتضح‌تر از بار گذشته کشور را با ضرر‌های سنگین مواجه ساخت. 
دولتمردان پیشین در حالی سکان اداره کشور را در سال 1392 تحویل گرفتند که با وجود اوج‌گیری تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ملت ایران، توان فروش نفت کشورمان هیچ‌گاه به رقمی زیر یک میلیون بشکه در روز تنزل پیدا نکرد و در مقابل در مرداد ماه 1400، صادرات نفت ایران به رقمی نزدیک به 200 هزار بشکه رسیده بود.
دولت قبل که تجربه تعلیق داوطلبانه سه سانتریفیوژ را در کارنامه خود دارند، کشور را با 19000 هزار سانتریفیوژ و توان عظیم در حوزه آب سنگین و غنی‌سازی صلح‌آمیز بیست درصدی تحویل گرفته و صنعت هسته‌ای را در قبال هیچ به سمت نابودی کشاندند.
عجیب‌تر اینکه این افراد گرچه بعد از پایان دولت هشتم، به اشتباه خود در خوش‌بینی به غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای دولت اصلاحات اذعان داشتند ولی مجددا با شروع دولت یازدهم کشور را به سمت افول وکاهش قدرت و ابزار چانه‌زنی در مقابل با سلطه‌گری غرب سوق دادند. 
این مسیر نهایتا به اذعان رئیس‌جمهور دولت دوازدهم به ضعف این دولت در پرداخت حقوق کارمندان دولت ختم شد.
جالب‌تر اینکه افراد منادی این مسیر در کمال تعجب و در فراری رو به جلو هنوز خود را یگانه منادی علم و تجربه و مدیریت می‌دانند. این مسیر در یک کلام مسیر ساده‌لوحی، مسیر ادعا و مسیر ضرر است.
در مقابل تفکر جهادی، اسلامی و خودباورانه شهید آیت‌الله رئیسی در حالی سکان اداره کشور را در بدترین وضعیت ممکن به عهده گرفت که کمتر کسی امید به بازسازی خرابه‌ها و آوارهای دولت یازدهم و دوازدهم را داشت.
تفکر دولت سیزدهم بدون هیچ ادعای علم و کارآمدی و بدون تخطئه مخالفان، در آغازین روزهای دولت مسیر فاجعه‌بار مدیریت بحران کرونا را اصلاح و با دوری از خوش‌بینی ساده‌لوحانه پیشین به غرب، به سرعت مشکل تامین واکسن کرونا را حل کرد.
دولت سیزدهم بدون هیچ ادعایی یک به یک بن‌بست‌های سیاست خارجی ایران را گشود و تجارت خارجی و تعامل با همسایگان را زنده کرد.
شهید رئیسی بدون هیچ ژنرال خودخوانده‌ای تولید و صادرات نفت ایران را بازیابی کرده و بازارهای هدف صادرات نفتی و غیر نفتی ایران را گسترش دادند.
مسیر دولت سیزدهم بدون برجام و بدون FATF ایران را در مسیر قدرت‌های طراز جهانی قرار داده و در دوران گذار قدرت جهانی فرصتی طلایی برای حضور ایران در جبهه جدید قدرت جهانی در بریکس و شانگهای را گشود.
 تداوم جنب و جوش انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری
نامزدهای ریاست جمهوری همچنان روزهای پرکاری دارند و با حضور در برنامه‌های تبلیغاتی به ارائه برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود می‌پردازند. جنب و جوش نامزدها با برگزاری نخستین مناظره شدت بیشتری به خود گرفته است. چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جمعه 8 تیرماه برگزار می‌شود و مردم آگاه و سرافراز ایران اسلامی بار دیگر با حضور پرشور خود، جلوه زیبای مردمسالاری دینی را به نمایش خواهند گذاشت.
