علت برخـورداری حضرت معصــومه(س) از مقـام شـفاعت
آیتالله جوادی آملی
منزلت براي انسان از آن جهت كه يك روح ملكوتي دارد و آن روح ملكوتي، نه زن است نه مرد قابل تحصيل است؛ چون بدن انسان يا به صورت زن يا به صورت مرد ساخته شده است؛ وگرنه جان و روح انسان كه امر ملكوتي است مثل فرشتهها، نه مرد است و نه زن. روح نه مذكر است نه مؤنّث؛ چون بدن نيست، جسم نيست، ماده نيست؛ لذا كمالها و معارف را، هم زنها ميتوانند فراهم بكنند هم مردها.
شرط ورود به بهشت برای زائر کریمۀ اهل بیت(س)
از آنجا که حضرت فاطمه معصومه (س)که از دودمان نبوت و ولايت است، به جايي ميرسد که امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) درباره زيارت او توصيه و سفارش و دستور و برنامه دارند.
از وجود مبارک امام هشتم عليبنموسيالرضا(ع) رسيده است که خواهر ما فاطمه معصومه در قم مدفون است [و] هر کس اين بانو را زيارت کند بهشت براي او است و از وجود مبارک امام نهم امام محمد تقي(ع) روایت شده است که عمّه من فاطمه معصومه(س) در قم مدفون است و هر کس آن حضرت را زيارت کند بهشت براي او است. اعمالي که باعث ورود در بهشت است يکسان نيست؛ بعضي از عملهاي خير باعث ميشود انسان به بهشت راه پيدا کند و بعضي از اعمال خير سبب ميشود که بهشت در اختيار او قرار بگیرد، نه او در اختيار بهشت، لذا سرّ اينکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلامالله عليهما) فرمودند هرکس کريمه اهلبيت، فاطمه معصومه (س) را زيارت کند بهشت براي او است، بدین خاطر است که او اهل ولايت است، اگر کسي پيوند ولايي با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، ميکوشد که رايحه ولايت و طعم ولايت در هستي او پديد آيد و خود جزء اولياي الهي بشود، اگر کسي جزء اولياي خدا و «وليّالله» شد، در آن صورت بهشت مشتاق او است.
از وجود مبارک امام رضا(ع) روایتی به ما رسيده است که فرمود: اگر کسي خواهرم، کريمه اهلبيت،فاطمه معصومه را «عارفاً بحقّها» زيارت کند بهشت براي او ثابت است، معلوم ميشود کريمه اهلبيت، فاطمه معصومه(س) حقّي دارد که بعضي از زائران به حقّش عارف هستند و برخی عارف نيستند و آن حضرت را تنها به عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام ميشناسند و زيارت ميکنند که اينها بخشی از فضيلت و ثواب را دریافت میکنند، اما به ثواب کامل راه نمیيابند. لیکن برخی دیگر از زائرین آن حضرت حقّ اين کريمه را ميشناسند که امام هشتم فرمود هر کس خواهرم را «عارفاً بحقّها» زيارت کند بهشت براي او است.
مقام شفاعت کريمه اهلبيت(س)
در زیارتنامۀ حضرت فاطمۀ معصومه(س) میخوانیم: «يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، کسي حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهي از مظاهر اسماي حسناي خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسياري از انسانها آسيب خواهند دید، ولي اگر رحمت او ضميمه عدل او شود در این صورت به اين کار «شفاعت» میگویند.
لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به اين مقام رسيده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتي او عرض ميکنند: «يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة..» معلوم ميشود که حقّ شفاعت دارد، شما ميبينيد همه مراجع بزرگ در کنار قبر کریمۀ اهل بیت(س) ميگويند از ما شفاعت نما، زیرا در قيامت همگان به شفاعت خاندان پيغمبر(عليهمالسلام) نيازمندند.
آنها که اهل بهشتند به برکت شفاعت، درجاتشان رفيع ميشود، همه شيعيان و کساني که دينشان مورد رضایت خداوند است نيازمند به شفاعتند، يا در نجات از جهنّم يا در تخفيف از عذاب و ورود به بهشت يا ترفيع درجات بهشت. به هر تقدير در همه اين مراحل و درجات به شفاعت نيازمندند. اينکه همه بزرگان در پيشگاه اين کريمه عرض ميکنند «إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، معلوم ميشود که وجود مبارک اين کريمه از ولايت الهي برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نميشود، چنين مقامي را اگر کسي بشناسد و آن حضرت را با اين معرفت زيارت کند استحقاق بهشت را خواهد داشت.
همۀ اين امور نشان ميدهد که حضرت فاطمه معصومه(س) به چه جايگاهي رسيده است که امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) هم ترغيب کردهاند که آن حضرت را زيارت کنيد به نحوی که وجود مبارک امام رضا(ع) زيارتنامه خاصي مقرر کرده است و هم در اين زيارتنامه جملاتی را بیان فرمودند که نشانه مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (س) است.
پایگاه اطلاعرسانی اسراء