kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۶۲۶
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶
هشدار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

مدیران فروشگاه‌ها و مراکز تجاری مسئول عرضه پوشاک قاچاق هستند

 
 
 
معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: درخواست ما این است که پیش از برخوردهای مقابله‌ای و انتظامی، مدیران فروشگاه‌ها از عرضه‌ کالاهای قاچاق جلوگیری کنند.
به گزارش ایسنا، علی بیگی در نشست دیروز هماهنگی با مدیران مال‌ها (فروشگاه‌ها و مراکز خرید)، ضمن اشاره به شعار سال اظهار کرد: در حوزه‌ مقابله با کالای قاچاق و حمایت از جهش تولید، جز به روی کار آمدن همه‌ ارگان‌ها و دستگاه‌ها در حوزه اجرا، تولید، فروش و... ممکن نخواهد شد. تولیدکننده، وزارت صمت، اتاق اصناف، نیروی انتظامی و... بایستی در جهش تولید مردمی همکاری داشته باشند؛ ضمن اینکه حلقه‌ اصلی نیز فروشنده است که بایستی کالای مجاز داخلی را بفروشد و از عرضه‌ کالای قاچاق غیرمجاز جلوگیری شود.
او ضمن تاکید بر اینکه مبارزه با قاچاق کالا یکی از مباحث اصلی جهش تولید است، تصریح کرد: اگر قرار است که به تولیدکننده کمک کنیم لازم است که کمک صورت گیرد. وظیفه ستاد این است که از مبدأ تا مقصد نظارت وجود داشته و از توزیع هرگونه کالای قاچاق جلوگیری شود. ما در سه حوزه‌ واردات در مبدأ، توزیع و فروش در واحدهای تجاری و در کف بازار، به صورت جدی در حال کار هستیم و عزمی جدی داریم.
 مدیران فروشگاه‌ها مسئول تخلف عرضه پوشاک قاچاق
معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ضمن هشدار به مدیران مال‌ها و مراکز خرید، گفت: مدیران مراکز خرید بایستی توجه ویژه داشته باشند که در فروشگاه‌ها چه کالایی عرضه می‌شوند. متاسفانه مشاهده می‌کنیم که عمده کالاهایی که در مراکز خرید بزرگ به فروش می‌رسد کالاهای وارداتی است که با سیاست اصلی تشکیل این فروشگاه‌ها در تضاد کامل است؛ بنابراین تاکید و درخواست ما این است پیش از برخوردهای مقابله‌ای و انتظامی، مدیران  فروشگاه‌ها از عرضه‌ کالاهای قاچاق جلوگیری کنند.
بیگی تصریح کرد: مدیران این فروشگاه‌ها مسئولیت عرضه این کالاهای محرز قاچاق در داخل محوطه این فروشگاه‌ها را برعهده ‌دارند. آخرین اصلاحیه قانون مربوط به سال ۱۴۰۱ است و مدیران فروشگاه‌ها باید با مفاد این قانون آشنا شوند.
او با اشاره به اینکه آخرین آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حاکی از وجود بیش از ۲۰ میلیارد دلار قاچاق ورودی و خروجی است گفت: این منابع از جیب تمام ایرانیان خارج می‌شود. اگر هر کالایی از مرزهای گمرکی وارد نشده باشد قاچاق است و با آن برخورد می‌شود.
 فروشگاه‌ها تابلوهای معرف کالای قاچاق را بردارند
معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: درخواست ما این است که مدیران فروشگاه‌ها اجازه ندهند تا برخوردهای نیروی انتظامی با عرضه اقلام قاچاق از جمله پوشاک قاچاق به فروشگاه‌های آنها برسد و قبل از اینکه به این مرحله برسیم نسبت به اجرای قانون اقدام کنند.
بیگی به مدیران مال‌ها، گفت: درخصوص مبارزه با قاچاق با مدیران فروشگاه‌ها جلسه برگزار کنید و حتما به صاحبان فروشگاه‌ها اعلام کنید که تابلوهای معرف کالاهای قاچاق را بردارند. ما در سطح عرضه به صورت جدی با کالاهای قاچاق مبارزه خواهیم کرد اما هر چه ورود شما به عنوان مدیر به این موضوع بیشتر باشد ورود ما کمتر است لذا ضروری است تا شما تذکرات لازم را به فروشندگان بدهید تا حضور ما نیز کمتر باشد. 
 عرضه کالای قاچاق معادل بیکاری کارگر ایرانی
محسن گرجی؛ مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت، دیروز در در نشست هماهنگی با مدیران ارشد فروشگاه‌ها و مال‌ها اظهار داشت: لیست اسامی کالاهای قاچاق را سال گذشته برای مدیران مراکز تجاری ارسال شد لذا خوب است که مدیران مال‌ها در این خصوص نیز گزارش ارائه دهند که چه اقداماتی را انجام داده‌اند و درخصوص کدام برندها به صاحبان فروشگاه‌ها تذکر داده‌اند.
او تصریح کرد: عرضه هر چهار شلوار جین قاچاق در بازار معادل یک ساعت بیکاری کارگر ایرانی و عرضه هر 32 شلوار جین قاچاق معادل یک روز بیکاری کارگر ایرانی است. شلوار جین ایرانی به روسیه صادر می‌شود؛ لذا کسی نمی‌تواند بگوید که کالای ایرانی کیفیت ندارد. در مقابل صادرات پوشاک خوب و با کیفیت ایرانی متاسفانه پوشاک استوک و به عبارتی کالاهای ته بار به کشور وارد می‌شود.