در این گزارش دیدگاه‌های مطرح شده از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری را مرور می‌کنیم؛
 جلیلی: هر مدرسه باید یک سلول جهش کشور باشد
مراسم گردهمایی فرهنگیان و دانشجو معلمان با حضور سعید جلیلی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
جلیلی در این مراسم گفت: به عنوان کسی که در ابتدا چشمم را باز کردم و در خانواده معلم و آموزش پرورش بودم، یکی از افتخارات من این است که خود را منتسب به آموزش و پرورش می‌‌دانم.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش سایر بخش‌ها را تغذیه می‌کند؛ بسیاری از فرماندهان ما در جبهه معلم بودند؛ در سایر بخش‌ها و مدیریت‌های کشور مجدد آموزش و پرورش بود که کمک و تغذیه کرد؛ این‌ها را برای این می‌گوییم که ما امروز درباره دستگاهی صحبت می‌کنیم که این قابلیت را دارد که بتواند نه تنها خود را بلکه سایر دستگاه‌ها را راهبری و تقویت کند. آن هم در سطوح عالی؛ این تجربه این سال‌ها در گذشته بود.
نامزد ریاست جمهوری با بیان اینکه این شعار ما صرفا یک شعار نیست و این خلاصه برنامه ما است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم یک جهان فرصت را تبدیل به ایران جهش کنیم باید بتوانیم هر ایرانی را نقش بدهیم که بتواند نقش ایفا کند.
جلیلی اظهار داشت: اگر صحبت از پیشرفت می‌کنیم این حاملان خود را می‌خواهد؛ ما فقط ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید داشتیم، این در مدرسه بود که این‌طور در این راستا نقش ایفا کند.
وی افزود: مدرسه یک ظرف بسیار بزرگ است، امروز اگر دولتی صادقانه می‌خواهد کشور را جهش بدهد او است که محتاج آموزش و پرورش و مدرسه است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اگر ما می‌گوییم پیشرفت، لازمه‌اش آموزش و پرورش قوی است، هسته کانونی آموزش و پرورش مدرسه است؛ هر مدرسه باید یک سلول جهش کشور باشد.
  نگاه به قله‌ها به معنای این نیست که مشکلات را نبینیم
جلیلی همچنین با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار کرد. وی در این دیدار گفت: ما در یک موقعیت بزنگاهی حساس هستیم. اگر ادعا داریم انقلاب اسلامی یک انتخاب بزرگ برای ملت ما بود و در ۴۵ سال تندباد حوادث بر ما گذشت و مردم توانستند حادثه‌ها را تبدیل به حماسه کنند. امروز یک وظیفه بزرگ بر دوش همه ماست. آن وظیفه این است که مسیر انقلاب اسلامی به حداقل‌ها اکتفا نمی‌کند به قله نگاه می‌کند. نگاه به قله‌ها به معنای این نیست که مشکلات را نبینیم، بلکه باید تلاش جدی برای برطرف کردن ضعف‌ها داشته باشیم.
وی افزود: دولت باید بتواند تصمیم صحیح و بموقع بگیرد و این نیاز دارد به کمک مجلس. همزمانی برنامه توسعه هفتم و تشکیل دولت و مجلس جدید شرایطی را ایجاد می‌کند که باید با وفاق ملی کشور را جهش داد و این نیاز دارد به دوری از تردید و تزلزل در تصمیمات و یکی از الزامات این همکاری دولت و مجلس است و لازمه آن تشکیل جلسات مشترک، اینکه بتوانیم هدف مشترک مشخص کنیم.
