kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۱۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲
 طحان نظیف در نخستین نشست فراکسیون گام دوم انقلاب مجلس دوازدهم:

یک مجلس قوی حتماً قانونی را تصویب می‌کند که با اسناد بالادستی تطابق دارد

 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: هرچند مراجع بالادستی همچون هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی و شورای نگهبان در فرآیند قانون‌گذاری بر تطابق مصوبات مجلس با اسناد بالادستی نظارت دارند، اما خود نمایندگان ابتدابه‌ساکن باید توجه کنند تا مصوبه خلاف شرع مقدس، قانون اساسی و سیاست‌های کلی نباشد.
دکتر‌هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان طی سخنانی در نخستین نشست فراکسیون گام دوم انقلاب مجلس دوازدهم خطاب به نمایندگان منتخب مجلس، اعتماد مردم و فرصت خدمت به مردم شریف را تبریک گفت و با تاکید براین نکته که انباشت قانون و قانون‌گذاری زیاد نمی‌تواند یک وجه تمایز و برتری مجلس محسوب شود، اظهار داشت: گاهی نگاه ما به قانون و قانون‌گذاری صحیح نیست، اساساً تورم قوانین امر ممدوحی نیست. گاهی اوقات قانون‌گذاری بیشتر یعنی ابهام و تناقض بیشتر.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، وی خاطرنشان کرد: باید در موارد مورد نیاز، قانون‌گذاری کرد و این نکته مهمی است که دوستان باید از همین ابتدای شروع به کار مجلس دوازدهم به آن توجه کنند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با طرح این موضوع که گاهی اوقات کار با قانون‌گذاری به‌جایی نمی‌رسد، بلکه باید آسیب‌شناسی کرد که آیا اشکال از قانون است، یا اشکال از مجری است یا بستر اجرای قانون وجود ندارد، گفت: اساساً یک قانون‌گذاری خوب از دل یک نظارت خوب می‌گذرد.
طحان نظیف با بیان اینکه یک مجلس قوی حتماً قانونی را تصویب می‌کند که با اسناد بالادستی تطابق دارد، تصریح کرد: هرچند مراجع بالادستی همچون هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی و شورای نگهبان در فرآیند قانون‌گذاری بر تطابق مصوبات مجلس با اسناد بالادستی نظارت دارند، اما خود نمایندگان ابتدابه‌ساکن باید توجه کنند تا مصوبه خلاف شرع مقدس، قانون اساسی و سیاست‌های کلی نباشد.
سخنگوی شورای نگهبان به نمایندگان جدیدالورود توصیه کرد در ابتدای شروع به کار خود حتما اسناد بالادستی همچون قانون اساسی، سیاست‌های کلی و حتی آیین‌نامه داخلی مجلس را تورق و مطالعه کنند.
وی مجددا با تاکید بر این نکته که نیازسنجی تقنینی و بحث اولویت‌بندی در قانون‌گذاری بسیار مهم است، درباره ضرورت توجه به نظرات و مراجع پژوهشی در فرآیند قانون‌گذاری گفت: هر کدام از ما در یک حوزه تخصص داریم و در همه‌جای دنیا همین‌گونه است اما این نقصان را چگونه باید برطرف کرد؟ با مراجعه به مراکز پژوهشی چه در کمیسیون‌های تخصصی که بازوان تخصصی عزیزان در مجلس هستند و چه در مرکز پژوهش‌های مجلس و چه مراکز مختلف پژوهشی دیگر که می‌توانند با مجلس در ارتباط باشند.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان 
از تازه‌های نشر دیدن کرد
دکتر عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در چهارمین روز از برپایی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مصلای امام خمینی(ره) رفت و از این نمایشگاه بازدید کرد.
وی در این بازدید ضمن حضور در برخی در غرفه‌ها، با مسئولان این غرفه‌ها درباره موضوعات مختلف عرصه نشر گفت‌وگو کرد، با تازه‌ترین و پرفروش‌ترین آثار آشنا شد و همچنین از روند برگزاری این نمایشگاه و میزان استقبال مردم مطلع شد.
«کانون اندیشه جوان»، «امیرکبیر»، «حکمت»، «مکتب حاج قاسم»، «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»، «صدرا (آثار استاد شهید مرتضی مطهری)»، «خط مقدم»، «آستان قدس رضوی»، «مؤسسه انقلاب اسلامی (آثار رهبر معظم انقلاب)»، «مؤسسه پژوهشی تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی»، «روزنامه اطلاعات»، «خبرگزاری فارس»، «خبرگزاری ایرنا» و «گروه رسانه‌ای مهر» از جمله غرفه‌هایی بودند که مورد بازدید این عضو حقوقدان شورای نگهبان قرار گرفت.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان به غرفه انتشارات آن پژوهشکده که امسال با توان بیشتری در نمایشگاه کتاب تهران حضور یافته و آثار علمی و پژوهشی این پژوهشکده را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده نیز سری زد. وی در غرفه پژوهشکده با پژوهشگران گفت‌وگو کرد و جویای نظرات مردم درباره آثار و فعالیت‌های پژوهشکده هم شد.
بازدید سخنگوی شورای نگهبان 
از نمایشگاه کتاب
دکتر‌هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان نیز از سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، وی در بدو ورود به مصلای امام خمینی(ره) مورد استقبال مسئولان و برگزارکنندگان این رویداد بزرگ فرهنگی قرار گرفت و در گفت‌وگوی با آن‌ها از روند برگزاری نمایشگاه و میزان استقبال مردم مطلع شد.
سخنگوی شورای نگهبان از همکاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای برپایی شعب اخذ رای در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در این رویداد مهم نیز قدردانی کرد.
وی در مراسم رونمایی از کتاب «مرد ابدی» زندگی‌نامه سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم که به قلم خانم معصومه سپهری و توسط انتشارات شهید کاظمی و خبرگزاری تسنیم منتشر شده حضور یافت و همراه با سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه، دکتر غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرمانده کل سپاه و وحید جلیلی قائم‌مقام فرهنگی سازمان صدا و سیما به رونمایی از این کتاب و تجلیل از پدر موشکی ایران پرداخت.
طحان نظیف از غرفه‌های نشر صدرا (آثار استاد شهید مرتضی مطهری)، شاهد، علمی و فرهنگی، صهبا، نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، راه یار، خبرگزاری فارس، منهاج علم، خط مقدم، معارف، سوره مهر، مکتب حاج قاسم و امیرکبیر بازدید کرد.
وی همچنین در انتشارات انقلاب اسلامی که منتشر‌کننده آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی است، حضور یافت و از تازه‌های نشر دیدن کرد.
دکتر طحان‌نظیف در بازدید ۵ ساعته از نمایشگاه کتاب همچنین در غرفه‌های موزه عبرت ایران، برترین آرزو، مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، نشر سرو موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مطاف عشق، غرفه فلسطین، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، واژه‌پرداز اندیشه ناشر آثار علما و اساتید اخلاق، انتشارات دانشگاه امام صادق‌(ع)، آرمان دانشجو و مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز حضور یافت.
«پژوهشکده شورای نگهبان؛ مرجع علمی حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران» غرفه‌ دیگری بود که دکتر طحان‌نظیف در آن حضور یافت. پژوهشکده شورای نگهبان در سال‌های گذشته فعالیت‌های چشمگیری در حوزه نشر داشته و کتاب‌های ارزشمندی به جامعه حقوقی کشور ارائه کرده است.