kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
در سفر رئیس‌جمهور و با حضور مقامات عالی‌رتبه دو کشور

ایران و پاکستان ۸ سند همکاری امضا کردند

مقامات جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در حضور رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر پاکستان، 8 سند همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف امضاء کردند.
 
 
 
 
رئیس‌جمهور به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود و در رأس هیئتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی و سیاسی، بامداد دوشنبه با بدرقه معاون اول رئیس‌جمهور، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از وزرا برای سفر دو روزه عازم اسلام‌آباد شد و در بدو ورود به پایتخت پاکستان مورد استقبال «ریاض حسین پیرزاده» وزیر کار و مسکن پاکستان و جمعی از مقامات این کشور قرار گرفت.
همچنین، در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی ایران و پاکستان، سران دو کشور از گارد تشریفات حاضر سان دیده و رئیسی به رسم دوستی و یادبود نهالی در محوطه دفتر نخست‌وزیری پاکستان غرس کرد.
سپس رئیس‌جمهور کشورمان و نخست‌وزیر پاکستان اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی خواهند کرد.
پیش از این مراسم و در بدو ورود رئیس‌جمهور نیز وزیر امور خارجه پاکستان با حضور در هتل محل اقامت رئیسی، ورود وی به این کشور را خیر مقدم گفت.
در سفر رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه به پاکستان، مقامات جمهوری اسلامی ایران و پاکستان پس از برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه در حضور آیت‌الله رئیسی و شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان 8 سند همکاری در بخش‌های مختلف تجارت، علم  و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقی و قضائی به امضاء رساندند.
«ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضائی در امور مدنی و تجاری» از مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که از سوی وزرای راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و رؤسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی به امضا رسید.
رئیس‌جمهور: 
روابط ایران و پاکستان فراتر از همسایگی
و متکی بر برادری و روابط قلبی عمیق و تاریخی است
آیت‌الله رئیسی همچنین در بدو ورود به پاکستان با محمد اسحاق‌دار، وزیر امور خارجه این کشور که برای خوش‌آمدگویی در هتل محل اقامت رئیس‌جمهور حضور یافته بود، دیدار کرد.
وی در این دیدار روابط دو کشور را فراتر از همسایگی صرف و متکی بر برادری و روابط قلبی عمیق و تاریخی توصیف کرد که دل‌ها و اعتقادات دو ملت را به یکدیگر پیوند داده و گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر همه کشورها و ملل اسلامی با یکدیگر وحدت داشتند، رژیم صهیونیستی نمی‌توانست تا این حد به فلسطینیان مظلوم، بی‌گناه و بی‌دفاع غزه ظلم کند، اظهار داشت: صهیونیست‌ها از اختلافات میان کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، لذا در برابر راهبرد دشمن برای تداوم اختلاف میان امت اسلامی، راهبرد ما وحدت است.
وزیر امور خارجه پاکستان:  امت اسلامی
به رهبرانی همچون رهبر جمهوری اسلامی ایران
نیاز دارد
محمد اسحاق‌دار نیز در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به رئیس‌جمهور، رهبری جمهوری اسلامی ایران برای امت اسلامی به خصوص در مسئله فلسطین را حائز اهمیت ویژه دانست و تصریح کرد: امت اسلامی به رهبرانی همچون رهبر جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد. وزیر امور خارجه پاکستان ضمن اعلام آمادگی کشورش برای همکاری‌های گسترده و سازنده با ایران خاطرنشان کرد: امت اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت و تقویت همبستگی دارد.
افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور 
در گام اول 10 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است
همچنین آیت‌الله رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان ضمن قدردانی از میزبانی دولت این کشور از هیئت جمهوری اسلامی ایران و ابراز خرسندی از حضور در پایتخت مردم متدین و دینمدار پاکستان، گفت: از طرف رهبری معظم انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران به مردم پاکستان که همواره از اسلام، ارزش‌های اسلامی، مظلومین فلسطین و حق و عدالت دفاع کرده‌اند، سلام عرض می‌کنم.