او ادامه داد: امروز جوان ما که در دانشگاه درس خوانده نباید دغدغه آینده داشته باشد. باید برای هر دانشگاه یک مأموریت تعریف شود. اگر از رشد هشت درصد حرف می‌زنیم باید سهم هر دانشگاه در این رشد مشخص شود. سهم هر دانشگاه در اشتغال و ارزیابی کشور چقدر است؟
 قالیباف: فاصله بین تورم و حقوق را با افزایش حقوق 
جبران خواهیم کرد، که هرگز سفره شما کوچک نشود
محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در جمع جامعه اسلامی کارگران گفت: موضوع انتخابات یکی از برکات امام و شهدا است. انتخابات یک فرصت طلایی برای تعیین سرنوشت خودمان است. چهل و پنج سال از انقلاب می‌گذرد. باید با دقت به کارنامه و عملکردها نگاه کرد و تصمیم صحیح بگیریم. امروز توجه و تأثیرگذاری مردم عزیز، در تعیین سرنوشت خودشان مهم است. قانون وقتی که نوشته می‌شود، مهم و اساس کار است. اما اگر نوشته شد و اجرا نشد اتفاقی نمی‌افتد، قانون باید اجرا شود.
به گزارش مهر، وی تاکید کرد: امروزه مشکلات اقتصادی داریم. بنده آگاه هستم به این مشکلات و ضعف‌هایی داریم که ظرفیت‌ها را هدر می‌دهیم. باید به فردی رأی بدهیم که تحت هر شرایطی بهانه‌جویی اتفاق نیفتد. ما برای همه موضوعات در برنامه هفتم قانون پیش‌بینی کرده‌ایم. بخش عمده‌ای از آن اجرای قانون است. ظرفیت‌هایی که وجود دارد، به درستی باید از آن‌ها استفاده کنیم. امروز چالش اصلی ما مدیریت است. کسی را می‌خواهیم که تصمیماتی شجاعانه بگیرد که در رشد اقتصادی تحول ایجاد کند. نیازمند این هستیم که رئیس‌جمهور سخت‌کوش و پرتلاش کار انجام دهد و شجاعانه و مدبرانه تصمیم بگیرد.
قالیباف گفت: ما به سمتی باید برویم که آسایش و آرامش بازنشستگان اولویت اول ما باشد. جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های کشور و خروج سرمایه‌های کشور در کمترین زمان ممکن و کاهش تورم مورد توجه ما است. فاصله بین تورم و حقوق را با افزایش حقوق جبران خواهیم کرد، که هرگز سفره شما کوچک نشود.
وی همچنین تاکید کرد: تولید ثروت باید اتفاق بیفتند و باید از اتلاف ثروت و سرمایه‌هایمان جلوگیری شود. باید تصمیمی قاطع بگیریم که از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و ظرفیت‌ها را اتلاف نکنیم. ما فرصت و حق آزمون و خطا نداریم. این شما هستید که در هشتم تیر تصمیم می‌گیرید. این شما هستید که باید تلاش کنید و ما در مقابل تلاش شما پاسخگو باشیم با کمک شما و جوانان.
 زاکانی: آمده‌ایم نگذاریم به دهه عبرت برگردیم
همچنین، علیرضا زاکانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با سفر به استان آذربایجان‌شرقی، به دیدار مردم رفت و با بیان اینکه خشنودم در خطه باکری‌ها هستم، بیان داشت: انقلاب اسلامی به ما عزت، استقلال و پیشرفت داد ولی در این ۴۵ سال بودند کسانی که دوست نداشتند ملت در میدان باشند و خواستند ناامیدمان کنند و چه سال‌هایی که ما دیدیم که چه کسانی بر سر مسئولیت آمدند و بنا به بیانات رهبری درس عبرت شدند. 
وی متذکر شد: دهه نود دهه خسران بود و ما آمده‌ایم نگذاریم به دهه عبرت برگردیم و بلکه آمده‌ایم راه شهدای خدمت را ادامه دهیم.
زاکانی خاطرنشان کرد: شهید رئیسی خود را فدایی اسلام و سرباز نظام اسلامی قلمداد می‌کرد و همیشه خود را تابع محض ولی فقیه می‌دانست.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه امروز مکلفیم راه شهدای خدمت را ادامه دهیم و برای ادامه راه شهید رئیسی با فساد و اژدهای هفت سر مبارزه کنیم، گفت: امروز باید دشمن را ناامید کنیم زیرا عده‌ای از درون اتاق‌ها بنا داشتند کشور را اداره کنند ولی دیدید چطور کشور را به خاک سیاه کشاندند.
