kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۲۳۴
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲

 راست‌های افراطی و قمار ماکرون  روی آینده سیاسی خود

 

سرویس خارجی-
کارشناسان زیادی بر این باورند که رئیس‌جمهور فرانسه با انحلال پارلمان و دستور برگزاری انتخابات زودهنگام -که در پی پیروزی بزرگ راست‌های افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا- صورت داد روی آینده سیاسی خود قمار کرده است.
پیروزی راست‌ها در انتخابات پارلمانی اخیر اروپا سیاست داخلی کشورهای بزرگ اروپایی را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است. در بلژیک نخست‌وزیر پس از شکست سنگین حزبش مجبور به استعفا شد و در فرانسه، ماکرون از ترس، پارلمان را منحل و دستور برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را صادر کرد. رئیس‌جمهور فرانسه امیدوار است «نگرانی مردم از قدرت‌گیری راست‌ها» منجر به این شود که دوباره به حزب میانه او رأی دهند. در فرانسه حتی گفته می‌شود که ماکرون به فکر استعفا افتاده است و با نزدیکان خود درباره خروج از قدرت در صورت پیروزی راست‌ها در انتخابات زودهنگام آتی سخن به میان رانده است هرچند که خود وی این موضوع را تکذیب می‌کند. 
اما طی روزهای گذشته پاریس و شهرهای بزرگ فرانسه شاهد تظاهرات علیه پیروزی حزب راستِ «اجتماع ملی» این کشور بود، موضوعی که ماکرون را قطعاً خوشحال و امیدوار کرده است. آن‌گونه که رویترز در گزارش خود نوشته است، روز یکشنبه اتحادیه‌های کارگری، گروه‌های دانشجویی و حقوق بشری خواستار برگزاری تظاهرات علیه این حزب شدند. دست‌کم در ۱۵۰ شهر فرانسه از جمله پاریس، مارسی، تولوز، لیون، تظاهرات علیه حزب پیروز «اجتماع ملی» برگزار شد و ۲۱ هزار مأمور پلیس مسئولیت تأمین این اعتراضات را بر عهده داشتند. پلیس اعلام کرد که ۷۵ هزار نفر در تظاهرات پاریس شرکت کردند و در سراسر کشور نیز این عدد ۲۱۷ هزار نفر عنوان شده است. اما اتحادیه «CGT» شمار معترضان در سراسر کشور را ۶۴۰ هزار نفر برآورد کرد که ۲۵۰ هزار نفر آنها در پایتخت فرانسه به خیابان آمده بودند.
گفتنی است، ماکرون امیدوار است تا روز انتخابات یعنی دهم تیرماه این اعتراض‌ها تبدیل به یک موج بزرگ در فرانسه علیه راست‌ها شود. اما نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب پیروز و راستگرای «اجتماع ملی» می‌تواند آرای زیادی کسب کرده و دست به تشکیل دولت جدید بزند. به باور برخی رسانه‌های غربی با توجه به 
دو مرحله‌ای بودن انتخابات فرانسه، برگزاری این انتخابات یک قمار بزرگ برای ماکرون خواهد بود و با توجه به عمق خشم عمومی در فرانسه از ماکرون این خطر جدی وجود دارد که با این انتخابات که سه روز بعد از انتخابات انگلیس در چهار ژوئیه (۱۴ تیر) برگزار می‌شود در فرانسه دولتی روی کار آید که اروپا ‌ستیز است و این تغییر، ماکرون را در صورت عدم استعفا با چالش‌های گسترده‌ای در سیاست داخلی و خارجی این کشور روبه‌رو خواهد کرد. در صورتی که راست‌ها بتوانند در انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه از نفرت عمومی از ماکرون استفاده کرده و اکثریت را به دست بیاورند برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم خواهد بود که آنها رهبری فرانسه را به دست می‌گیرند. ماکرون که سه سال از دومین و آخرین دوره ریاست جمهوری‌اش باقی مانده است، پس از این باید یا استعفا دهد یا راهی برای همکاری با نخست‌وزیری از حزبی بیابد که عمیقاً با بیشتر سیاست‌های وی مخالف است.