وی با بیان اینکه امروز ملت عزیز پاکستان نیز مانند دیگر ملت‌های مسلمان و آزاده دنیا از ظلم رژیم کودک‌کش صهیونیستی و نظام ناعادلانه حاکم بر جهان به ستوه آمده‌اند، افزود: آنچه امروز تمام دنیا را غصه‌دار کرده ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی به ظاهر مدافع حقوق بشر از جمله سازمان ملل و شورای امنیت در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه با حمایت آمریکا و کشورهای غربی است و ما معتقدیم موضع به حق مردم ایران و پاکستان، امت اسلامی بلکه همه ملت‌های آزاداندیش در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در مسیر حق‌طلبی و عدالت‌خواهی و همچنین ایستادگی و مقاومت فلسطینیان مظلوم جواب خواهد داد و حتماً زمینه‌ساز نظم عادلانه جهانی خواهد بود.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و پاکستان به صرف روابط همسایگی نیست، بلکه مبتنی بر رابطه تاریخی، تمدنی و اشتراکات عمیق اعتقادی و دینی است، تصریح کرد: آنچه دو ملت بزرگ ایران و پاکستان را پیوند داده است، همین اشتراکات اعتقادی و دینی است و چنین پیوندهایی ناگسستنی است.
رئیسی در ادامه با بیان اینکه تبادل ظرفیت‌های قابل توجه موجود در دو کشور حتماً موجب انتفاع دو ملت ایران و پاکستان خواهد شد، افزود: در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور تصمیم گرفتیم ضمن به‌کارگیری این ظرفیت‌ها روابط ایران و پاکستان را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی در تمامی سطوح ارتقا بخشیم. وی با اشاره به مواضع مشترک تهران و اسلام‌آباد در زمینه مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان‌یافته، مواد مخدر و همچنین انواع ناامنی‌های تهدیدکننده دو کشور و منطقه، تصریح کرد: این نگاه مشترک مبتنی بر دفاع از حقوق بشر محور همکاری‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور است.
رئیس‌جمهور افزود: ممکن است برخی تعمیق همکاری‌ها و روابط دو کشور را نپسندند، اما آنچه برای ما اهمیت دارد تداوم همکاری‌های دو کشور در جهت تأمین منافع دو ملت است.
رئیسی با بیان اینکه سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور قابل قبول نیست، اظهار داشت: در نشست‌ هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان تصمیم گرفتیم برای ارتقای سطح تعاملات تجاری و اقتصادی در گام اول مبادلات تجاری را به میزان 10 میلیارد دلار افزایش دهیم.
وی مرز میان دو کشور ایران و پاکستان را فرصتی در جهت رفاه دو ملت به‌ویژه مردم مناطق مرز‌نشین عنوان کرد و گفت: دیدار چندی پیش مقامات عالی دو کشور در مرز «پیشین» و افتتاح بازارچه مرزی مشترک در این منطقه جلوه‌ای از همکاری‌ها و تجارت مرزی دو کشور بود که حتماً باید این گام‌ها استمرار یابد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ملت بزرگ ایران تحریم‌های ظالمانه را به فرصتی برای پیشرفت کشور تبدیل کرده‌اند نسبت به انتقال تجربیات و تبادل ظرفیت‌ها در این زمینه با ملت پاکستان به‌ویژه در بخش‌های مختلف علم و فناوری، تکنولوژی، حمل‌ونقل و ترانزیت اعلام آمادگی کرد.
همچنین نخست‌وزیر پاکستان از رهبر انقلاب به دلیل حمایت از مردم کشمیر قدردانی کرد.
توسعه روابط ایران و پاکستان
 با اتکا به سابقه دیرینه تاریخی  و تمدنی
 مورد تأکید مقامات عالی دو کشور است
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا، با بیان اینکه این سفر به دعوت رؤسای جمهور دو کشور دوست انجام می‌شود، تصریح کرد: کشور پاکستان از جمله کشورهای مهم جنوب آسیا و دارای روابط دیرینه‌‌ تاریخی و تمدنی با ایران است که همواره روابط سیاسی و اقتصادی و نیز همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد توجه دو کشور بوده است.
وی با اشاره به نگاه مشترک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در زمینه حقوق بشر، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با تروریسم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همسایگی و توسعه روابط با کشورهای اسلامی و همسو، علاقه‌مند به ارتقای روابط با کشور پاکستان است و در این سفر مسائل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و تجاری، انرژی و مسائل مرزی با دولت پاکستان مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست، از هدف‌گذاری 10 میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه دو کشور در این زمینه خبر داد و گفت: مردم پاکستان، مردمی مؤمن، متدین و علاقه‌مند به ارزش‌های انقلاب اسلامی به‌ویژه به امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی هستند و محبت و ارادت خود به ایران اسلامی را بارها به اثبات رسانده‌اند، ما امنیت این کشور را امنیت خود می‌دانیم و معتقدیم تثبیت و ارتقای امنیت نقاط مرزی به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود. رئیسی همچنین توسعه روابط اقتصادی و تجاری با سریلانکا را از جمله اهداف سفر خود به این کشور عنوان کرد و با اشاره به رشد قابل توجه همکاری‌های دو کشور در حوزه فنی و مهندسی ابراز امیدواری کرد این سفر نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط میان ایران و سریلانکا باشد.