زاکانی ابراز داشت: رئیسی قهرمان کشور را به پیشرفت سوق داد و ما الان در میانه راه هستیم تا برای شکل‌گیری تمدن اسلامی پیش رویم.
وی گفت: آذربایجان و مردم غیور با آن زبان شیرین‌اش برای گلستان ایران گل معطری است که ویژگی انحصاری خودش را دارد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ایجاد زمینه مدیریت محلی طبق اصل ۱۰۰ قانون اساسی مهم است که هنوز بخش‌های از قانون اساسی در حال حاضر اجرا نشده است.
زاکانی یادآور شد: قطعا در کنار هم بودن دولت ملی و مدیریت محلی یک امکانی خواهد بود تا همه ظرفیت‌های آبادانی مهیا شود، این تجربه سه ساله ما در تهران با دولت شهید رئیسی بود.
وی گفت: این تجربه قابل تعمیم به کل کشور است؛ در دولت خدمت هم حق انقلاب و مسیر تحقق را پیگیری و دنبال کنیم و بتوانیم یک الگوی پیوسته داشته باشیم و همواره یک تراز جدید خدمت را برای گره‌گشایی کشور را ارائه کنیم. 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: پیروزی از آن ماست و خدا قوت بدهد و ما را قدرت بدهد تا زبان گویای شما باشیم و همچنین صدای همه آزادگان و مظلوم باشیم.
 گفت‌وگوی علیرضا زاکانی با مردم و کسبه در بازار تبريز
زاکانی در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی در بازار تبريز حضور یافت و با مردم و کسبه این بازار به گفت‌و‌گوی صمیمانه پرداخت.
وی همچنین با حضور در گلزار شهدای تبریز به مقام شامخ شهیدان به ویژه شهید آیت‌الله آل‌هاشم ادای احترام کرد.
به گزارش فارس، همچنین این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در منزل شهید صادق عدالت‌اکبری با خانواده این شهید مدافع حرم تبریز دیدار و گفت‌وگو کرد.
زاکانی در ادامه سفر خود به تبریز با حضور در دفتر شهید «آیت‌الله آل‌هاشم» با پدر این شهید والامقام دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی همچنین از کلان پروژه بازآفرینی شهری در مناطق محروم و حاشیه‌نشین تبریز نیز بازدید کرد.
 قاضی‌زاده: دولت خانواده مذاکره می‌کند
 اما از اصول کوتاه نمی‌آید
سید امیر حسین قاضی زاده‌هاشمی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: دولت خانواده مذاکره می‌کند و از اصول هم کوتاه نمی‌آید.
وی با انتقاد از 2 روش امتحان شده در دولت‌های قبل برای تعاملات بین‌المللی گفت: روش ما همان روش سومی است که در دولت شهید رئیسی توسط شهید امیرعبداللهیان اجرائی شد که همانا ایستادگی بر اصول و ارزش‌ها در کنار مذاکره با دیگر کشورها بود.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نحوه تعامل دولت آینده با قدرت‌های جهانی یکی از موضوعات داغ در میان طرفداران کاندیداهای مختلف به حساب می‌آید، گفت: در این خصوص همواره دو طرز تفکر مطرح است، اولین طرز تفکر این است که ما بالاخره باید ‌هاضمه جهانی را بپذیریم، با قدرت‌های جهان هماهنگ شویم و مسیر این موضوع، ارتباط سازنده است.
قاضی زاده ادامه داد: در این نوع تعامل لازمه ارتباط سازنده هم این خواهد بود که ما برخی از مبادی و مبانی ارزشی خودمان را نادیده بگیریم. به عنوان مثال از حمایت محور مقاومت دست برداریم و اقداماتی از قبیل ساخت موشک را متوقف و مباحث هسته‌ای را کنترل کنیم.
