kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۸۳۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۷
رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد

رشد 3/7 درصدی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دولت سیزدهم



رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: متوسط نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در حالی در دولت سیزدهم به سه و هفت دهم درصد رسید که در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، منفی هشت و یک دهم درصد بود.
به گزارش ایرنا، داود منظور در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با اشاره به رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دولت سیزدهم نوشت: متوسط نرخ رشد سرمایه‌گذاری کل و یا تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در طول سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، منفی هشت و یک دهم درصد بود.
وی افزود: این نرخ در سال ۱۴۰۰ به یک و چهار دهم درصد، در سال ۱۴۰۱ به دو و نیم درصد و در سال ۱۴۰۲ به چهار و هشت دهم درصد رسید، به طوری که متوسط آن در طول دولت سیزدهم سه و هفت دهم درصد است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه پیش از این با اشاره به مقایسه عملکرد سه ساله دولت سیزدهم با سه سال آخر دولت قبل، اعلام کرده بود که میانگین رشد اقتصادی در سه سال پایانی دولت دوازدهم منفی دو درصد بود که با یک جهش چشمگیر در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ (دولت سیزدهم) به ترتیب به پنج و شش دهم درصد، پنج درصد و نزدیک به شش درصد رسیده است.
رشد ۴/۹ درصدي تشکيل سرمايه ثابت ناخالص
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت و به نقل از بانک مرکزی، بر اساس محاسبات مقدماتي اداره حساب‌هاي اقتصادي اين بانک، توليد ناخالص داخلي به قيمت پايه (به قيمت‌هاي ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ به رقم 3972 هزار ميليارد ريال رسيد که نسبت به سه ماهه سوم سال ۱۴۰۱، رشد چهار و سه دهم درصدي را نشان مي‌دهد. همچنين رشد اقتصادي بدون نفت طي دوره مذکور معادل ۳/۳ درصد بوده است.
 بررسي وضعيت سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف اقتصادي (به قيمت‌هاي ثابت سال ۱۳۹۵) نشان‌دهنده آن است که در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ «تشکيل سرمايه ثابت ناخالص» از رشد چهار و 9 دهم درصدي نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار شده است. به‌طوري که در دوره مزبور، رشد تشکيل سرمايه ثابت ناخالص در دو زيربخش اصلي «ماشين‌آلات» و «ساختمان» به ترتيب معادل هفت و دو دهم درصد و ۳.۳ درصد بوده است. 
در مجموع عملکرد توليد ناخالص داخلي کشور در 
نه ‌‌ماهه سال ۱۴۰۲ «با احتساب نفت» و «بدون احتساب نفت» به قيمت‌هاي ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتيب به 12 هزار و ۸۳ و 10 هزار و ۹۶۸ هزار ميليارد ريال رسيد که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتيب با افزايش چهار و نیم درصد و سه و نیم درصدي همراه بوده است. تحقق رشد اقتصادي چهار و نیم درصدی در نه ‌ماهه ۱۴۰۲ در امتداد رشد اقتصادي چهار درصدی سال ۱۴۰۱ حکايت از تداوم روند رو به بهبود فعاليت‌هاي اقتصادي در کشور دارد.
 مؤلفه‌هاي رشد اقتصادي در پاییز ۱۴۰۲
بررسي عملکرد رشد اقتصادي بر حسب گروه فعاليت‌هاي اقتصادي (به قيمت‌هاي ثابت سال ۱۳۹۵) نشان مي‌دهد، رشد توليد ناخالص داخلي در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده در تمامي گروه‌هاي اصلي بوده است.
 لازم به توضيح است در دوره مزبور، رشد محقق شده گروه‌هاي «نفت و گاز»، «صنايع و معادن»، «خدمات» و «کشاورزي، جنگلداري و ماهيگيري» نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتيب معادل 14 و نیم درصد، چهار و یک دهم درصد، سه و شش دهم درصد و شش دهم درصد است.
بررسي توليد ناخالص داخلي برحسب اقلام هزينه نهايي (به قيمت‌هاي ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ هم نشان مي‌دهد؛ «هزينه‌هاي مصرف نهايي بخش خصوصي» و «تشکيل سرمايه ثابت ناخالص» به ترتيب از نرخ‌هاي رشد هفت دهم و چهار و 9 دهم درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار بوده‌اند.
 در اين فصل «هزينه‌هاي مصرف نهايي بخش دولتي» نسبت به فصل مشابه سال ۱۴۰۱ کاهش شش و دو دهم درصدي را تجربه نموده است. در اين دوره رشد تشکيل سرمايه ثابت ناخالص به تفکيک «ماشين‌آلات» و «ساختمان» به ترتيب معادل هفت و دو دهم و ۳/۳ درصد بوده است.
 مؤلفه‌هاي رشد اقتصادي در 9 ماهه ۱۴۰۲
بررسي عملکرد رشد اقتصادي بر حسب گروه فعاليت‌هاي اقتصادي در نه ‌ماهه سال ۱۴۰۲ نشان مي‌دهد، رشد ارزش افزوده گروه‌هاي «خدمات»، «نفت و گاز»، «صنايع و معادن» و «کشاورزي، جنگلداري و ماهيگيري» نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتيب معادل چهار درصد، 16 و سه دهم درصد، سه و 9 دهم درصد و هفت دهم درصد بود که به ترتيب از سهمي معادل ۲/۲، یک و سه دهم، 9 دهم، و یک دهم واحد درصد در رشد اقتصادي نه‌ماهه سال ۱۴۰۲ برخوردار بوده‌اند. 
در دوره مزبور ارزش افزوده بخش «صنعت» به قيمت‌هاي ثابت سال ۱۳۹۵ از افزايش چهار و دو دهم درصدي نسبت به نه ‌ماهه سال ۱۴۰۱ برخوردار بود؛ به‌طور مشخص در اين بخش رشد شاخص توليد کارگاه‌هاي بزرگ صنعتي ۱۰۰ نفر کارگر و بيشتر نسبت به نه‌ ماهه سال ۱۴۰۱ معادل سه و نیم درصد بود.
 بررسي عملکرد رشد شاخص مزبور به تفکيک رشته فعاليت‌هاي صنعتي هم نشان مي‌دهد که در 9 ‌ماهه سال ۱۴۰۲ از مجموع ۲۴ گروه اصلي، ۱۹ گروه از رشد مثبت توليد برخوردار بوده‌‌اند.
 از جمله صنايعي که بيشترين سهم را در رشد محقق شده اين دوره داشته‌اند مي‌توان به «صنايع توليد فلزات اساسي»، «صنايع توليد وسايل نقليه موتوري، تريلر و نيم‌تريلر»، «صنايع توليد مواد غذايي» و «صنايع توليد محصولات کاني غيرفلزي» اشاره کرد. 
بررسي توليد ناخالص داخلي برحسب اقلام هزينه نهايي در 9 ‌ماهه سال ۱۴۰۲ نشان مي‌دهد «هزينه‌هاي مصرف نهايي بخش خصوصي» و «تشکيل سرمايه ثابت ناخالص» به قيمت‌هاي ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتيب از نرخ‌ رشد چهار و دو دهم درصد و چهار و نیم درصدي نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار بوده‌اند که رشد محقق شده «تشکيل سرمايه ثابت ناخالص» در دوره مزبور عمدتاً متاثر از رشد تشکيل سرمايه ثابت ناخالص در دو زيربخش «ماشين‌آلات» و «ساختمان» به ترتيب معادل هفت و یک دهم و دو و 9 دهم درصد بوده است.