kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۴

 گزارش متفاوت گاردین از سربازان فراری اوکراینی «می‌خواهیم زنده بمانیم»


 
 سرویس خارجی-
روزنامه انگلیسی گاردین سراغ سربازان فراری اوکراین رفته و پای حرف آنها نشسته است؛ افرادی که پس از مشاهده صحنه‌های واقعی جنگ، خواستار مذاکره و پایان جنگ هستند؛ گرچه کشورشان را دوست دارند، اما نمی‌خواهند بمیرند.
جدیدترین بسته کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین به ارزش نزدیک به 61میلیارد دلار طی روزهای گذشته به تصویب کنگره آمریکا و تأیید بایدن رسید. بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های غربی بر این باورند که این کمک‌های تسلیحاتی سخاوتمندانه آن‌هم از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی کمکی به پیروزی اوکراین در مقابل روسیه نخواهد کرد، چون اصولا سربازی برای جنگیدن باقی نمانده و بسیاری از نظامیان اوکراینی کشته شده‌اند و جوانان نیز از این کشور گریخته‌اند.
ترکیبی از «تلفات بالا» و «کمبود مهمات» در اوکراین به نیروهای روسی اجازه داده به نبرد برگردند و مناطقی استراتژیک را تحت کنترل خود دربیاورند. فرار گسترده نیروها از میدان جنگ، کشته شدن ده‌ها هزار سرباز اوکراینی طی 2 سال و چند ماه گذشته و عدم جایگزینی آنها باعث شده که کی‌یف نیروی کافی برای جنگیدن در میدان جنگ را نداشته باشد. تغییر قوانین سربازگیری و سفت و سخت شدن مجازات فراریان هم باعث نشده است که اوکراین بتواند طی ما‌های اخیر در حوزه نیروها بسیج قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.
در چنین فضائی، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارش جالب توجه، پای صحبت سربازان و شهروندانی نشسته است که از جنگ فرار کرده‌اند. دو مرد جوان اوکراینی که به‌تازگی به دلیل فرار از سربازی بازداشت شده بودند، به گاردین گفتند: مامور نظام وظیفه با لحن کنایی به آنها گفته اگر نمی‌خواهند بجنگند، می‌توانند از رود «تیسا» به رومانی فرار کنند یا تونلی به شهر «بلگورود» روسیه در مرز با اوکراین حفر کنند! این در حالی است که از آغاز جنگ اوکراین تا امروز بین 30 الی 40 تَن از مردان این کشور هنگام تلاش برای فرار از طریق این رودخانه جان خود را از دست‌ داده‌اند. گاردین می‌افزاید: با گذشت بیش از ۲ سال از جنگ اوکراین، نیروهای این کشور حالا با کمبود سرباز مواجه هستند و کی‌یف قوانین سربازگیری را تشدید کرده است. بر اساس قوانین تازه‌ای که طی دو هفته آینده اجرائی خواهد شد، کسانی که از شرکت در جنگ یا میادین جنگ فرار کنند، ممکن است با مجازات‌های مختلفی از جمله ابطال گواهینامه رانندگی، انسداد حساب‌های مالی و تصرف دارایی‌ها و اموال مواجه شوند. این در حالی است که به اذعان فرماندهان اوکراینی، گرچه این کشور با کمبود سرباز مواجه است، اما دستاوردهای روسیه در جنگ علیه اوکراین بیشتر به دلیل قوای توپخانه‌ای قدرتمند این کشور و نیروی هوائی و موشکی روسیه است.
گاردین سپس با اشاره به تلاش‌های دولت اوکراین برای تغییر این روند می‌نویسد: «کی‌یف سعی دارد سربازان تازه‌ای جذب کند که جایگزین سربازان کشته و مجروح‌شده شوند. در روزهای نخست این جنگ، داوطلبان زیادی در اوکراین برای شرکت در جنگ اعلام آمادگی می‌کردند، اما حالا با طولانی‌شدن جنگ، تمایل افراد به حضور در میدان نبرد کاهش یافته است.دولت اوکراین همچنین اعلام کرده است به مردانی که توان حضور در میدان نبرد را دارند، اما از اوکراین گریخته‌اند، خدمات کنسولی نظیر تمدید پاسپورت ارائه نخواهد کرد؛ تصمیمی که به اذعان کی‌یف یک اقدام نمادین است، اما نظامیان این کشور در خط‌مقدم به شنیدن آن نیاز دارند.»