وی افزود: در طرف مقابل، نظریه دیگری مطرح می‌شود که ما باید در مقابل آمریکایی‌ها بایستیم و اگر لازم شد مذاکره را با آنها را برهم بزنیم و در برابر آنها وارد دعوای عمیق سیاسی شویم. بالاخره شاهد بودیم که ما از مذاکره به جایی نرسیدیم و نفی هرگونه مذاکره و ارتباطات با غربی‌ها مطرح می‌شود.
نامزد چهاردهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مردم ما برسر این دو راهی قرار گرفته‌اند که کدام نسخه در دولت آینده بهتر است؟ خاطرنشان کرد: هر دو این نسخه‌ها در دوره‌هایی و در دولت‌های قبل به کار گرفته شدند و آثار آن را به صورت روشن، مردم ما دیده‌اند. تا اینکه در دولت شهید رئیسی و با عملکرد درست شهید امیرعبداللهیان یک نسخه سومی ارائه شد.
قاضی‌زاده افزود: در این نسخه ما برروی نظام ارزشی خود محکم ایستادیم آن هم نه با حرف بلکه در میدان عمل؛ در این میان از مستضعفین عالم و محور مقاومت حمایت می‌کنیم و به طور کلی «دیپلماسی» و «میدان» در یک راستا و مکمل یکدیگر هستند، نه دو عنصر جدا و مقابل یکدیگر.
نامزد چهاردهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه دولت خانواده در سیاست خارجی تاکید کرد: به نظر من هر دو روش‌ها، چون قبلا امتحان شده‌اند آثار سوء خود را نشان داده‌اند. از دید من مهم‌ترین و کارآمدترین روش، روش سومی بود که شهید امیرعبداللهیان در دولت سیزدهم ایجاد کرد و حتما دولت خانواده و دولت مردم که خود را متعهد به اجرای برنامه‌ها و روش‌های دولت شهید رئیسی می‌داند این مسیر را دنبال خواهد کرد.
قاضی زاده‌هاشمی: دولت شهید جمهور با بازگرداندن 
آقایان اسدی و نوری ثابت کرد می‌توان با یک دولت مقتدر پشتیبان ایران و ایرانی در هر نقطه جهان بود
قاضی زاده‌هاشمی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «همه ما یک خانواده هستیم و سرنوشت هر عضوی با تابعیت ایرانی برایمان مهم است. ‏دولت شهید جمهور با بازگرداندن آقایان اسدی و نوری ثابت کرد می‌توان با یک دولت مقتدر پشتیبان ایران و ایرانی در هر نقطه جهان بود. ‏سرنوشت بشیر بی‌آزار را از طریق وزارت خارجه تا آزادی ایشان پیگیری خواهم کرد.»
 حجت‌الاسلام پورمحمدی:
 اگر بیایم «فرهنگ اسلامی» را اوج خواهم داد
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در برنامه «میزگرد فرهنگی» گفت: جامعه و تاریخ ایران را با فرهنگ می‌توان تعریف کرد و فرهنگ برجسته‌ترین نماد ایران است هرچند ما رفتار پادشاهانمان را مذموم می‌دانیم که به خاطر خصلت پادشاهی و سلطه‌گری است، در متن حکمرانی ایرانی فرهنگ برجسته است، دستگاه حکمرانی ایران در تاریخ به خاطر حاکمیت فرهنگ از یک نجابت، طهارت، عمق و نفوذ برخوردار است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: با ورود اسلام، ایران به سرعت به اسلام پیوست، زیرا اسلام اوج فرهنگ بود و ایران و ایرانی با فرهنگ عجین شده بود؛ لذا همدیگر را یافتند و خدمات متقابل ایران و اسلام گواهی بر این مدعا است.
