kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۷۵۴
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
رجبی دوانی:

جشنواره فیلم اقوام برای تقویت وحدت ملی برگزار می‌شود (اخبار ادبی و هنری)

نخستین جشنواره فیلم اقوام ایرانی، با انتخاب آثار برگزیده، به زودی به مرحله برگزاری می‌رسد.
 
 
 
 
محمدحسین رجبی دوانی رئیس بنیاد ایران‌شناسی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم اقوام در نشستی خبری درباره این جشنواره گفت: وحدت اقوام ایرانی توسط دشمنان هدف قرار گرفته شده است. درحالی‌که آرمان و وظیفه بزرگ بنیاد ایران‌شناسی این است که به وحدت ملی کمک و نقشه دشمنان را نقش بر آب کند. جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در همین راستا قدم برمی‌دارد. 
وی افزود: وقتی دوستان در مؤسسه فرهنگی هنری فصل هنر پیشنهاد دادند این جشنواره با همراهی بنیاد ایران‌شناسی برپا شود، به‌شدت استقبال کردیم، چرا که در مسیر تقویت وحدت ملی اقوام بزرگ ایرانی است. امیدوارم با تلاش دوستان متصدی این جشنواره و ارائه آثار برگزیده در روزهای پیش رو، به این مهم دست یابیم و این جشنواره آغازی باشد برای حضور هرچه بیشتر سینما در ژانرهای مختلف در راستای تقویت وحدت ملی مردم شریف ایران.
او ادامه داد: ایران بزرگ ما زیبایی‌ها، افتخارات و ارزش‌های فراوانی دارد. تنوع اقوام که همه آن‌ها به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند باعث شده است آداب و رسوم و ویژگی‌های خاص مناطق مختلف ایران گوناگون باشد. هدف ما این است که با این جشنواره تمام زیبایی‌های ایران و ارزش‌ها و ویژگی‌های اقوام را بهتر ترسیم کنیم، چه برای داخل کشور و چه عرصه بین‌المللی آن‌ها برای ما ارزش والایی خواهد داشت. انتخاب آثار نیز در حوزه‌های گوناگون با این سیاست عجین است.
در ادامه این نشست، مهدی حیدری مدیر جشنواره فیلم اقوام گفت: این جشنواره در سه بخش اصلی داستانی، مستند و سینمایی برگزار می‌شود. حدود ۱۰۰۰ اثر به دفتر دبیرخانه ارسال شد. از این میان در بخش سینمایی، بیش از ۴۰ فیلم دریافت کردیم که ۱۶ اثر به بخش مسابقه راه یافتند. در بخش کوتاه ۴۳۰ اثر به دستمان رسید که هیئت انتخاب به ۶۵ فیلم رسید. بیش از ۵۲۰ فیلم مستند نیز به دبیرخانه ارسال شد که از این میان با نظر هیئت انتخاب ۶۵ اثر به بخش اصلی راه یافتند. در کنار این ما دو بخش نماهنگ و پویانمایی نیز داریم که ۱۲ اثر در بخش نماهنگ و ۱۳ اثر پویانمایی حضور خواهند داشت. بخش دیگر فیلمنامه‌نویسی است. ما بیش از ۱۳۰ اثر از فیلمنامه‌نویسان کشور دریافت کردیم که از این میان ۴۰ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کردند و هیئت‌ داوران مشغول داوری آثار هستند.
وی تصریح کرد: ما در کشور جشنواره‌های متعدد با موضوعات مختلف داریم، اما درمورد جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی برای نخستین بار است که جشنواره‌ای با موضوع تخصصی برگزار می‌شود.