هوا ابری است!
به گزارش ایسنا در ادامه گزارش گاردین می‌خوانیم: «ماموران سربازگیری در شهرهای اوکراین پرسه می‌زنند و برخی افراد که در سن سربازی قرار دارند پنهان شده‌اند. چند کانال تلگرامی به راه افتاده که افراد در آنها موقعیت ماموران سربازگیری را اعلام می‌کنند تا دیگران به دام آنها نیفتند. پیام‌ها در این کانال‌ها به‌صورت رمزی و در غالب وضعیت آب‌وهوا نوشته می‌شود. به‌عنوان مثال، یک کاربر این کانال می‌پرسد: «هوا در ایستگاه متروی مدافعان اوکراین چگونه است؟» و کسی پاسخ می‌دهد: «سه ابر یک مرد جوان را احاطه کرده‌اند!»
یکی از دو مردی که توسط ماموران سربازگیری بازداشت شده بودند، به گاردین می‌گوید: «من کشورم را دوست دارم، اما نمی‌توانم کسی را بکشم و نمی‌خواهم بمیرم. همه از جنگ خسته‌ایم.» یک مرد ۳۶ساله اوکراینی به نام «اولکساندر» که با همسرش در منطقه‌ای مرفه زندگی می‌کند هم به گاردین می‌گوید: برای اینکه با ماموران سربازگیری مواجه نشود، از حمل‌ونقل عمومی اجتناب کرده و از خودروی شخصی استفاده می‌کنم. او گفت: در محله‌ای زندگی می‌کند که بسیاری از افراد متمول و نمایندگان پارلمان اوکراین با او همسایه هستند و از این‌رو، ماموران سربازگیری سراغی از او نمی‌گیرند. اولکساندر با اشاره به اینکه دولت برای جذب سرباز به سراغ مناطق فقیرنشین می‌رود، گفت: «ارتش به این‌جا نمی‌آید. این مجتمع جزیره‌ای برای بقا است. فقر در اوکراین مساوی با مرگ است.» او که ۱۲ سال است با همسرش زندگی می‌کند، خواستار مذاکره و پایان جنگ است و به گاردین می‌گوید: «احساس یک برده را دارم. آدم یک‌بار زندگی می‌کند و اگر قرار باشد بین زندگی و پرچم یکی را انتخاب کنم، من زندگی را انتخاب می‌کنم.»
رونق قاچاقچی‌گری
بر اساس این گزارش برخی افراد هم به قاچاقچی‌ها پول می‌دهند تا آنها را از مرز خارج کنند. هزینه این مسیر هم بین ۵۰۰۰ تا ۱۵هزار دلار است. با این حال، حدود نیمی از کسانی که تاکنون سعی کرده‌اند از اوکراین فرار کنند (حدود ۴۰هزار نفر) گیر افتاده‌اند. بسیاری از آنها هم در این راه جان خود را از دست داده‌اند. با این حال، مقامات اوکراین سعی دارند وضعیت را آرام نشان دهند. «فدیر ونیسلاوسکی» معاون کمیته امنیت ملی اوکراین گفته تعداد سربازانی که سعی دارند فرار کنند نسبت به روزهای آغاز جنگ کمتر شده است. او می‌گوید: «در سربازگیری مشکل داریم، اما آن‌قدرها که درباره‌اش اغراق می‌کنند، بزرگ نیست. روسیه سعی دارد با هدف پروپاگاندا، این مسئله را بزرگ‌تر نشان دهد... خوب، مردم ترسیده‌اند. ترس باعث می‌شود کارهای احمقانه‌ای از آدم سر بزند!»