حجت‌الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه فرهنگ نقطه قوت اسلام و انقلاب است، تاکید کرد: صفحات تاریخ ایران پر از لحظه‌های با شکوه فرهنگی است دنیای هنر در ایران با خلاقیت‌های مهم جمع شده است.
وی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم تفکر امنیتی بر عرصه فرهنگ و هنر سایه بیندازد، همه نظامیان و امنیتی‌ها باید به بالندگی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کمک کنند، اما نباید در انحصار سیاسیون و امنیتی‌ها باشد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه اگر بیایم «فرهنگ اسلامی» را اوج خواهم داد، گفت: موفق‌ترین دوره وزارت کشور که رویکرد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مدنی داشت دوره من بود.
نامزدهای ریاست جمهوری دوشنبه شب در اولین مناظره انتخاباتی که از شبکه یک سیما پخش شد، به ارائه دیدگاه‌های اقتصادی خود پرداختند. ‌‎بخش‌هایی از این مناظره را مرور می‌کنیم؛
 جلیلی: دولت مقتدر و نظام باید بتواند 
در ریال حاکمیت داشته باشد
- نیازمند یک دولت فهیم و کارآمد هستیم که به اوضاع مسلط باشد. گاهی با هوشیاری واگذاری‌ها برای افزایش بهره‌وری به وجود می‌آید نه برای ایجاد درآمد.
- باید در واگذاری‌ها کسی را انتخاب کرد که بتواند از فرصت‌های کشور چگونه انتخاب کند و دارای اهلیت باشد. صرف گذاشتن سرمایه برای دریافت یک کارخانه کافی نیست. دولت مقتدر و آگاه و مشرف به مسائل باید بداند که خصوصی‌سازی را چگونه انجام دهد.
- تورم برای مردم بسیار آزاردهنده است. تورم مثل کرونا نیست که خودش و درمانش شناخته شده نباشد. بلکه یک معضلی است که مسئله و راه‌حل‌های آن روشن است.
- دولت مقتدر و نظام باید بتواند در ریال حاکمیت داشته باشد.
- باید در امور اقتصادی کشور انضباط مالی وجود داشته باشد.
- جوانان متخصص ما می‌توانند با استفاده از فناوری‌ها ما را از غفلت‌هایی که در تاریخ ما رخ داده عبور دهند و عدالت این است که همه مردم را پای کار بیاوریم و تبعیض وجود نداشته باشد.
- مردم ما در آستانه یک انتخاب بزرگ هستند، انتخاب یک امری که به هر حال بر سرنوشت کشور نه تنها در ۴ سال آینده بلکه می‌تواند در زمان‌های بیشتر از آن تأثیرگذار باشد. بسیاری از کارهایی که در این چهار سال می‌تواند صورت بگیرد می‌تواند سنگ بنای حتی ۴۰ سال باشد و یا ممکن است برخی از اقدام‌ها کشور را سال‌ها عقب بیندازد.
 قالیباف: باید طبق قانون
 حقوق افراد به اندازه تورم باشد
ـ مردم عزیز ما! امروز شما هستید که در فرصت انتخابات تصمیم بگیرید و ان‌شاالله بتوانید دولتی را مستقر کنید که آینده فرزندان این سرزمین را تضمین کند. همان‌طور که در حوزه دفاع دیدیم که همه به توان ما حسرت خوردند، ان‌شاءالله شاهد باشیم که در حوزه اقتصادی هم نسبت به پیشرفت ما حسرت بخورند و این در یک قدمی ماست.
ـ یکی از مهم‌ترین وظایف رئیس‌جمهور در این شرایط ایجاد تحول در اقتصاد به ویژه برای اقشار محروم، کارگران،‌پرستاران و مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی و کسانی است که حقوق ثابت دارند.
ـ باید طبق قانون، حقوق افراد به اندازه تورم باشد و تا زمان کاهش تورم در دولت چهاردهم متعهد می‌شویم که از مردم سپر حمایتی شود. حتماً با مدیریت قوی و یک رئیس‌جمهور قوی و مدیران قوی، متعهد، امین و با کارنامه می‌توان تورم را کنترل کرد و کاهش داد.
ـ باید بانک مرکزی قدرتمندانه بایستد و با جریان‌هایی که خلق پول می‌کنند و به مردم فشار می‌آورند، مبارزه کند و این‌جا جای مبارزه با فساد است و نیاز به انسجام هم داریم.
ـ یکی از مشکلات ما نبود درآمد پایدار است و بر این اساس، زمانی که درآمد نفتی کم و زیاد می‌شود، باعث مشکلات اساسی می‌شود که آثار آن را در تمام بخش‌ها می‌بینیم که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.
 زاکانی: تحریم را باید در داخل کشور خنثی کرد
 و دیپلماسی اساس و بنیان آن را هم تغییر دهد
ـ یارانه‌ها را مبتنی بر اعتبار طلا تنظیم می‌کنیم که دستخوش تورم نشود.
ـ آقای پزشکیان می‌گویند افراد ناکارآمد را محاکمه کنیم. ما موافقیم. معلوم است که باید چه کسانی را محاکمه کنیم. این افراد از خارج نیامده بودند از داخل ایران بودند، البته در ستاد ایشان هم هستند. ایشان باید این مجوزها را دهد و سراغ این افراد رفت. واقع امر این است که کارآمدی جمع بین توانمندی و پاکی است و اگر این دو را باهم نبینیم دچار مشکل می‌شویم.
ـ کارشناسی خوب است اما واگذاری کار توسط یک مسئول و رئیس‌جمهور به یک کارشناس و بی‌دقتی در امور آن کارشناس می‌تواند فاجعه بارآورد. بنزین صبح جمعه یادمان نرفته است. همچنین روزی ۷۰۰ نفر در دولت روحانی به‌خاطر کرونا از بین می‌رفتند که اگر یک‌سال دیگر ادامه یافت تعدادشان از شهدای جنگ بیشتر می‌شد.
ـ تحریم را باید در داخل کشور خنثی کرد و دیپلماسی اساس و بنیان آن را هم تغییر دهد. تا وقتی تحریم را خنثی نکردیم واکسن ندادند اما وقتی واکسن را ساختیم دیدند تحریم بی‌اثر است. اگر دنبال رفع تحریم هستیم به توانمندی داخلی تکیه کنیم.
ـ در حوزه تولید توجه به عدم خام فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهائی با ارزش افزوده بالا مدنظر است.
ـ جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم.
 حجت‌الاسلام پورمحمدی: اگر می‌خواهیم رشد اقتصادی ایجاد کنیم، نیازمند انضباط دقیق مالی در حوزه دولت هستیم
ـ زیرساخت‌های اصلی مغفول مانده کشور مثل شبکه‌های ارتباطی فیزیکی و به خصوص شبکه ارتباطی الکترونیکی باید توسعه پیدا کرده سریع و ارزان باشد و از دانش‌های جدید و مهندسی نوین و کارآمد اقتصادی بهره بگیرد.
 ـ اگر می‌خواهیم رشد اقتصادی ایجاد کنیم، نیازمند انضباط دقیق مالی در حوزه دولت هستیم. موضوع دیگر مشارکت آحاد جامعه در اقتصاد و مردمی سازی اقتصاد است. 
ـ توانمندسازی اقتصاد مردمی از جمله بخش تعاون را که نقشش کوچک است، جدی بگیریم.
ـ بنده خیلی طرح‌ها را در دوران مسئولیت‌های خود اجرا کردم اما بایستی همبستگی داشت و به واقعیت‌های خارجی دقت کرد.
ـ ما توانمندیم و اقتصاد بزرگی داریم و در جای بزرگی واقع شدیم. توانمندی تخصصی کارشناسی و نخبگی و کارشناسی جامعه و جوانان ما قابل توجه است، لذا چرا از این غفلت می‌کنیم.
ـ مسئله مهم در توضیح منظومه فکری‌مان، ثبات، اطمینان و آرامش بخشی به جامعه است که در نهایت رئیس دولت را در دستیابی به دو هدف مهم کمک کند که یک تقویت اعتبار دولت نزد مردم و دیگری ارتقای نقش منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران، است.
 قاضی‌زاده ‌هاشمی: مردم وقتی اعتماد را از دست می‌دهند
 که سیاستمداران اعتماد به نفس نداشته باشند و سیاه‌نمایی کنند
- به عنوان یکی از افراد دولت آقای رئیسی، به برنامه‌های دولت ایشان و لایحه برنامه هفتم، خودم را ملزم می‌دانم و همه تعهدات را اجرا می‌کنیم.
- مردم هم وقتی اعتماد را از دست می‌دهند که سیاستمداران اعتماد به نفس نداشته باشند و سیاه‌نمایی کنند. درخصوصی‌سازی اشکالاتی داشتیم که علتش محل بحث است؛ اختصاصی‌سازی کردیم، سهام عدالت کار خوبی بود ولی اشکالش این بود که مدیریتش را دولت حفظ کرد و مدیریت سهام عدالت باید به مردم واگذار می‌شد نه اینکه حیاط‌خلوت سیاسیون شود.
- پرداخت کارکردی که ذکر شد منظورش این است که ما دیگر حقوق ثابت به کارمندان و کارگران ندهیم و به اندازه نقششان در تولید به آنها نقش دهیم. این مطالبی که دوستان می‌فرمایید اشتباه است و رؤیایی است.
-درباره تورم هم همه کارشناسان معتقدند می‌شود تک رقمی کرد.
- علم اقتصاد از معدود جاهایی که راهکار روشن دارد مسئله تورم دارد. منتها اقتدار سیاسی می‌خواهد از جنس اقتدار سیاسی شهید رئیسی و نه از جنس دیگران یعنی سازش با سایرین!
- لازم می‌دانستم که به ظلم‌هایی که به شهید رئیسی می‌شود پاسخ دهم ولی امروز متوجه شدم که به نظام ظلم می‌شود. انگار ما هیچ کارشناسی در کشور نداریم و حتی لازم است کارشناس وارد کنیم.
- بله ما از تجربه مدیریت جهان استفاده کنیم، ولی کارشناسان برجسته در کشور داریم. می‌گویند ما باید وارد میدان‌های بزرگ شویم در حالی که ما میدان‌دار بزرگ هستیم.
 پزشکیان:
 نمی‌توان بدون سرمایه‌گذاری رشد ایجاد کرد
- هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تاکنون بدون رشد صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی، رشد نداشته است و رشد اصلاً بدون اینها امکان‌پذیر نیست.
- تنها کاندیدی بودم که زمان ثبت‌نام گفتم سیاست‌های کلی و قانون برنامه را اجرا خواهم کرد و گفتند برنامه نداری.
- در دنیا مشکل نبود راه‌حل نداریم. مشکل کشورهای در حال توسعه و عقب مانده، نبود انسان‌هایی است که علم، مهارت و انگیزه جهت استفاده از این روش‌ها را داشته باشند.
- ابتدای صحبتم گفتم انسجام داخلی و کنار گذاشتن اختلافات. اگر در داخل مشکل داشته باشیم، مرزها را هم باز کنیم هیچ مشکلی حل نمی‌شود. هر چقدر هم پول بیاوریم فایده ندارد. پس اول باید اختلافات خود را حل کنیم.
- هر رویکردی در عرصه اقتصاد باید به کاهش تورم و فقر بینجامد. نگاه من در حوزه حکمرانی، اقتصادی و اجتماعی است. طرفدار عدالت اجتماعی هستم نه شعارهای توضیحی پوپولیستی که حاصل آن تورم بیشتر برای همان‌هایی است که قرار بود از آنها حمایت کنیم.